Löda i ram med mässinglod

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt:)

Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning:va Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2017/03/Egli-Honda_750_26.jpg
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Intressant riktning denna tråd tagit, gillar när det "spårar ur" på ett kreativt sätt:)

Jag har blivit mer och mer sugen på att bygga en egen ram och så här vid drygt 40-års ålder ser jag ett mönster i mitt beteende, kanske har jag nån störning:va Jag gillar nämligen att pillra eller bygge egna grejer som jag använder var sig det är gevär till skytte och jakt, elgitarrer, rörförstärkare osv och nu har intresset ökat mer och mer att bygga en hoj.

Verkar ju inte vara jätte dyrt att köpa rör till en ram, kanske jag frågade detta tidigare men vilket rör av ovan nämda 4130 N, R8 och EN10305-4 är minst känsligt vid själva svetsningen om man nu inte är super proffs på svetsa? Fattar givetvis att man måste ha koll på svetsa då det gäller en ram men tänker att om vissa rör kanske är mindre känsliga, för löda ihop en ram verkar ju som det kommit fram till att vara lite omodernt i dagsläget.

Själv är jag ju sugen på en Egli Vincent liknade ram då den verkar bestå av bara "raka rör" så man slipper bocka rör. Frågan är dock om man kan hitta ett rör som är 100 mm i diameter utan att behöva köpa en hel 6 m pipa? Kan man kanske byta ut det till fyrkantigt eller rektangulärt profilrör istället till röret som används som oljetank.

En bild på nåt liknade som den ram jag är sugen på att bygga
http://raresportbikesforsale.com/wp-content/uploads/2017/03/Egli-Honda_750_26.jpg
Du får ju en lättare styvare ram med crmo legeringar, eller det här docol8 som jag vart lite kåt på nu men kan man tigsvetsa skulle inte jag säga att det ena är svårare än det andra..
Man brukar kunna handla spillbitar hos stålhandlarna. Dom har inga skrotlådor, bara "braåha" förvaring!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får väl kolla upp om jag kan hitta nån stålhandlare i närområdet kanske man kan ha lite tur att den i folkmun lokala "järnhandeln" kan beställa hem rör som man vill ha, dom har faktiskt hemma lite järn på lager.

Blir nog inget rambygge denna vinter utan jag har nog med en flytt och garagebygge så lite pill med CB250:in är nog vad jag kan tänkas hinna med denna vinter.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fritz Egli baserade sin design på föregångaren. Kolla på Vincent upper frame member ser du ett alternativ till rör.

Tack för tipset, ser ju ut som en boxkonstruktion innehållande oljetanken byggd runt styrhuvudet.

Min tanke är om man skulle ta en Yamaha Virago motor, svingen med kardanen från någon av de större Virago modellerna som har dubbla stötdämpare bak och sen bygga en Egli liknande ram runt detta.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När jag byggde om bakramen på min BMW vände jag mig till den berömda rambyggaren SOH (Sune Olsson Hedemora).
Har tyckte bättre om nått amerikanskt rör som också gick att inhandla hos ME Racing. Han bockade mina rör med att svetsa fast anhåll på bänken och värmde rören röda.

soh162.jpg


http://www.lindstrom-mx.se/SOH.htm
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil :D
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Vad jag vet så håller Sune på lite fortfarande.
Fan vad fränt att annonsen för Sune Olsson kommer upp här på sidan tillsammans med Lelles och Claessons annons här på sidan.

Hur ser marknaden ut idag då det gäller moddning av HVA Silver och Guldpil :D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så svårt är det inte, nästan vilken klantskalle som helst (=jag) grejar det. Konsten är att kapa bort ändarna rätt.

Om sanden är fuktig kan röret sprängas så jag rekommenderar INTE alla klantskallar att prova denna metod..
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid TIG-svetsen. TIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det gäller att veta hur man ska göra för att svetsa ihop en ram för att den ska få rätt egenskaper. Svetsfogen måste ha rätt hårdhet i förhållande till grundmaterialet och det behöver inte med nödvändighet vara samma. När det t.ex. gäller saker som ska tåla explosioner så använder man mjukt tillsatsmaterial för att svetsa ihop pansarplåtar.

Jag satte dit ett ett motorfäste på en hoj. Det jag kunde svetsa med biten löst TIGade jag och det blev supersnyggt som en stege på en lyxyatch. Men det gick inte att komma åt med TIG när detaljen skulle fästas i ramen så det MIGades. Det som hände efter ett tag var att röret gick rakt av vid MIG-svetsen. MIG-svetsningen hade avhärdat röret som blev för vekt på sidorna om svetsfogen så att det gick av där p.g.a. vibrationspåkänningar.
Rättade ditt inlägg ;)
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Undra om det skulle vara intressant att göra en vibrations analys på en ram (typ slagtest) så man kan se vara den egna frekvensen är som störst? För att sen göra en analys på motorn för att se vilka frekvenser den jobbar i så man vet ifall man ska styva på den eller inte. :D
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Rättade ditt inlägg ;)

Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack, jag kollade nu, men det var faktiskt på sidan om TIG-svetsarna som röret gick av. Det som jag trodde hade den högsta hållfastheten genom att det hade vätit fint och såg kanonbra ut. Eller om ditt citat är som det såg ut innan för då har du gjort rätt.

Det var lite självsäkert på skoj, eftersom det brukar vara MIG-svetsfogar som brukar ge såna där HAZ-sprickor oftare än TIG.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När jag läser detta minns jag min tid som Formel Ford-förare 1980-82. Hade en gammal Merlyn MK20 från 72 som jag tävlade med. Jobbade samtidigt på Volvo Flygmotor som hade fin tillgång på rostfria rör och kalasfin kompetens inom fältet sammanfogning av rör.
Dessa kompetenta män stack till mig rostfria rör av lämpliga dimensioner, mässingslod och fluss av god kvalitet, och uppmanade mig att "Åk hem till gassvetsen och träna. Och det gjorde jag.
Hjulupphängningar kopierades och nytillverkades, och de höll!!!! En gång lossade ett styrstag, varvid vänster framhjul ställde sig 60 grader vänster vid inbromsningen i änden på Kinnekulles raka. Men annars fungerade det fint!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Idag hade jag kanske ställt lite fler frågor och inte litat så blint på Flygmotorgubbarna.... men det hade ju faktiskt rätt. Så, mässingslod is DA SHIT!!!!:tummenupp:)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top