Löpare: Suunto, Polar eller Garmin?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Huh? Automagiskt? Hur fan gör den det?
Det borde ju funka med min garmin då också kan man tycka.
Läste nåt i en tråd om att de även skulle stödja lite andra klockor, men jag kopplade inte riktigt att datat kunde föras över automatiskt.

Eller menar du automatisk dataöverföring till Polars program?

Appropå Shapelink mm så först data automatiskt över från en Polar till deras träningsdagbok. Sträcka, tid, puls, genomsnitt av alla värde etc etc etc. Skitbra! :tummenupp

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Huh? Automagiskt? Hur fan gör den det?
Det borde ju funka med min garmin då också kan man tycka.
Läste nåt i en tråd om att de även skulle stödja lite andra klockor, men jag kopplade inte riktigt att datat kunde föras över automatiskt.

Eller menar du automatisk dataöverföring till Polars program?

Automatisk (man måste såklart trycka på en knapp) överföring till PolarPersonalTrainer.com

Alltså Polars websida / träningsdagbok.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
AH. Ok. Samma för Garmin, men inte på Shapelink.
Där får man snällt knappra in värdena för hand.

Automatisk (man måste såklart trycka på en knapp) överföring till PolarPersonalTrainer.com

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
AH. Ok. Samma för Garmin, men inte på Shapelink.
Där får man snällt knappra in värdena för hand.

Kör du på nåt??

Kollade träningsdagboken nu... 64 löppass sen andra veckan i Februari.

Men nu känner jag av benhinnorna lite och ska lägga in 10 dagar vila. Dels pga benhinnorna och dels pga att en operation tvingar mig till vila.

Eftersom jag måste vila tänkte jag försöka gå ner i vikt för att vinna nånting på dom här 10 dagarna iaf. Återstår att se hur det går... :näsblod

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
En fråga till er löpare.

Nu när det är såhär jävla varmt, när springer ni?? Bryr ni er om temperaturen eller kör ni på som vanligt.

Själv så står jag inte ut med värmen, så jag sticker ut vid 05:30 för att få lite sval luft. Alernativet är ju att vänta till typ klockan 21-22 men jag föredrar morgonen.

//M

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
En fråga till er löpare.

Nu när det är såhär jävla varmt, när springer ni?? Bryr ni er om temperaturen eller kör ni på som vanligt.

Själv så står jag inte ut med värmen, så jag sticker ut vid 05:30 för att få lite sval luft. Alernativet är ju att vänta till typ klockan 21-22 men jag föredrar morgonen.

//M

Jag brukar komma hem från jobbet, käka middag, vänta ett par timmar och sen dra ut.... runt 20.30 tiden blir ganska lagom.

Starkt att köra ett pass 05.30. då kan du utan problem lägga in 2 pass per dag. :tummenupp :gnissla

Och med 2 pass per dag kan du följa Anders Gärderuds framgångsformel som lyder:
2x7x52x10 dvs 2 ggr per dag 7 dagar i veckan 52 veckor per år i 10 år. Sen har man nått en bra nivå. :näsblod

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02

Har du bra koll på funktionerna på Polars sida RoLLER? Jag har haft min ett tag och lagt in resultaten på sidan men inte satt mig in 100% i alla funktioner.

Vet du om man kan man få X som tidsaxel och Y som pulsaxel så man kan se exakt vid vilken tid man hade vilken puls? Jag lyckas bara se HR Zones. Programmet kanske inte är så avancerat, det finns väl ett man kan köpa till som är lite mer high-tech tror jag?

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jo energi behöver man ju, så äta först är bra. Men vid 20:30 är det ju fortfarande VARMT.!! :näsblod

Jag brukar faktiskt köra 2 pass om dagen :brinnerup

Dock inte löpning på båda. För då skulle inte min vad palla med. Även om dom nya skorna verkligen funkar mycket bättre än mina förra. :tummenupp

//M

Jag brukar komma hem från jobbet, käka middag, vänta ett par timmar och sen dra ut.... runt 20.30 tiden blir ganska lagom.

Starkt att köra ett pass 05.30. då kan du utan problem lägga in 2 pass per dag. :tummenupp :gnissla

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo energi behöver man ju, så äta först är bra. Men vid 20:30 är det ju fortfarande VARMT.!! :näsblod

Jag brukar faktiskt köra 2 pass om dagen :brinnerup

Dock inte löpning på båda. För då skulle inte min vad palla med. Även om dom nya skorna verkligen funkar mycket bättre än mina förra. :tummenupp

//M

Starkt Madde! :tummenupp Jag alternerar också med träning på SATS nån gång per vecka, men 2 gånger per dag e ganska sällsynt, brukar inträffa nån gång per månad.

Har du anmält dig till några lopp? Jag har kört Springcross och Milspået i år och anmält mig till Midnattsloppet. Sen funtar jag på Halvmaran i år igen.

Har du bra koll på funktionerna på Polars sida RoLLER? Jag har haft min ett tag och lagt in resultaten på sidan men inte satt mig in 100% i alla funktioner.

Vet du om man kan man få X som tidsaxel och Y som pulsaxel så man kan se exakt vid vilken tid man hade vilken puls? Jag lyckas bara se HR Zones. Programmet kanske inte är så avancerat, det finns väl ett man kan köpa till som är lite mer high-tech tror jag?

Njää... inte så värst faktiskt. Jag brukar mest bara kolla antal träningspass och hur dom ligger fördelade. Sen även totalsträcka och tid per vecka ungefär. Sen lägger jag in lite info om vikt mm när jag känner mig manad.

Vilken puls jag har i olika situationer kollar jag live på klockan.

Edit: Det mest intressanta nu tycker jag e farten. Och ja.... dom mer avancerade klockorna har andra program. Vilken klocka har du?

Last edited:

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Starkt Madde! :tummenupp Jag alternerar också med träning på SATS nån gång per vecka, men 2 gånger per dag e ganska sällsynt, brukar inträffa nån gång per månad.

Har du anmält dig till några lopp? Jag har kört Springcross och Milspået i år och anmält mig till Midnattsloppet. Sen funtar jag på Halvmaran i år igen.

Jo, det är bra att köra lite alternativ till löpningen. Bra där!!

Jag har inga lopp inbokade. Midnattsloppet funderar jag starkt på. Har aldrig sprungit det..men det verkar lite trevligt.

Du verkar verkligen köra hårt med tävlingslopp och så. :tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
En fråga till er löpare.

//M
Mellan -10 och 30 grader går det bra att springa, tycker jag.

Jag ägnar mig också åt morgonrundor några dagar i veckan när jag har planerat styreträning eller något annat som gör att jag inte kan springa på eftermiddagen. Men då hoppar jag från sängen direkt ner i löparkläderna.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jo, det är bra att köra lite alternativ till löpningen. Bra där!!

Jag har inga lopp inbokade. Midnattsloppet funderar jag starkt på. Har aldrig sprungit det..men det verkar lite trevligt.

Du verkar verkligen köra hårt med tävlingslopp och så. :tummenupp

Kör Midnattsloppet.... det är ett skitkul lopp. :tummenupp Det blir 3'e gången för mig i år.

Jo tävlingsloppen e kul, dom fungerar som en bra motivator och som högkvalitativa träningspass.

Mellan -10 och 30 grader går det bra att springa, tycker jag.

Jag är beredd att hålla med. Kroppen anpassar sig grymt fort till värmen. Jag sprang en del på Mauritius nu i November och December. Visst.... det va skitvarmt men man anpassar sig som sagt. Kan man så söker man sig hellre till skuggiga områden.

Och ner till -10 funkar bra. -15 och neråt blir det svårt att andas.

Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Njää... inte så värst faktiskt. Jag brukar mest bara kolla antal träningspass och hur dom ligger fördelade. Sen även totalsträcka och tid per vecka ungefär. Sen lägger jag in lite info om vikt mm när jag känner mig manad.

Vilken puls jag har i olika situationer kollar jag live på klockan.

Edit: Det mest intressanta nu tycker jag e farten. Och ja.... dom mer avancerade klockorna har andra program. Vilken klocka har du?
Jag har en RS200sd, dock har jag bara löpt 5-6 gånger med den än. För tillfället används den flitigt vid cykling då det blivit en del pass inför Vätternrundan.

Ja det går ju bra att kolla i realtid på klockan men jag skulle gärna kunna jämföra lite i efterhand hur pulsen sett ut vid olika situationer och tidpunkter under passet.

Hur som helst - det är ju en tuff pryl ju! :D

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har en RS200sd, dock har jag bara löpt 5-6 gånger med den än. För tillfället används den flitigt vid cykling då det blivit en del pass inför Vätternrundan.

Ja det går ju bra att kolla i realtid på klockan men jag skulle gärna kunna jämföra lite i efterhand hur pulsen sett ut vid olika situationer och tidpunkter under passet.

Hur som helst - det är ju en tuff pryl ju! :D

Då har vi likadan klocka. :cool:

Men det finns "Laps graphic" under varje träningspass och "My progress" och alla möjliga mer eller mindre krångliga grafer och staplar att titta på lite varstans tycker jag.

Men inget som liknar det du är ute efter, dvs att se vad du hade för puls exakt 23:46 in i loppet. Då får man nog gå upp till klockan som heter RS 400. Troligtvis kan du använda din befintliga foot pod då.

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Hoj
Då har vi likadan klocka. :cool:

Men det finns "Laps graphic" under varje träningspass och "My progress" och alla möjliga mer eller mindre krångliga grafer och staplar att titta på lite varstans tycker jag.

Men inget som liknar det du är ute efter, dvs att se vad du hade för puls exakt 23:46 in i loppet. Då får man nog gå upp till klockan som heter RS 400. Troligtvis kan du använda din befintliga foot pod då.
200:an råkkar! :yoparty
Mmmm... Läste på en del ändå innan jag valde modell då jag ville ha möjlighet till många mellantider (Laps) bl.a.
Får väl slita ut den här först om det nu är möjligt och skaffa en vassare nästa gång!

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
En fråga till er löpare.

//M

Stack ut o sprang ett bra pass direkt efter jobbet idag vid fyra tiden. Går helt ok att springa men fan vad man eftersvettas sen när man kommer hem...

Annars får du väl planera rundan så du passerar en sjö på slutet o ta ett dopp, skitskönt. Sen hem o ta en välförtjänt pilsner. :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Finns i Garmins 305:a ;)
Där kan man kolla pulsen vid varje given tidpunkt/plats längs sträckan. Även direkt via karta. Rätt sweet faktiskt.

Är det inga fler än jag som använder Shapelink?
Vore kul om man kunde benchmarka sig med lite fler folk!

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Stack ut o sprang ett bra pass direkt efter jobbet idag vid fyra tiden. Går helt ok att springa men fan vad man eftersvettas sen när man kommer hem...

Annars får du väl planera rundan så du passerar en sjö på slutet o ta ett dopp, skitskönt. Sen hem o ta en välförtjänt pilsner. :tummenupp

A men det måste ha varit skitvarmt då vid 16-bläcket..!! Bara att dricka inihelvete mycket vätska.

Faktum är att jag springer förbi en badplats...bor på några minuters väg från Mälaren så det vore ju riktigt skönt. Bra tips där.!! Men det får kanske bli liiite varmare i vattnet först. :)

//M

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Morsan va över i staterna med det va inte så enkelt som att knalla in på Walmart o tjacka en 305:a. Så jag fick ingen. Men blir nog att beställa vart det lider.

Igår sprang jag Blodomloppet. Tiden är ointressant :rolleyes: , det viktiga va att jag piskade VD:n som tidigare piskat mig med ca. 25 min på halvmaran (sthlm + gbg). Nu piskade jag honom med 10 min på milen :D
Tyvärr är mitt knä nu helt kass. Brukar kunna känna av det, men det har aldrig varit några problem att fortsätta o har aldrig kännt av det nämnvärt efteråt. Vaknade man skrikandes av smärta o haltar runt på jobbet. :(

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Finns i Garmins 305:a ;)
Där kan man kolla pulsen vid varje given tidpunkt/plats längs sträckan. Även direkt via karta. Rätt sweet faktiskt.

Är det inga fler än jag som använder Shapelink?
Vore kul om man kunde benchmarka sig med lite fler folk!

Jag kör Shapelink, rätt bra att man kan få träningsrapporter via mejl så att man måste få dåligt samvete med jämna mellanrum...

Har tränat dåligt på sistone så en träningskompis på shapelink kan behövas! Jag heter Lurch där också och har en 305:a. :)

-

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...