Lönt Att Halv Försäkra Ny Zx6-r???

Sate

Lord Of Lameness
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
ZX10R -04
Jag körde av vägen förra hösten med min zx10r -04. Jag körde ganska okoncentrerat i kombination med att jag fick solen i ögonen och missade att vägen svängde, så jag körde rakt fram i kurvan, dålig framförhållning av mig. Jag körde väl inte så jättefort, runt 50 km/h hann jag nog få ner farten till. Jag landade rätt mjukt i ett buskage och fick lite ont i foten bara. MCn landade av någon anledning rakt upp och ner med diverse skador som följd: Tanken helt intryckt, bakramen blev sned, framfäljen blev sned, "fönsterkåpan" sprack och med den sprack även nån luftintagskanal in mot motorn, en backspegel gick av plus att lite småkopor sprack och diverse andra småsaker. Dock klarade sig sidokåporna av nån mirakulös anledning. Jag körde halvförsäkrat och kalaset kostade 34.000:- inklusive arbete att laga. Nu har jag tummen mitt i handen så jag fixade inget själv. Man kommer väl billigare undan om man är mer tekniskt begåvad än jag. Vågar inte tänka på vad det skulle komma att kosta om sidokåpor och ram etc hade gått sönder med.

Jag kör fortfarande halvförsäkrat. Inbillar mig att jag ska ta det mer försiktigt i fortsättningen, men det är väl tveksamt. Dock ska väl sådana här pinsamma olyckor försöka undvikas :huvet
 

jupe

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
GBG
Hoj
zx12r
Jag resonerade som så att om jag kör omkull så får jag skylla mig själv och då finns det oftast en
heldel som man kan sälja för att få ner en ev. förlust. Dock så kan man inte rå för om det finns
folk som inte kan hålla kleptoman korvarna i styr eller om ex. hojen brinner upp.
Därför valde jag halv. Ring runt och kolla, det kan skilja en heldel som sagt.
Lycka till. :)
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
jasså....

SMoto skrev:
2267688 Har du över huvudtaget kört hoj?? tycker dina frågor är märkliga. Låter som om du inte ens ska sätta dig på en sån hoj du pratar om.......
No offens...

Du har förutfattade meningar, prata aldrig om någon du inte känner...

När jag var 14år hade jag en eu moppe som gick 90km/h och körde den 400mil utan en enda skada, därefter körde jag cross i 125cc klassen utan en enda skada, har även kört en kompis trimmade nsr. Jag har kört bil sen ja var 15år och haft körkort i 5år, kört utomlands till kroatien och frankrike och genom hela tyskland(ett väldigt stort land = ), aldrig krockat med bil heller(peppar peppar...). Dessutom är jag utbildad trafiklärare på B-behörighet och godkänd av vägverket (d.v.s inga trafikförselser), jag utbildar framtida bilförare och det är ett väldigt stort ansvar och av stor betydelse, både för min och din skull!


Jag undrar nu vad du har för kunskaper om trafik och vad som gör dig så speciell att du kan bedömma mig olämplig som mc-förare, och hur du kan grunda dina förutfattade meningar på några tekniska frågor som jag hade ställt om motorcyklar. Du behöver inte ens försöka lära mig om förrädiska situationer eller människan som förare, för det utbildar jag folk på varje dag.

"no offence"(så stavas det)


mvh


jag vill även passa på att tacka alla som har tagit sig tiden att svarat på min tråd!!
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
goba skrev:
2268693 Du har förutfattade meningar, prata aldrig om någon du inte känner...

När jag var 14år hade jag en eu moppe som gick 90km/h och körde den 400mil utan en enda skada, därefter körde jag cross i 125cc klassen utan en enda skada, har även kört en kompis trimmade nsr. Jag har kört bil sen ja var 15år och haft körkort i 5år, kört utomlands till kroatien och frankrike och genom hela tyskland(ett väldigt stort land = ), aldrig krockat med bil heller(peppar peppar...). Dessutom är jag utbildad trafiklärare på B-behörighet och godkänd av vägverket (d.v.s inga trafikförselser), jag utbildar framtida bilförare och det är ett väldigt stort ansvar och av stor betydelse, både för min och din skull!


Jag undrar nu vad du har för kunskaper om trafik och vad som gör dig så speciell att du kan bedömma mig olämplig som mc-förare, och hur du kan grunda dina förutfattade meningar på några tekniska frågor om som jag hade ställt om motorcyklar. Du behöver inte ens försöka lära mig om förrädiska situationer eller människan som förare, för det utbildar jag folk på varje dag.

"no offence"(så stavas det)


mvh


jag vill även passa på att tacka alla som har svarat på min tråd!!


jo men de finns många duktiga människor som kraschar med hojen.
vilt, halt, vattenplaning, fel på hojen, plötsliga hinder typ bilar o annat..
men de va väl lite magstarkt o säga så.
men sen hur smart o säkert de är o köra bil o toktrimmad moppe vid 15 års ålder är en annan sak..de verkar väldigt trafiksäkert. de är inget att stoltsera med.
 
Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
ozeo skrev:
2268724 jo men de finns många duktiga människor som kraschar med hojen.
vilt, halt, vattenplaning, fel på hojen, plötsliga hinder typ bilar o annat..
men de va väl lite magstarkt o säga så.
men sen hur smart o säkert de är o köra bil o toktrimmad moppe vid 15 års ålder är en annan sak..de verkar väldigt trafiksäkert. de är inget att stoltsera med.



du har inte förstått något, jag ska förklara,,

Visst är det jätte många erfarna förare som kraschat, då trafik inte bara handlar om en själv. Det förstår vem som helst.

vilt, halt, vattenplaning+plötsliga hinder typ bilar o annat= förrädiska situationer och yttre faktorer, det behöver du inte förklara som sagt...

fel på hojen= mc som fordon (vilka fel?,det var det jag var ute efter)

jag körde bil på inhägnat då behövs inget körkort eller tillstånd, mopeden körde jag med vett därför inga skador eller böter, du vet disciplin. Det gäller att klara av ansvaret, det är det jag stoltserar med...

mvh
 
Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
newstead skrev:
2269079 Starta ett eget försäkringsbolag där det är gratis med försäkring tills man krockar då :tomten




hjälper du till med startkapital då så kör vi??hehe
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Om du nu kör som du säger tycker jag du ska halvförsäkra.
Svårt att se att om du kör omkull att hojjen kommer bli så skadad att den kostar mera att laga än helförsäkring kommer kosta dig.

Och som sagt krashar du så hårt att hela cykeln skiter sig totalt är det nog inte den du tänker på i första hand.
Då är du nog mest glad att du lever.

Krashpuckar tycker jag verkligen du ska ha.
Inget snacka om saken.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
goba skrev:
2268772 du har inte förstått något, jag ska förklara,,

Visst är det jätte många erfarna förare som kraschat, då trafik inte bara handlar om en själv. Det förstår vem som helst.

vilt, halt, vattenplaning+plötsliga hinder typ bilar o annat= förrädiska situationer och yttre faktorer, det behöver du inte förklara som sagt...

fel på hojen= mc som fordon (vilka fel?,det var det jag var ute efter)

jag körde bil på inhägnat då behövs inget körkort eller tillstånd, mopeden körde jag med vett därför inga skador eller böter, du vet disciplin. Det gäller att klara av ansvaret, det är det jag stoltserar med...

mvh

ja jag är inte guds bästa förare..men jag skulle lätt halvföräkra..
det som kan hända med hojen är väl typ punktering, kan hända vad som helst då.
o köra bra o laglydigt med en sporthoj rimmar dåligt så jag antar att 110 o kraftiga gaspådrag lär existera :D
sen kan du ju alltid svida om till streetfighter om du pajar mycke av kåporna.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Halvförsäkra, lägg 10.000 på Krashkåpor, lack och tillpassning, clip-on och ett aluminimumframstag. Krashar du så är det billigt att fixa, samt att du har kvar orginalkåpor vid framtida försäljning. Hittar du en krashad/skrapad tank på Ebay eller liknande så slå till. Du sparar in dessa pengar på under ett försäkringsår. OCH du mår bättre om du går i backen (ja, mentalt över hojen iallafall. Förhoppningsvis mår du bra fysiskt också).
 

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
goba skrev:
2268693 Du har förutfattade meningar, prata aldrig om någon du inte känner...

När jag var 14år hade jag en eu moppe som gick 90km/h och körde den 400mil utan en enda skada, därefter körde jag cross i 125cc klassen utan en enda skada, har även kört en kompis trimmade nsr. Jag har kört bil sen ja var 15år och haft körkort i 5år, kört utomlands till kroatien och frankrike och genom hela tyskland(ett väldigt stort land = ), aldrig krockat med bil heller(peppar peppar...). Dessutom är jag utbildad trafiklärare på B-behörighet och godkänd av vägverket (d.v.s inga trafikförselser), jag utbildar framtida bilförare och det är ett väldigt stort ansvar och av stor betydelse, både för min och din skull!


Jag undrar nu vad du har för kunskaper om trafik och vad som gör dig så speciell att du kan bedömma mig olämplig som mc-förare, och hur du kan grunda dina förutfattade meningar på några tekniska frågor som jag hade ställt om motorcyklar. Du behöver inte ens försöka lära mig om förrädiska situationer eller människan som förare, för det utbildar jag folk på varje dag.

"no offence"(så stavas det)
QUOTE]

Jag är alltid öppensinnad för nya människor, men man får alltid ett första intryck, det kommer man aldrig ifrån.
Med tanke på dina inlägg så verkar du inte vidare erfaren och själv tycker jag inte det låtersom du ska "börjar" med en zx 6. Att köra lungt på sån hoj det gör man inte, då köper man en glidare :7peta
Tror vi alla intalar oss att köra lungt, men nog fan så är det sällan man håller hastighetsbegränsningarna.
Som jag förstått det så är det redan på ingång?!
Så ta det lungt, välj dina tillfällen lite med omsorg när du drar på. Och gå på bankurser!!!
Lycka till!!
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
goba skrev:
2269230 hjälper du till med startkapital då så kör vi??hehe

Inte för att jag har "risk" kapitalet men jag har bara haft en helförsäkring på en MC en dag, dvs första dagen efter jag köpte senaste gixxern. Jag kör i princip alltid bara med trafik och med tanke på de premier jag sparat så är min MC gratis att äga och man kör förståndigare när man bara har trafikförsäkrat.

Trygg ville ha 29000 av mig nu senast och för de pengarna repar man mycket själv OM det nu skulle hoppa upp ett rådjur eller så, räknar inte med att överleva andra kollisioner med älgar, vajerräcken eller andra "hinder" som skrotar bågen och mig ordentligt så jag ser ingen mening med att ha hel.

Jag betalar 331kr månad för trafik hos LF och tar risken att köra en trevlig klass:11 MC istället för en klass:5 som inte ger mig samma körglädje för samma pengar(ok, här håller inte alla med mig men jag gillar lätta OCH starka maskiner).

Jag tycker du låter som en försiktig "pilot" så mitt råd är starta med hel och lär dig köra DIN MC, när du blivit van och känner att du behärskar den kan du alltid minska ditt försäkringsskydd.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top