Lönt att laga? I så fall hur.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kåpseten med min hoj var i delvis lite trasigt skick, mest "andra" setet vilket bilderna är ifrån. Frågan är om de är värda att laga eller om man ska köpa nytt.
Jag är ingen hejare på att laga glasfiber och undrar hur man går tillväga med tex bild 1 där det fattas ca 5 cm av överdelen av kåpan där kåpglaset ska sitta och på andra sidan är fästet helt sönderslitet. I Bild två är det också en helt avslagen del som dessutom behöver ligga i spänn för att sitta ihop.
Cutsen är dessutom ganska illa tilltygad och nästan avslagen i ändan.

KK-tar följande för delarna/Setet. Ngn med erfarenhet av deras kåpor?

KÅPSET GLASFIBER
3450:-

KÅPGLAS
650:-

KÅPÖVERDEL.
1350:-

UNDERDEL
1175:-

SOLO SEAT
1200:-

FRAMSKÄRM
450:-

BAKINNERSKÄRM
450:-
 

Bifogat

  • Toppkåpan.jpg
    Toppkåpan.jpg
    38.8 KB · Visningar: 105
  • Toppkåpan2.jpg
    Toppkåpan2.jpg
    35.5 KB · Visningar: 99
  • Toppkåpan3.jpg
    Toppkåpan3.jpg
    20.7 KB · Visningar: 70
  • Toppkåpan4.jpg
    Toppkåpan4.jpg
    48.6 KB · Visningar: 84
  • Cuts1.jpg
    Cuts1.jpg
    40.8 KB · Visningar: 108
  • Cuts2.jpg
    Cuts2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 93
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
glasfiberväv och polyester.. laga och ha som träningskåpor.. Det där är ju knappt trasigt..
Slipa bort färgen, klipp till väv, på med polyestern.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sebimoto som KK säljer är överlag bra prylar, ibland är det lite knepig passform på dem.
Hör med yammapojkarna vad de åker med, brukar finnas både dyrare och billigare modeller. Men KK's är överlag bra.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
glasfiberväv och polyester.. laga och ha som träningskåpor.. Det där är ju knappt trasigt..
Slipa bort färgen, klipp till väv, på med polyestern.

Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.

Är den avslagna delen borta helt? Tja, är det ingen längre bit kan du säkert leva utan den också. Annars är det bara att försöka forma en bit kartong som du gjuter mot.. Är du riktigt avancerad bygger du en form..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Aluminiumplåt. Tejpa en bit någorlunda stadig aluplåt på utsidan och plasta på insidan.
Vill du vara säker på att det inte blir en permanent fixtur kan du vaxa plåten innan du plastar.

0,3 mm tjock aluminiumplåt kan du köpa på ditt lokala offsettryckeri, de brukar ha högvis med gamla tryckplåtar.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gubbsmurf, ALLT går att laga så länge man inte har för mycket pengar. Ett ppar hundra spänn så är du med i matchen.

Fulmek av den avbrutna "armen" till glaset är att köpa alu-nät som finns på tex OK. Klipp till, limma dit, forma och lägg en matta från varje sida.

Det finns 80-papper och vinkelslipar av en anledning, när formen är rätt så finspacklar man.

Använd ALLTID andningsskydd när du slipar mycket glasfiber.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Goodstuff skrev:
Hur gör man med den del, övre bakre delen av kåpglas"armen", som är helt avslagen då? Måste ju ha ngt att lägga väven mot.


Plastic padding säljer ett tunnt aluminumnät som är bra att bygga en stomme från. den klipper du utan problem till med en sax och formar sedan med fingrarna. Glasfiberspackel är att rekommendera om du inte har så mycket erfarenheter av att plasta.

mvh
/J
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
aluminiumfolie... använd det som form.. lossnar lätt o stabilt..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jörgen Player Special skrev:
...Glasfiberspackel är att rekommendera om du inte har så mycket erfarenheter av att plasta.

mvh
/J

Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.

Glasfiberspackel väger as.. Fulkåpor har man på träning, på race åker finkostymen på, kolfiberkåporna som är lätta och fina ;)
 

jtds

Yamaha
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne/Sunnanå
Hoj
2008 Yamaha R6 Blå
Chrille skrev:
Glasfiberspackel är ALLTID att rekommendera så länge det inte ska flexa MYCKET. Vi ska ju inte bygga båtar.
& så får du mer kg att släpa runt på...
:7peta >tänker på lilltösen,,
jag hade aldrig lagat med flytande "epoxy"& glasfiberväv innan jag gav mig på blade ombyggnatioerna & det var ju en baggis att bygga upp kåporna med det & sen köra flexibelt spackel på utsidan,blir som nytt...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det är inte svårt att jobba med vare sig polyester eller epoxy, kladdigt är det, och man får lite slipjobb efter. Men ser man till att lägga väven på insidan så syns inte "det fula".
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Mattias skrev:
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.


Allt är ju en fråga om vad du kan göra med plast - själv kan jag "trolla".
Är man inte så vass på plastarbeten, så är mitt tips alunät och glasfiberspackel. "keep it simple"
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mattias skrev:
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. Dessutom är det astungt. Som ett provisorium i fält kan det möjligen duga.

Köp glasfiberväv eller -matta och polyesterplast på Biltema och get to work. Använder du "plåt-på-utsidan-som-form-metoden" ska det inte krävas alltför mycket efterarbete för att det ska duga.

Provisorium i fält=Långsiktig lösning
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top