Löpare: Suunto, Polar eller Garmin?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
:fakta

Man kan också ta tillvara på att glukoskänsligheten är extra hög på morgonen och äta en större del av kolhydraterna då, och självklart måltiden efter träning bör vara kolhydratrik.

Hehe. Jag äter som fan, så några kolhydrater mindre kommer inte få nån effekt på träningen :)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ok. Min senaste kvällsrunda:

Bifogat

• kungsholmen3.jpg
    kungsholmen3.jpg
    101.8 KB · Visningar: 116
  • kungsholmen1.jpg
    kungsholmen1.jpg
    117.7 KB · Visningar: 97
  • kungsholmen2.jpg
    kungsholmen2.jpg
    125.5 KB · Visningar: 86

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ok. Min senaste kvällsrunda:
Bra fart vid 1,5 km. Fick du skjuts av en EU-scooter? :D

Annars verkar det vara en trivsam runda. Lägg upp en bild med elevationen så man får se hur stora höjdskillanderna är. Kul att jämföra med mina rundor.

F.ö är det störigt som fasen att programmet är så uselt på att anpassa y-axlarnas skala till faktiska värden. Det skulle man vilja kunna ställa in själv.

Edit: är det magnetfälten runt järnvägen som stör farten?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Fasiken vilken fräsig grej det verkar vara det där... Jag får väl vänta tills våren när jag ska köpa mig en cykelcross att inhandla en sådan där till cykeln. Tills vidare får jag använda den dåliga cykeldatorn jag köpte nyligen som inte hinner med när jag cyklar snabbare än 32km/h :/

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Elevationen är tyvärr obefintlig. Startar och slutar ca 10 möh. Första och sista kilometern går det neråt/uppåt, och däremellan går nästan hela sträckningen längs kajerna i Sthlm (dvs 1-1,5 möh)

Fick förresten in de andra kartorna... Eller fick och fick - de fanns ju redan där. Om du laddar hem senaste "Mapsource" från Garmin och installerar kartorna där så borde de poppa upp i rullisten ovanför kartan i TC.

Fick också igång kartorna i ST. Det tog ett tag att hitta den lilla lilla knappen ute till höger där man kunde göra kartinställningar. "None" var ikryssat, så det är inte konstigt att jag inte såg nån karta :D

Bra fart vid 1,5 km. Fick du skjuts av en EU-scooter? :D

Annars verkar det vara en trivsam runda. Lägg upp en bild med elevationen så man får se hur stora höjdskillanderna är. Kul att jämföra med mina rundor.

F.ö är det störigt som fasen att programmet är så uselt på att anpassa y-axlarnas skala till faktiska värden. Det skulle man vilja kunna ställa in själv.

Edit: är det magnetfälten runt järnvägen som stör farten?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jahapp, så var det en ny dag och ett nytt skitpass. 8 km backträning och vaderna småvärkte och var sega som faen redan innan jag börjat springa. Kul... Det är roligare att träna med prylar, men träningen blir inte bättre av dem. Den funkade inte innan jag fick klockan och den funkar inte bättre nu.

Ajja, skit samma. Under backpassen skall jag i uppförsbackarna hålla miltempo. Jag är osäker på om det är nuvarande eller måltempo som avses, men för att försäkra mig om att jag inte slipper någon plåga så försöker jag springa i måltempo. Vilket fö är 42-43 min, till våren. "Skryllemilen" avses. Jag har tidigare sprungit den på dryga 47 min.

Mellan backarna skall man se till att återfå andan till nästa backe. Vanligen brukar jag jogga lätt mellan backarna men idag blev det nästan bara promenader. Känns som att jag får backa ett steg och återgå till ett lättare program. Inte så kul men vad gör man... :(

Bifogat

• skit 8 km.png
    skit 8 km.png
    33.6 KB · Visningar: 71
  • skit.jpg
    skit.jpg
    52.2 KB · Visningar: 53

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ahupp. Idag var det dax för intervallträning. Hade tom lyckats programmera apparaten såhär:

Uppvärming tills jag trycker LAP

500 meter till förhöjd puls (zon 5)
300 meter soft jogg.

Det här skulle upprepas 5 ggr.

Well. Uppvärmningen gick fint Trycker LAP och börjar elda på. Fan. Det är rätt jobbigt det här. Satan. 500 meter är långt ibland. Är det aldrig slut !? Apparaten piper väl till när de 500 metrarna är avklarade?. Pinar mig lite till... PIPER DEN ALDRIG SNART? Börjar fippla med knapparna men det går inget bra för jag ser inte de små siffrorna när jag kutar. Får stanna. Bara en sån sak? Nej, det står att jag har 500 meter kvar. Springer lite till.

VA? Väntahärnu. 500 meter kvar? Jg har ju redan kutat MINST 499 meter. Lägger ner hela skiten och släpar mig runt lilla rundan som vanligt istället. Väl hemma var det dax för belöningen - alla coola grafer och grejjer där man kan se hur man kutade.

"COMMUNICATION ERROR". WT? Efter lite googlande hittar jag nån sajt med tips på hur man fixar det. Lyckas föra över allt löpdata men graferna ser helt fuckade och att få se sin lilla rutt på kartan är det inte tal om.

Det visar sig att jag startat innan GPSen hittat alla satelliter och att den sen inte fått tag i några under löpningen. Helt otroligt. Teknikens under.

Bättre lycka imorrn:mad:

GAHAHA! Verkar som om vi båda varit ute och knotat ikväll! Det gick inget vidare här helle pga tekniska problem. Se ovan.......

Milen på 42-43 minuter är ingen lek. Jag ligger strax under 50 idag och vill ner till 45. Vi får se hur långt jag hinner i år. Neråt 47 vore kul.

Jahapp, så var det en ny dag och ett nytt skitpass. 8 km backträning och vaderna småvärkte och var sega som faen redan innan jag börjat springa. Kul... Det är roligare att träna med prylar, men träningen blir inte bättre av dem. Den funkade inte innan jag fick klockan och den funkar inte bättre nu.

Ajja, skit samma. Under backpassen skall jag i uppförsbackarna hålla miltempo. Jag är osäker på om det är nuvarande eller måltempo som avses, men för att försäkra mig om att jag inte slipper någon plåga så försöker jag springa i måltempo. Vilket fö är 42-43 min, till våren. "Skryllemilen" avses. Jag har tidigare sprungit den på dryga 47 min.

Mellan backarna skall man se till att återfå andan till nästa backe. Vanligen brukar jag jogga lätt mellan backarna men idag blev det nästan bara promenader. Känns som att jag får backa ett steg och återgå till ett lättare program. Inte så kul men vad gör man... :(

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Satan. 500 meter är långt ibland.
Haha, ja, det är jäkligt långt när mjölksyran porlar ur örona :D

Det visar sig att jag startat innan GPSen hittat alla satelliter och att den sen inte fått tag i några under löpningen.
Hehe, been there... :)

Milen på 42-43 minuter är ingen lek. Jag ligger strax under 50 idag och vill ner till 45. Vi får se hur långt jag hinner i år. Neråt 47 vore kul.
Jag får kapa 30 sek/km för att komma dit. Det är iofs mycket men bör inte vara någon omöjlighet på 8-9 månader. Fast just nu känns det avlägset. Tror att en ordentlig bantningskur skulle underlätta lite också... Man får god aptit av att springa mycket, om man säger :rolleyes:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Haha, ja, det är jäkligt långt när mjölksyran porlar ur örona :D

Hehe, been there... :)

Jag får kapa 30 sek/km för att komma dit. Det är iofs mycket men bör inte vara någon omöjlighet på 8-9 månader. Fast just nu känns det avlägset. Tror att en ordentlig bantningskur skulle underlätta lite också... Man får god aptit av att springa mycket, om man säger :rolleyes:

Ptja, mitt främsta mål med löpningen är egentligen inte att pressa tider utan att bättra på allmänhälsan samt tappa några onödiga kilon. Efter bara en månads regelbunden löpning nu efter sommaren så känner jag mig GRYMT mycket piggare. Dessutom slipper man det dåliga samvetet som gnager i en - att man egentligen borde ut och röra på sig.

