Löpare: Suunto, Polar eller Garmin?

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
och ett lyft..

hur har dom funkat??

drygt att ladda varje dag??

är dom trasiga nu??

MikkE

Guest
Forerunner 305. Ruggigt hi-tech. Kan bli riktigt kul att se på ens resultat med tiden med en sådan.
[YOUTUBE-ID]yYQhg5Ph38Q[/YOUTUBE-ID]

obruT

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Forerunner 305. Ruggigt hi-tech. Kan bli riktigt kul att se på ens resultat med tiden med en sådan.
[YOUTUBE-ID]yYQhg5Ph38Q[/YOUTUBE-ID]

och vad ska man då tycka om 310xt
:tummenupp:tummenupp

obruT

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
det blev en garmin 405 hrm för mig:tummenupp

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Trådlyft!

Är i köpartagen efter en ny pulsklocka och har nu börjat snegla på Garmins modeller. Vad har ni för erfarenheter? Vilken modell ska man välja, 305 eller 310? Hur är de jämfört med polars toppmodeller gällande pulsregistrering och programvara?

Tips tack!

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Hoj
Z750 -04
Trådlyft!

Är i köpartagen efter en ny pulsklocka och har nu börjat snegla på Garmins modeller. Vad har ni för erfarenheter? Vilken modell ska man välja, 305 eller 310? Hur är de jämfört med polars toppmodeller gällande pulsregistrering och programvara?

Tips tack!

Har en 305:a och är fantastiskt nöjd med denna, används till längdskidor löpning och cykel. Är du ute efter en klocka med gps så finns det nog ingen som är så prisvärd som 305:an. Om du av någon konstig anledning inte skulle vara intresserad av gps-funktionen så kolla på Suunto istället för polar, tror det är dom som ligger längst fram med pulsavläsning och anlys av denna. Men återigen, är mkt nöjd med 305:an och programmet sporttracks.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Har haft min 305:a i ett år nu och är super nöjd. Bästa tränings-tillbehöres jag köpt. Otroligt givade och kul att "tävla mot sig själv" och man får bra koll på hur formen ser ut.

Batteritiden är väl det enda som kunde fått vara lite bättre. Tror dom uppger 8,5h? Hur som helst hade min inte ens börjat varna för lågt batteri igår på Vasaloppets öppetspår, och då hade jag ändå gått en timme över tiden. Använde dock inte pulsfunktionen, vilket rimligtvis kan förlänga batteritiden ngt.

405:an verkar ju vara snäppet bättre med bl.a. betydligt bättre batteritid. Men kör man inte väldigt väldigt mkt eller länge så är det dyrare priset svårt att motivera.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har haft min 305:a i ett år nu och är super nöjd. Bästa tränings-tillbehöres jag köpt. Otroligt givade och kul att "tävla mot sig själv" och man får bra koll på hur formen ser ut.

Batteritiden är väl det enda som kunde fått vara lite bättre. Tror dom uppger 8,5h? Hur som helst hade min inte ens börjat varna för lågt batteri igår på Vasaloppets öppetspår, och då hade jag ändå gått en timme över tiden. Använde dock inte pulsfunktionen, vilket rimligtvis kan förlänga batteritiden ngt.

405:an verkar ju vara snäppet bättre med bl.a. betydligt bättre batteritid. Men kör man inte väldigt väldigt mkt eller länge så är det dyrare priset svårt att motivera.

Ok, då står det nu mellan 305 och 310.

310 verkar vara mycket snabbare på att hitta satelliter samt att den har en jäkligt smidig överföring av all data. Det prioriteras av en rastlös människa! Även batteritiden är mycket bättre samt storleken. Dock är den svindyr i jämförelse, 3500:- mot 1500.-.

Hur är de förresten på noggrannhet ang pulsdata (felvärden, lagringsfrekvens etc) samt räckvidd för GPS när man löper i stan eller på stigar (felvärden, förlorad data, hopp på karta etc)??

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ok, då står det nu mellan 305 och 310.

310 verkar vara mycket snabbare på att hitta satelliter samt att den har en jäkligt smidig överföring av all data. Det prioriteras av en rastlös människa! Även batteritiden är mycket bättre samt storleken. Dock är den svindyr i jämförelse, 3500:- mot 1500.-.

Hur är de förresten på noggrannhet ang pulsdata (felvärden, lagringsfrekvens etc) samt räckvidd för GPS när man löper i stan eller på stigar (felvärden, förlorad data, hopp på karta etc)??

Oj, det va visst 310 jag menade oxå i jämnförelse med 305:an.

Överföringen kan jag inte uttala mig om för den använder jag inte. Dock tycker jag inte att jag upplevt några som helst problem med puls eller GPS:en.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad rekommenderas för pulsklocka idag? Garmins FR 310 XT verkar populär, men har hängt med ett tag. Igår var jag inne på Löparelabbet och där rekommenderade en säljare Polar RCX5 GPS samt Garmins FR 610 samt FR 910 XT.

Hur pass bra är GPS mottagningen på pulsklockor? Några har externa GPS puckar och andra har inbyggda. Vilket är egentligen att föredra? Polar klockan ovan har en extern GPS vilket gör att klockan känns lättare, Garmins har det inte.

EDIT:

Hittade en bra sida med tester av Pulsklockor och dylikt:

910 XT review; http://www.dcrainmaker.com/2011/10/garmin-forerunner-910xt-in-depth-review.html

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fick en POLAR RS300X GPS men har tyvärr inte hunnit testat den så mycket ännu. Det jag kan säga att den är rätt basic och lätt att ställa in, GPS-pucken är stor men gjorde inte mycket väsen av sig på armen så det funkade iaf = vikten är inget problem. GPS-mottagningen verkade inte vara några bekymmer men jag blev inte riktigt klok på hastigheten = fick den bara att visa minuter/km vid lätt joggning (skyller på den lånade hunden för övrigt). Pulsen visades utan bekymmer och den data jag fick ut direkt ur klockan verkade väl rimlig, har ingen flow-link ännu så jag kan inte se något diagram på datorn ännu. Pulsbandet som ska sitta runt kroppen under brösten, enligt instruktion, kändes lite obekvämt när man tog på sig det men märkte inte av det väl ute in action.

http://aktivtraning.se/utrustning/produkttester/produkttest-polar-rs300x-pulsklocka

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Efter ett år med en FR 305 är det fortfarande bara vattentäthet jag saknar. Programmerar mycket intervaller i klockan, springer, cyklar, simmar... Man kan ha den i badmössan men pulsbältet funkar inte i vatten. Polar ska funka även i vatten och Suunto har ett bälte med eget minne för simning. Svårt att få det att sitta kvar dock.
My 2c. Skulle nog köpa en 310XT idag men bara för vattentätheten. Till priset är en 305 svårslagen fortfarande tycker jag...

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa