Lönebilder i världen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För tillfället får de svenska lönerna stryk av den svaga kronan. Och Österrike är väl inte ens med i listan?

Man får hoppas att det bara är som du beskriver det, "För tillfället".

En annan tes är ju att det är en naturlig följd av hur effektivt samhället fungerar. Kronan har fallit successivt en väldans massa år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man får hoppas att det bara är som du beskriver det, "För tillfället".

En annan tes är ju att det är en naturlig följd av hur effektivt samhället fungerar. Kronan har fallit successivt en väldans massa år.
Jo, det får man ju hoppas. Annars får vi hoppas att det kassa löneläget hjälper till att locka hit produktion. Men då får vi nog först smälla upp ett par kärnkraftverk så elpriset blir stabilt och lågt med.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, det får man ju hoppas. Annars får vi hoppas att det kassa löneläget hjälper till att locka hit produktion. Men då får vi nog först smälla upp ett par kärnkraftverk så elpriset blir stabilt och lågt med.

Man känner ju inte direkt större tillförsikt av de där orden.

Vi har alltså förstört våra möjligheter till automatiserad billig produktion och ska se det som positivt ifall vi kan konkurrera med låglöneländer där produktionen vanligtvis sker.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Man känner ju inte direkt större tillförsikt av de där orden.

Vi har alltså förstört våra möjligheter till automatiserad billig produktion och ska se det som positivt ifall vi kan konkurrera med låglöneländer där produktionen vanligtvis sker.
Mmh, det är ju lite att se guldtråden i bajskorven....

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Elpriset är stabilt o lågt............................ för företag................. särskilt för serverhallar o dylikt som ger nästan noll arbetstillfällen i Sverige

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Elpriset är stabilt o lågt............................ för företag................. särskilt för serverhallar o dylikt som ger nästan noll arbetstillfällen i Sverige
Det är ju inte direkt vad företag i Skåne säger dock. Där de stoppar produktionen för att det är för dyr el.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är ju inte direkt vad företag i Skåne säger dock. Där de stoppar produktionen för att det är för dyr el.
Jag är nog mest sur för avtalen som ordnades för just serverhallar i Norrland - orkar dock inte leta reda på info om det

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är nog mest sur för avtalen som ordnades för just serverhallar i Norrland - orkar dock inte leta reda på info om det

El produceras i Norrland och det är för lite kabel för att exportera allt till södra Sverige så därmed har strömmen varit billig där en lång tid men den tiden är snart över.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Saknar Finland på den listan.

Viktigare följdfråga, om Italienarna är så panka, varför har inte jag råd med en Ducce för? :va

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen börjar man lägga på resten av skatterna. Typ som fastighetsskatten i usa. 1% (snitt) av marknadsvärdet. En standard villa, 500k usd. Ska ändå ut med ca 50000kr om året..

osv..

Intressant att räkna på vad folk har råd att spara. Efter det nödvändiga är klart. Skolan, sjukvården, försäkring.. etc

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sen börjar man lägga på resten av skatterna. Typ som fastighetsskatten i usa. 1% (snitt) av marknadsvärdet. En standard villa, 500k usd. Ska ändå ut med ca 50000kr om året..

osv..

Intressant att räkna på vad folk har råd att spara. Efter det nödvändiga är klart. Skolan, sjukvården, försäkring.. etc
Japp,
Men skitsvårt att beräkna, då inte bara prisläget, utan också vad som riktigt är nödvändigt varierar så kraftigt. Det blir liksom bedömningssport rätt snabbt, och det går inte hand i hand med statistik riktigt smutt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

osv..

Ha två barn heltid på förskola i Schweiz… kan kosta 20 lök. Per barn. Efter skatt.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

osv..

Det där beror väldigt mycket på var man bor. Likaså lönen, givetvis.

Personligen tror jag inte att jag haft samma löneutveckling, karriärmöjligheter, eller livserfarenheter om jag stannat i Sverige.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det där beror väldigt mycket på var man bor. Likaså lönen, givetvis.

Personligen tror jag inte att jag haft samma löneutveckling, karriärmöjligheter, eller livserfarenheter om jag stannat i Sverige.

Vad jobbar du med?

(data) Spelutvecklare jag känner har flyttat till USA för att det är landet med bäst löneutveckling/möjligheter.
Många av dom hamnade i LA, men sedan har dom rekryterats av andra och flyttat runt.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår