Lönt att laga? I så fall hur.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
F*n Gustav, det där skulle t o m jag kunna laga. Kan jag, kan du! Kör hårt! :7peta
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Kolla med Anders på S-Racing också om du tänker leka rikemanstroll. Jag är faktiskt nöjd med de kåpor jag köpte till Kawan och enligt Chrille var passformen osedvanligt bra för att vara crashisar.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Mattias skrev:
Att bara laga med glasfiberspackel är i allra bästa fall en fuskig fullagning. Glasfiberspacklet är på tok för kortfibrigt. ..

Och matta ska det vara....fel av mig

jtds, Lilltösens pansarkåpor är ett resultat av att jag laga på riktigt, med plast o skit.

Alla Gustavs övriga lagningar är 15-minutare.

- Riv av insidan med 80papper,
- fixera med maskeringstejp utifrån(kan användas som backning att spackla emot också),
- klipp till en matta av lagom storlek
-blanda spacklet. Tillräckligt mycket för hela lagningen.
- ett lager spackel på insida kåpa(lite större än mattan) och ett lager spackel på en plastfolie som ligger brevid
- en matta i det första lagret spackel(rekommenderar den som är vävd 'på riktigt'). Den behöver bara stanna där, PETA INTE med fingrar i spacklet.
- Smäck dit plastfolien med det sista spacklet i. NU kan du trycka till det med fingrarna.Tryck och forma lite med fingrarna(jobba fort) även om det ser bra ut så får man jobbat in mattan ordentligt.
Nuj har polaren som ska plasta på riktigt KANSKE blandat färdig plasten om han är snabb. Du är färdig.
- 15 minuter senare(om man blandat spacklet rätt), efter en välförtjänt klunk på folkisen och ett bloss i vårsolen, så drar du bort maskeringstejp och plastfolie. Tadaa! inge pill på insidan och slipning/finspackling kan ske omedelbart.

Även med så många skadade kåpor som Gubbstuff har så hade jag valt den tekniken, med lite vana klarar man av två lagningar åt gången och femton minuters härdningstid är det som behövs. Kommer inte en ihåg hur lång tid plast behöver.

EDIT/ Och på det här sättet kan man laga på riktigt ute i fält utan att göra om när man kommer hem. Kan man alltså......man kan åka omkring med hål i kåpan hela sommaren också.....har jag hört av en kille med en silversukka.

EDIT2/Fördelarna(för er som inte har testat att plasta):
Inga penslar, rollers, aceton eller handskar. Enda verktygen är spackelspade, sandpapper, tejp och folie
Inget andningsskydd förrän man börjar slipa.
Inget kladd.
Inget jävelskap! Mattan ligger där du la den - spretar inte, flyttar sig inte, kladdar inte
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Polyesterplasten härdar ungefär lika fort som spackel (samma kemi).

Gladpack, packtejp eller plastpåse kan användas ist f vax om man använder aluminium eller nåt annat som stöd vid uppbyggande av saknade partier.
Stödet behöver inte vaar perfekt utformat, bara det påminner, sen lägger man tjockt med plast och matta så att man får lite att slipa i.

Lite idéer här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=19678
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tycker defenitivt att du ska lägga pengarna på bantid istället för nya kåpor, särskilt eftersom du redan har två uppsättningar om du lagar upp det trasiga setet...

Nytt kåpset ca. 3000:-
Laga själv ca. 500:-
= 2500:- över till annat roligt.


Håller just nu på för fullt att laga upp reservkåporna till fulrettan...

Lite tips och saker som jag upptäckt under tiden:

Långtrådigt glasfiberspackel funkar till rätt stora hål faktiskt, och även där det behövs bygga upp lite. Men blir det för mycket så rekommenderar jag glasfiberväv och polyester.

Var NOGA när du blandar polyester och härdare. Jag slarvade lite första gången vilket ledde till att det inte härdade ordentligt... Jobbigt att ta bort allt och börja om....

Glasfiberspacklet går alldeles utmärkt att förstärka upp med lite extra glasfiberväv där det behövs. T.ex på insida av kåporna är du lagar hål och stora sprickor.

Snåla lite med spacklet, och lägg hellre på i flera omgångar. Det är JOBBIGT att slipa...

Använd inte för govt slippapper i början, det orsakar ofta rätt stora repor, som du i sin tur får spackla bort med finspackel för att få en fin yta innan lack.

Använd en slipgrund det sista du gör innan du ska lacka. Sen slipar du den med ett riktigt fint våtpapper innan du börjar lägga på färg. Var noga och kolla igenom kåporna ordentligt innan du lackar dom sen.

Det var allt jag kom på nu, har säkert lärt mig nåt mer när jag lackat färdigt... :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
F*n Gustav, det där skulle t o m jag kunna laga. Kan jag, kan du! Kör hårt! :7peta
Säger gossen som inte ens kunde byta sitt batteri :7peta

Jag brukar köra med båtplast och matta, funkar bra om men gaffatejpar på utsidan av kåpan och plastar inifrån, att plasta ger en flexande och hållfast reparation.

Fulspackel funkar det oxå, men det spricker lättare än båtplast.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
oFFkeFF skrev:
Glasfiberspackel väger as.. QUOTE]


Det är alltid massa snack om vikt när det gäller motorsport..
Det ska sparas in på kg i form ut av kålfiber, alumium. mm
Vad mång inte tänker på e att den största viktvinsten (gäller nog mest hojar) är att gå ner 10 kg i vikt själv Efter som ett kåp sett inte väger mer än kanske 3-4 kg Max, då har man tjänat 6 kg utan att köpa prylar för 1000 lappar :) (en tanke bara)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pär skrev:
oFFkeFF skrev:
Glasfiberspackel väger as.. QUOTE]


Det är alltid massa snack om vikt när det gäller motorsport..
Det ska sparas in på kg i form ut av kålfiber, alumium. mm
Vad mång inte tänker på e att den största viktvinsten (gäller nog mest hojar) är att gå ner 10 kg i vikt själv Efter som ett kåp sett inte väger mer än kanske 3-4 kg Max, då har man tjänat 6 kg utan att köpa prylar för 1000 lappar :) (en tanke bara)

De som är riktigt seriösa tänker både på hojen och sig själva. Skulle jag gå ner 10kg till skulle jag inte må särskilt bra..
Dessutom, glasfiberspackel är rätt dyrt, i jämförelse med glasfibermatta och polyester..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Glasfiberspackel och glasfibermatta har jag så jag ska inhandla polyestergrejset också så kan jag göra lite olika varinater på lagningar. Kan vara kul att kunna lite varierande saker. Inte första gången kåporna lagas heller om man säger så....
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
oFFkeFF skrev:
De som är riktigt seriösa tänker både på hojen och sig själva. Skulle jag gå ner 10kg till skulle jag inte må särskilt bra..
Dessutom, glasfiberspackel är rätt dyrt, i jämförelse med glasfibermatta och polyester..


Jag skulle inte heller må bra av att gå ner 10 kg, självklart ska man använda fibermatt och polyester,
Fast iblad krävs det lite spackel oxo bäst för att snygga till dock inga kakor..
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Nyteknik skrev:
Vad är det för skillnad på "polyester" och "glasfiberspackel"?

• Pris
• Hållbarhet
• Finish
• Lätt/svårt att bearbeta/aplicera


1. Mycket biligare efter som man köper dt på biltema i 5liter dunk.
2. Tillsamans med fibermata = Spackel, tror tillockmed det är bättre på stora yter då det flexar lite.

3. Blir helt jämt , oftast e det fibermatan som ställer till det lite, efter som man lagar från baksidan och sen tar sista slutfinishen med spackel typ Flexspackel (inte riktigt säker på namnet men det e hagmans, man kan givetvis använda pp100 eller liknande, men denna funkar för mig).

4 polyester är flytande (som färg) vilket gör att det kan bli lite slabbigt om man inte e nogran, man får pensla på flera gånger och varva med Fibermata.
Det är dock betydligt lättar att arbeta med på stora ytor än vad glasfiberspackel, du slipper slipa som fan, du slipper arbeta som en gnu (lång härdnings tid)
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Nyteknik skrev:
Vad är det för skillnad på "polyester" och "glasfiberspackel"?

• Pris
• Hållbarhet
• Finish
• Lätt/svårt att bearbeta/aplicera

Pris - oviktigt i sammanhanget. Spackelkitet är någon hundring plasten billigare.....om man ska bygga en båt eller ett helt kåpset.
-
Hållbarhet - enorm på båda alternativen. En snyggt plastad yta kan flexa lite medan spacklet är stenhårt. Spelar ingen roll.
-
Slipning skitjobbit i båda fallen. Hårt och segt. helvete att slipa. Andningskydd.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
med eltape, najtråd och superlim går allt.... :crash

det du visar ser inte allt för svårt ut, har lagat värre.. kör på bara!!
mycket väv och epoxy :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter en del provande med polyester börjar jag få lite fason på det. Några saker kanman ju dock konstatera.

1. Det blir en jävla massa slipande.
2. Det blir jävligt kladdigt.
3. Det tar jävligt lång tid.

Annars är det ganska kul. Bilden är på ena övre kåpfästet som jag har gjort helt nytt. Ska till ytterligare ett lager glasfiber och polyester innan jag ska spackla och slipa. Sedan är det ju bara resten kvar! :huvet
 

Bifogat

  • kaplagningsforsok.jpg
    kaplagningsforsok.jpg
    20.2 KB · Visningar: 50

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Goodstuff skrev:
...

1. Det blir en jävla massa slipande.
2. Det blir jävligt kladdigt.
3. Det tar jävligt lång tid.
...

I know noooothing - I'm from Barcelona!

Jag håller med dig. Du kommer bli förvånad när du testa The Chrille-gladpack-way
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
I know noooothing - I'm from Barcelona!

Jag håller med dig. Du kommer bli förvånad när du testa The Chrille-gladpack-way

Jag har provat med glasfiberspackel och gladpack så jag vet att det funkar bra till vissa delar. Valde dock att göra med polyseter eftersom jag ville veta hur det funkar, inbillar mig dessutom att det är smidigt när man ska bygga upp helt "nya" delar som jag behöver göra på vissa ställen.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top