Att man sen kapar tiderna jäkligt snabbt i början är en trevlig bonus. Började på 55 min och är nu nere strax under 50. Fan, 3 min till innan årsskiftet borde väl gå? Men det är iofs ganska mycket.

Ska börja kuta milen mot klockans "virtual partner" och se till att försöka bättra lite varje gång. Till slut klarar man väl 47 min. Nästa år är det 45 min som gäller. Det är nog rimligt, men därefter blir det nog jäkligt svårt att komma ner i tid.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är inte såååååå långt ifrån 2-timmars gränsen. Tänk att springa ett maraton på 1 timme nånting. :confused: :näsblod Är det mänskligt???

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En liten varning

Min gamla Polar gav upp i somras efter hemmabyte av batteri följt av simning.

Blev sugen att skaffa en igen efter att ha läst den här tråden så jag gick in på www.blokesstuff.com, nämnd tidigare i tråden.
Hittade en Polar till bra pris, det skulle finnas 18 st på lager och skeppas nästa dag.
Sagt och gjort, iväg med en beställning. Orderbekräftelse kom samma dag + att pengarna togs från kortet.

11 dagar senare kommer det ett nytt mail:
"The product you have ordered has now been replaced by a newer model and so we are unable to supply the item on Your order. Please go to http://www.blokesstuff.com and consider ordering the latest model. If you would like advise on this please call our sales team, see contact details on website."

Två dagars fördröjning och pengarna dyker upp på kontot igen. Allt väl, puh.

Kollar på web-sidan idag igen, fortfarande 18 st på lager.

Har dom koll på sin web? Litar jag på dom? Kommer jag att (försöka) handla där igen?

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Min gamla Polar gav upp i somras efter hemmabyte av batteri följt av simning.

Blev sugen att skaffa en igen efter att ha läst den här tråden så jag gick in på www.blokesstuff.com, nämnd tidigare i tråden.
Hittade en Polar till bra pris, det skulle finnas 18 st på lager och skeppas nästa dag.
Sagt och gjort, iväg med en beställning. Orderbekräftelse kom samma dag + att pengarna togs från kortet.

11 dagar senare kommer det ett nytt mail:
"The product you have ordered has now been replaced by a newer model and so we are unable to supply the item on Your order. Please go to http://www.blokesstuff.com and consider ordering the latest model. If you would like advise on this please call our sales team, see contact details on website."

Två dagars fördröjning och pengarna dyker upp på kontot igen. Allt väl, puh.

Kollar på web-sidan idag igen, fortfarande 18 st på lager.

Har dom koll på sin web? Litar jag på dom? Kommer jag att (försöka) handla där igen?

Pengarna tillbaka på kontot efter bara två dagar tycker jag verkar riktigt snabbt i sådanahär sammanhang. Är priset bara rätt på den nya modellen så är det väl bara o köpa den o gotta sig åt att du får en nyare och förhoppningsvis bättre modell.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Löpare, hur går det för er därute? Det är lite si och så med motivationen här efter att mörkret sänkt sig över Stockholm. Man blir ju inte precis piggare av det. Idag släpade jag mig emellertid ut efter att vaknat på soffan klockan 21.00. Bättre springa lite än inget alls, så det blev lilla rundan.

Tankade över alla data från min Garmin till både Trainingscenter och Sporttracks. Men fan, datat skiljer sig?:

TC säger 5.23 km med snitt på 5:31/km
ST säger 5.41 km och snitt på 5:19/km

Lite skillnad va? Hur kan det bli så? Det är ju samma datafil de båda programmen läser!?

HUr många blev det förresten som köpte sig en Forerunner till slut?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag får bumpa då jag har tillslutit denna lilla skara med onödiga leksaker. Drog precis iväg en beställning, hittade till bra pris, £150 med frakt å allt.

Man måste ha något som motiverar en när det är kolsvart och regnar :gnissla

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...