Lönt att ta ut på försäkringen???

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Lite lagom långt ut i kanten i en kurva med lite grus resulterade idag i en lite omkullkörning. Hittar inte vad självrisken ligger på då det var någon yamaha vagnskadegaranti som ingick.

Skador mc: Styre krökt, vänster motorkåpa skrapad, småmärken på passagerarfotpinne och sidostöd

Skador utrustning: Märke i hjälmen, en trasig stövel.

Småmärkena kan jag leva med (millimeterstora) och ett styre kan väl inte vara så dyrt, men vad kostar en motokåpa? Eller går den att fixa på något sätt?

Stövlarna är fyra år gamla och väldigt slitna så de får jag nog inget för. Hjälmen är två-tre år gammal utan kvitto, är det då lönt att försöka ta ut en ny?

Mvh Jesper

Bifogat

• repor.jpg
    repor.jpg
    89.6 KB · Visningar: 64

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
beror på..
kostar självrisken 5000+ spänn så skulle jag nog fixa de själv om inte motorkåpan e helt tokadyr (kolla upp)
2000 neråt skulle jag no tatt ut.

fulmetoden på motorkåpan är ju att dra på nå kemisk metall o sen slipa till o lacka om man skulle ha orken :rolleyes:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Har det för att en sån kåpa kostar runt 7-800 spänn. Åtminstone till R1. Borde ju inte vara nå dyrare till din hoj.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Hittade detta på yamhas hemsida:
"Självrisken är 3.000 kr vid första skadan. Vid upprepad skada inom 12 månader höjs självrisken till 6.000 kr. Är föraren vid skadetillfället under 24 år tar Bilsport & MC ut en extra ungdomssjälvrisk på 1.000 kr."

Alltså blir självrisken 4000:- då jag är under 24. Hjälmen går inte på vagnskadeförsäkringen utan på trafikförsäkringen som går på 1000:-. Tror jag gav 2000-3000 för den men har som sagt inget kvitto.

Får kolla vad kåpa kostar imorgon.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
inget kvitto år oftast inget problem då får du låta en mc handlare värdera hjälmen. jag behövde inte betala någon självrisk för mins skydskläder när jag krockade

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Hoj
Honda Blackbird, 2X GPZ 900r, Suzuki GsxR1100
Kan man ta hjälmen på hemförsäkringen???

Ja det kan du göra, jag gjorde det när min sambo krockade med ett rådjur och hela utrustningen blev skrot.

Försäkringsbolaget besiktade utrustningen, hjälmen och skinnstället behöll de, resten fick vi behålla. Hjälmen ersatte de med en ny, det var aldrig något snack om pris eller kvitto så vi köpte en ny Shoei hjälm för 5700:-.

Skinnstället var ett gammalt Dainese ställ som vi fick mycket bra betalt för, kommer inte ihåg exakt då det var ett tag sen.

Försäkringsbolaget i fråga var LF och det var 7 år sedan, tiderna kanske har förändrats hos FB, men då var det i alla fall inga som helst problem att ta det på hemförsäkringen.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS