Lönebilder i världen

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Narrativet har förresten så länge jag minns, åtminstone här varit att skattetrycket i Sverige är löjligt högt, och att de högre lönerna (innan kronan sket på sig) äts upp av staten.
Men de som säger det har nog aldrig testat att jobba i Finland i modern tid. Sverige må ha högre moms och hög skatt för höginkomsttagare, men det är lite förbannat dyrt att tjäna pengar i Finland för en såndär normal människa med normal-ish inkomst.

Jag tjänar ungefär dubbelt så mycket som min sambo gör brutto per år. Men skillnaden i beskattning gör att vi endast pratar ett par hundralappar, eller ungefär två dagar Pizza som jag faktiskt har mer i handen varje månad.

Sinnessjukt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, och i Norge har du inte råd att köpa Pizza och Coca Cola även om du tjänar bra, på grund av beskattning...

Det är gungor och karuseller, förlorar man på det ena tar man igen det på det andra...

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Vad jobbar du med?

(data) Spelutvecklare jag känner har flyttat till USA för att det är landet med bäst löneutveckling/möjligheter.
Många av dom hamnade i LA, men sedan har dom rekryterats av andra och flyttat runt.

Företagsledning inom medicinteknik. Började dock på lagret och jobbade mig upp under ett par årtionden - tror inte jag haft de möjligheterna i Sverige, men det är givetvis spekulation.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det där beror väldigt mycket på var man bor. Likaså lönen, givetvis.

Personligen tror jag inte att jag haft samma löneutveckling, karriärmöjligheter, eller livserfarenheter om jag stannat i Sverige.
Sverige har väl fortfarande ganska måttlig lönespridning jämfört med många andra länder, trots de senaste årens utveckling. Vilket innebär att i Sverige kan även en städare, restaurangbiträde eller kassörska leva på sin lön, i USA vore de tvungna att ha flera jobb eller dela lägenhet med andra. Å andra sidan har de högavlönade inte riktigt lika höga löner i Sverige som i USA. Om man tycker det är bra eller dåligt beror väl på vilken människosyn man har.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast grejen är då att man har inte det. Det är liksom poängen.

Det kostar nästan lika mycket här, 15k i Stockholm (2016 års nivå).
Och då betalar du år ut fast du inte ens har barn i förskolan, du betalar tom även om du inte har några barn alls.

Tog ett exempel.

Sid:30.
Budget 2023: 912735000 kr.
Budgeterat antal barn inskrivna 2023: 6637.
Det ger 11460 kr per elev och månad.

Wiki säger att Huddinge kommun har 114379 invånare. Hur många är arbetsföra och jobbar - skattebetalare? För sakens skull bara så fördelar vi budgeten på 50% av dessa 114379 invånare.
Det ger att varje skattebetalare blir av med drygt 1300 kr i månaden år ut och år in, barn eller ej gör ingen skillnad.

Sid:32.
Grundskolan budgeteras till ca 7900 kr per elev eller ca 3000 kr per skattebetalare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och då betalar du år ut fast du inte ens har barn i förskolan, du betalar tom även om du inte har några barn alls.

Tog ett exempel.

Sid:30.
Budget 2023: 912735000 kr.
Budgeterat antal barn inskrivna 2023: 6637.
Det ger 11460 kr per elev och månad.

Wiki säger att Huddinge kommun har 114379 invånare. Hur många är arbetsföra och jobbar - skattebetalare? För sakens skull bara så fördelar vi budgeten på 50% av dessa 114379 invånare.
Det ger att varje skattebetalare blir av med drygt 1300 kr i månaden år ut och år in, barn eller ej gör ingen skillnad.

Sid:32.
Grundskolan budgeteras till ca 7900 kr per elev eller ca 3000 kr per skattebetalare.
Jag är inte alls säker på att det är en bra sak att det allmänna står för barnomsorg, man kan lätt hitta många bra argument för att det är bra förstås men de är ibland ganska ihåliga. Hur många skiljer sig under småbarnsåren? Är det bra? (Ja om man vill avskaffa familjen som institution).

Hur som helst är kostnaden ungefär den samma överallt, frågan är vem som betalar och varför.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag är inte alls säker på att det är en bra sak att det allmänna står för barnomsorg, man kan lätt hitta många bra argument för att det är bra förstås men de är ibland ganska ihåliga. Hur många skiljer sig under småbarnsåren? Är det bra? (Ja om man vill avskaffa familjen som institution).

Hur som helst är kostnaden ungefär den samma överallt, frågan är vem som betalar och varför.
Fast om du bara skulle behöva betala för dagis under tiden då ditt barn går på dagis/slipa betala för grundskola och gymnasium när ditt barn inte går på dessa...hur blir ekvationen då?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast om du bara skulle behöva betala för dagis under tiden då ditt barn går på dagis/slipa betala för grundskola och gymnasium när ditt barn inte går på dessa...hur blir ekvationen då?
Jag tror att för min del hade det varit bättre att betala för mig endast, vet ej.
Knepigt ämne.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Barn är ett samhällsintresse. Barn behövs för att vi ska ha folk som arbetar och får samhället att fungera när vi blir gamla. Därför är det rimligt att alla är med och betalar, så att folk kan ha råd att skaffa barn.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Barn är ett samhällsintresse. Barn behövs för att vi ska ha folk som arbetar och får samhället att fungera när vi blir gamla. Därför är det rimligt att alla är med och betalar, så att folk kan ha råd att skaffa barn.
Fast om alla skaffar barn så kan ju alla betala själva?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Fast om alla skaffar barn så kan ju alla betala själva?
Vissa i den här tråden tycka anse att bara för att man inte själv har barn så behöver man inte var med och se till att andra har råd att skaffa barn. Alla är på ett eller annat sätt beroende av att det föds barn som kan fortsätta att få samhället att fungera när vi som jobbar idag sitter på ålderdomshemmet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vissa i den här tråden tycka anse att bara för att man inte själv har barn så behöver man inte var med och se till att andra har råd att skaffa barn. Alla är på ett eller annat sätt beroende av att det föds barn som kan fortsätta att få samhället att fungera när vi som jobbar idag sitter på ålderdomshemmet.
Det är uppenbarligen inte fri deponi av barn som hjälper hålla uppe födseltalen, med tanke på att Sverige inte lyckas hålla födseltalen ens på bibehållen population med skattefinansierad barndeponi, så det argumntet är bara skit. Det är något annat som driver ner födseltalen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Det allmänt oroliga världsläget, är min åsikt i frågan.
De låga födseltalen har evist hållit sig kvar i väst i årtionden nu, så det är lite tveksamt med. Vi har haft de lugnaste åren i hiustorien i västvärlden.
Afrika har däremot bland de högsta födseltalen i världen, och där kan man ju inte påstå att det är politiskt stabilt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
De låga födseltalen har evist hållit sig kvar i väst i årtionden nu, så det är lite tveksamt med. Vi har haft de lugnaste åren i hiustorien i västvärlden.
Afrika har däremot bland de högsta födseltalen i världen, och där kan man ju inte påstå att det är politiskt stabilt.
- Svenskar exekverar sin återhållsamhet när förändringsvindarna viner runt knutarna.
Afrikaner och araber har en helt annan syn på vad som anses vara normalläge.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
- Svenskar exekverar sin återhållsamhet när förändringsvindarna viner runt knutarna.
Afrikaner och araber har en helt annan syn på vad som anses vara normalläge.
Så, när det är historiskt lugnaste tiden i historien då? Borde vi inte ha fått högre födseltal då in det nu var omvärldens oroligheter som orsakat de låga talen?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är nog inte det politiska läget som avgör, utan hur samhället fungerar. En skillnad mot förr i tiden är att båda i hushållet jobbar idag. Kvinnor väljer att göra karriär och "förverkliga sig själva" genom yrkesrollen istället för som mor och hemmafru. Då är det inte lika lätt att skaffa barn. Hur det ser ut i fattiga länder i Afrika vet inte jag, men där är nog mammarollen ganska given för många kvinnor, de förväntas skaffa många barn. I ett samhälle utan den sociala trygghet vi är vana vid är det kanske också en trygghet att ha många barn som kan försörja en när man blir gammal. Religion och kulturella krav bidrar säkert också till ett högt barnafödande.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår