Löpare: Suunto, Polar eller Garmin?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har kommit igång med löpningen och ska köpa mig en pulsklocka. Förutom puls så måste den kunna mäta distans. Finns lite olika sätt man kan göra det på; antingen med en footpod (Suunto och Polar) eller med GPRS (Garmin).

Så. Vad är bäst? Priset ser ut att vara ungefär detsamma. Båda systemen har sina för- och nackdelar. Jag lutar lätt åt Garmins Forerunner 305.

Är det nån som testat de här mojängerna?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Vad jag har hört så ska Forerunner 305 vara suverän.
Har själv varit väldigt nära att köpa en, men insåg jag att jag kommer inte att springa snabbare för det.

Kanske om jag kommer över billigt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Vad jag har hört så ska Forerunner 305 vara suverän.
Har själv varit väldigt nära att köpa en, men insåg jag att jag kommer inte att springa snabbare för det.

Kanske om jag kommer över billigt.

Det enda folk verklar klaga över är storleken samt att den kanske är i dyraste laget. Den kostar ju iofs inte mer än en avancerad pulsklocka......

Man kanske inte springer snabbare, men förhoppningsvis blir det lite roligare!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det enda folk verklar klaga över är storleken samt att den kanske är i dyraste laget. Den kostar ju iofs inte mer än en avancerad pulsklocka......

Man kanske inte springer snabbare, men förhoppningsvis blir det lite roligare!
Det tråkigaste är ju bara första gången man använder den och inser att den där slingan man brukar springa inte var så lång som man trodde innan. Alltså är den grymma tiden man har sprungit som bäst inte så bra längre :D

Jag vill tro att det är bättre med en GPS-variant, då kan man se stigningar och allt annat kul i datorn sen. Jag vill tro att den är exaktare också, det bästa vore kanske en kombo. Det lär väl bli nästa steg.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det tråkigaste är ju bara första gången man använder den och inser att den där slingan man brukar springa inte var så lång som man trodde innan. Alltså är den grymma tiden man har sprungit som bäst inte så bra längre :D

Jag vill tro att det är bättre med en GPS-variant, då kan man se stigningar och allt annat kul i datorn sen. Jag vill tro att den är exaktare också, det bästa vore kanske en kombo. Det lär väl bli nästa steg.

Jag har kutat min slinga med GPS tidigare, så jag vet hur lång den är. Tror kombinationen pulsmätare/GPS är bra. EN annan kul grej är "Virtual Partner" där man kan tävla mot sin egen ghost etc...

Jag tror faktiskt jag slår till på en sån härna i vecka.

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Jag har kutat min slinga med GPS tidigare, så jag vet hur lång den är. Tror kombinationen pulsmätare/GPS är bra. EN annan kul grej är "Virtual Partner" där man kan tävla mot sin egen ghost etc...

Jag tror faktiskt jag slår till på en sån härna i vecka.

Har själv varit sugen på och skaffa mig en 305:a men inte blivit av än. Innan du köper någon så kan de va lönt o kolla vad dom kostar utomlands. I england tex så kostar det med frakt o rubbet, om ja räknat rätt..., ca 2300:-
http://www.blokesstuff.com/Product....r_305HR_C/W_Heart_Rate_Monitor&ProductID=1187

Från ca 1700:- på ebay usa, men där kan ju tullen ställa till det lite, vet inte hur mkt den hamnar på om man har otur..

Bara ett litet tips..:)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har själv varit sugen på och skaffa mig en 305:a men inte blivit av än. Innan du köper någon så kan de va lönt o kolla vad dom kostar utomlands. I england tex så kostar det med frakt o rubbet, om ja räknat rätt..., ca 2300:-
http://www.blokesstuff.com/Product....r_305HR_C/W_Heart_Rate_Monitor&ProductID=1187

Från ca 1700:- på ebay usa, men där kan ju tullen ställa till det lite, vet inte hur mkt den hamnar på om man har otur..

Bara ett litet tips..:)

GPSer kostar strax över halva priset i USA mot i Sverige OM man lyckas få dom igenom tullen. Det är dessutom vissa företag som inte skickar utanför NA.

Jag kan nog ordna ett hyfsat pris härhemma och då får jag den direCkt.
Köper en nu och återkommer med vad jag tycker.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Den här tråden suger dase utan länkar :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag sålde just en på blocket, fy fan för sådana där manicker.
Vad ska man göra av sitt ordinarie ur under tiden t.ex.?
Svara på det, mr Gump.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Den här tråden suger dase utan länkar :mad:

Garmin Forerunner 305
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=142&pID=349
610617.jpg

Suunto T4/T6 med footpod
www.suunto.com[/ur] [IMG]http://www...//www.polarpuls.com"]http://www.polarpuls.com
S625X_ny_291.jpg

Suunton snyggast. Går även att använda som vanlig klocka. Polaren asful (men mycket bra) och Garmin-apparaten för stor för att ha som klocka.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag sålde just en på blocket, fy fan för sådana där manicker.
Vad ska man göra av sitt ordinarie ur under tiden t.ex.?
Svara på det, mr Gump.

Ja du Mackan. Jag brukar sätta min Breitling Navitimer Heritage på andra armen under löppassen.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suunton snyggast. Går även att använda som vanlig klocka. Polaren asful (men mycket bra) och Garmin-apparaten för stor för att ha som klocka.
Polaren faller bort. Det är GPRS:en jag vill ha. En Garmin är alltså redan beställd :)

Behöver lite motivation och skoj nu. De senaste löprundorna har varit rent för bedrövliga...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Polaren faller bort. Det är GPRS:en jag vill ha. En Garmin är alltså redan beställd :)

Behöver lite motivation och skoj nu. De senaste löprundorna har varit rent för bedrövliga...

Yeah rock on! Du är snabb du.
Tror en rolig funktion är "Training Partner" där man kan springa mot sin egen ghost mm. Egentligen borde de pillra i en MP3-spelare i den där dosan också. Hur svårt kan det vara?

Var köpte du ifrån?
Finns för ca $200 på Amazon om man orkar vänta, men jag drar nopg ner och tjöper en imorrn tror jag.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yeah rock on! Du är snabb du.
Tror en rolig funktion är "Training Partner" där man kan springa mot sin egen ghost mm. Egentligen borde de pillra i en MP3-spelare i den där dosan också. Hur svårt kan det vara?

Var köpte du ifrån?
Finns för ca $200 på Amazon om man orkar vänta, men jag drar nopg ner och tjöper en imorrn tror jag.
Här: http://www.outdoorexperten.se/Defau...perten.se/ProductDetails.aspx?productID=10393

Orkar inte vänta.

Det är väldigt kuperat där jag kutar. Jag har mätt upp mina vanliga rundor både med bil och MC men får tokigt olika värden. Ska bli kul att se både hur långt jag springer och hur stora höjdskillnaderna verkligen är. Det känns som ca 20 graders motlut hela varvet, men det är det nog inte :D

Edit: jag har haft ett par olika Polar pulsklockor förresten men det var inget kul. Tyckte det var svårt att springa ledigt med dem, om man skulle hålla sig inom deras pulsintervall. Det var förresten svårt att springa alls, de pep om att pulsen var för hög hela tiden. Värdelöst!

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Angående pipande pulsklockor så går det faktiskt att ställa om intervallet på dom som det ska pipa utanför.
Ja, det vet jag väl :arsele

Men vad är det då för mening? Om man "ska" springa inom vissa pulsintervall så känns det lite fel att ställa klockans intervall på något annat, bara för att det inte skall pipa... Förfelat syfte.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Shit va cool.
Va inne på pulsklocka. Tänkte mig bara ngt enkelt o billigt utan massa onödigt tjaffs. Nu har ni ju kommit här o förstört allt :rolleyes:

Har lite problem med att motivera kostnaden dock. Hjälp tack! :huvet

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ja, det vet jag väl :arsele

Men vad är det då för mening? Om man "ska" springa inom vissa pulsintervall så känns det lite fel att ställa klockans intervall på något annat, bara för att det inte skall pipa... Förfelat syfte.
Vetifan, det är för att man som nybörjare inte ska ta i för hårt eller nåt.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa