Lördagsgazzet 4 april

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Aldrig rolig läsning sånt här :( :(
Hoppas att du läker snabbt, krya på dig.

// El_mako & JeJo
 

Quman

Radical Riders
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Dalby
Hoj
Honda CBF600SA -09
Ibland e de bättre man håller tyst o inte säger vad man tycker o tänker.
Ingen vidare kamratlig inställning du har.
Om det skulle hända dig, så vet vi ju vad du vill.
En stannar kvar, resten gazzar vidare o har kul, så kan din hoj stå kvar vid sidan om vägen så du själv kan ta hand om den när du får möjlighet.
Trafiken runtomkring e ju ingen fara heller...

Jag menar en pers räcker ju för att stabilisera nacke, stoppa en blödning i benet, o kanske en annan blödning nån annanstans... + Stoppa trafik.
Samla ihopa delar från mc, ev kanske få hem hojen. Möta upp ambulans om dom inte hittar ut till dom krokiga små vägar vi ger oss ut på.


Nä, kör man i ett gäng så hjälper man varandra...
Även om man inte känner varandra som bästa kompisar.
Särskillt som i en "vad jag förstått" allvarlig situation som detta.
Den som ligger där kommer vara jävligt tacksam för hjälpen.
Man ställer helt enkelt upp för varandra.

Been there, Done that.

Hoppas Oscar tillfrisknar fort! Jävligt tråkigt när sånt här händer.

Mvh // Gadde

som ja sa ja vet inte hur de va i detta fallet men när man har fått undan alla delar som dom inte utgör någon trafikfara o sånt vilket inte tar så lång tid för det mesta. därefter e de inte så mycke att göra för de flest o från erfarenheter så sänker de flest inte farten förrän de står en polis där + att du har inga rättigheter att stoppa trafiken. o när väl ambulansen har kommit så finns där inget mer att göra men som jag förstod de så körde många ti harlösa för att lämna en hoj vilket bara kräver 2 pers vilket även kunde ha gjorts undertiden ambulansen va på väg.
 

Strömpa1

haja eslöv
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Eslöv
Hoj
Min fars "Miami Vice" strajpade
Kan bara hålla med Gadde till 100%!

-Quman. Jag känner inte dig men du verkar fan ta mig helt j-vla känslolös. Efter ditt första inlägg förstod jag vad du menade men efter ditt senaste så börjar man ju undra...

Krya på dig Oscar.
 
Last edited:

fajfor

gsxr 1100 -91
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Blentarp
Hoj
gsxr 1100
som ja sa ja vet inte hur de va i detta fallet men när man har fått undan alla delar som dom inte utgör någon trafikfara o sånt vilket inte tar så lång tid för det mesta. därefter e de inte så mycke att göra för de flest o från erfarenheter så sänker de flest inte farten förrän de står en polis där + att du har inga rättigheter att stoppa trafiken. o när väl ambulansen har kommit så finns där inget mer att göra men som jag förstod de så körde många ti harlösa för att lämna en hoj vilket bara kräver 2 pers vilket även kunde ha gjorts undertiden ambulansen va på väg.

Nu får nog herr Quman ha lite mer kött på benen innan han uttalar sig mer!!Nr 1 var att vi inte fick flytta några saker innan polis o brandkår var på plats.Allt ska fotograferas o dokumenteras.Fick inte ens resa hans cykel upp.Sen om vi inte har rättighet att stoppa trafiken det må vara hänt men tror alla med lite inteligens försökt att göra detsamma som vi gjorde..När det ligger en person i vägkanten med krossad skalle,blodfylld hjälm o fyra fem personer gör allt för att han ska ligga stabiliserad o hålla luftvägarna fria, plus en kille (oskars kompis) som är väldigt chockad.Då gör man vad man kan för att ha en lugn situation runtomkring..Typ stoppar trafik.Inte startar upp några motorcyklar.O den motorcykel som sedan kördes till Harlösa kördes dit INNAN brandkåren hade lämnat platsen.Dock hade ambulansen kört.O den skadade o den chockade behövde inte höra massa motorcyklar.Därefter körde alla till Preem o samlades där o väntade på dom från Harlösa.O pratade igen det som hänt o kollade hur många som ville köra vidare.Tycker inte detta ska bli en tråd där vi ska kasta skit på varandra utan alla vi som var med i Långsamma gruppen känner nog att vi gjorde allt vi kunde för att få en lugn situation trots allt..Låt istället tankarna gå till Oskar o hans nära o kära.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
som ja sa ja vet inte hur de va i detta fallet men när man har fått undan alla delar som dom inte utgör någon trafikfara o sånt vilket inte tar så lång tid för det mesta. därefter e de inte så mycke att göra för de flest o från erfarenheter så sänker de flest inte farten förrän de står en polis där + att du har inga rättigheter att stoppa trafiken. o när väl ambulansen har kommit så finns där inget mer att göra men som jag förstod de så körde många ti harlösa för att lämna en hoj vilket bara kräver 2 pers vilket även kunde ha gjorts undertiden ambulansen va på väg.

Vilken inställning du har, helt empatilös. Du verkar ha en väldigt materiell inställning till det.

Vem bryr som om man har rättighet att stoppa trafik eller inte? hade jag inte varit framme vid Oscar och försökt hållt hans hjälm/huvud stilla medans han skriker och vill ställa sig upp så hade jag ställt mig mitt i vägbanan om det hade krävts. Den som försökte stoppa trafiken gjorde det jävligt bra tycker jag. Sen vill du att vi skall börja flytta motorcyklar osv bara någon meter bakom där vi ligger och brandkåren/ambulansen jobbar bara för att man kan. Motorljud från 5-6 hojjar då en person är i chock? Man rör ingenting förrän samtlig personal har åkt från platsen. Tänker även på Oscars vän som var fruktansvärt tagen av detta på plats. Börja diskutera med honom vart man skall ställa hans MC? Göra detta då ambulans är påväg?

Trodde faktiskt att du skulle ändra ditt första inlägg men du fortsätter att skriva som du gör...fattar inte riktigt hur man kan tänka så.
 

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Gixser
Av PaleRider´´Den som försökte stoppa trafiken gjorde det jävligt bra tycker jag.´´

tack för det! Man ska för fan hjälpa varanda.
 

robban K-e

Radical Riders
Gick med
30 May 2004
Ort
Kävlinge
Hoj
CBR 600F 2011
Alltid tråkigt när någon går omkull, i detta fallet såg det fruktansvärt otäckt ut när hojen gick in i vajerräcket och Oscar landade ovanpå räcket. Det är tur att så många kör med ordentliga skyddskläder och ryggskydd. Krya På dig Oscar.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
som ja sa ja vet inte hur de va i detta fallet men när man har fått undan alla delar som dom inte utgör någon trafikfara o sånt vilket inte tar så lång tid för det mesta. därefter e de inte så mycke att göra för de flest o från erfarenheter så sänker de flest inte farten förrän de står en polis där + att du har inga rättigheter att stoppa trafiken. o när väl ambulansen har kommit så finns där inget mer att göra men som jag förstod de så körde många ti harlösa för att lämna en hoj vilket bara kräver 2 pers vilket även kunde ha gjorts undertiden ambulansen va på väg.

Det har du visst det! Du får stoppa eller dirigera runt trafik för att skydda en skadad person som ligger på gatan och som inte kan flyttas utan att ambulans/sjukvårdspersonal har undersökt patienten. För att avgöra om den medvetslösa personen KAN flyttas är du kapabel till? Den förmågan har inte jag!

Krya på dig Oscar och hoppas på snabbt tillfrisknande.
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
som ja sa ja vet inte hur de va i detta fallet men när man har fått undan alla delar som dom inte utgör någon trafikfara o sånt vilket inte tar så lång tid för det mesta. därefter e de inte så mycke att göra för de flest o från erfarenheter så sänker de flest inte farten förrän de står en polis där + att du har inga rättigheter att stoppa trafiken. o när väl ambulansen har kommit så finns där inget mer att göra men som jag förstod de så körde många ti harlösa för att lämna en hoj vilket bara kräver 2 pers vilket även kunde ha gjorts undertiden ambulansen va på väg.

det kallas för kamratskap! dom flesta hojåkare har en samhörighet per automatik bara genom vårt intresse, och därigenom ställer man upp för varandra och bryr sig.

du verkar helt klart intetillhöra den kamratskapen eller samhörigheten. men d e bra, vet vi det till nästa gång. keep up the good work! :tummenupp :rolleyes:
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Jasså, detta var gänget man körde förbi i Hörby... Ni såg ut att ha det riktigt glassigt. :)

Tråkigt att höra om killen som körde av, hoppas han frisknar till bra. :)
 

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Ort
Thailand
Hoj
Er6n -13
Om man får eller inte stoppa/sakta ned bilar när ens vän ligger skadad är väl för fan det sista man tänker på? :huvet

Hoppas du blir helt återställd! :tummenupp
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För att skydda liv och i många fall egendom får var och en av oss göra ganska stora "avsteg"från normalt rådande lagstiftning. i fall som detta är det väl ingen tvekan:va skicka ett gäng bakåt och stoppa hejvilt ställ sedan ett par hojar med varningsblinkers på som farthinder 100m bakom olyckan.

Underlig tankegång att man tänker jag får inte stoppa bilarna jag låter honom bli påkörd:3freak
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Det var ju inte direkt så att vi tvingade alla att stanna kvar på platsen. Folk stannade där av egen vilja.
Det är ju sjukt känslokallt att bara sätta sig och starta hojen och dra iväg, och sen vet man inte om han ligger och dör där eller hur det är. Det var ju inte direkt så att han satt upp och klagade över att han hade lite ont i armen. Han hade krossat skallbenet och hela hjälmen var blodfylld. Ingen visste hur pass illa det var. Inte fan är man så egoistisk då att man bara sätter sig på hojen och tänker att "Nu ska jag ha roligt. Nu ska jag ut och ge järnet på småvägarna. Skit i honom, han kanske inte överlever men det kvittar, för nu ska jag köra hoj, för det kan jag ju aldrig göra annars." Om man inte blir illa berörd, och bara kan köra iväg som ingenting, av att ha sett en sån sak så är det något fel i huvudet på en.
Och ska 20 pers då sätta sig och starta sina hojar blir det ett jävla liv, och Oskar som ju låg ner hade ju såklart undrat vad som hände. Han hade nog tillräckligt att fundera på utan att han ska behöva undra ifall alla bara sticker iväg. Någon sa till mig igår att han säkert låg och tänkte att han hade förstört rundan för oss allihop. Det var nog det sista han tänkte. Herregud, det är en liten sväng med hojen. Man kan köra hoj när som helst, det kommer fler varma, soliga dagar. Detta var inte vår sista chans i livet att köra hoj. Innehar man någon form av humanitet sätter man sig inte bara och gasar därifrån som om ingenting hade hänt.
 

Chaklaz

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Blå Hornet -07
Fan vad alla bitchar...

Jag körde själv i den "snabba" gruppen och var inte med vid olyckan.
Det är upp till varje persons eget samvete att göra bedömningen om man vill stanna kvar eller köra vidare...

Personligen hade jag, oavsett om folk hade sagt åt mig annat, stannat kvar och visat mitt stöd och hjälp till så gott man förmår.
Man lämnar inte en polare i sticket...
Ni som stannade kvar och hjälpte till ska ha en stor eloge för detta :Bugar

Huvudsaken är väl ändå att Oscar klarade sig med livet i behåll!!!???

Krya på dig!
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Nu var jag inte där alls.

Men jag har tyvärr genom mina fritidsintressen varit med om ett antal olyckor där personer ligger på marken mer eller mindre i livet.

Och faktum är att man behöver vara ett par st resten är bara ivägen, det är bättre att dom går/kör iväg och fortsätter med verksamheten.

Under en dag på fallskärms klubben så ställer vi inte hoppningen för en olycka (jo om det är döds fall)
Utan vi samlar berörda och förklarar vad som hänt och hur illa det är/ inte är.

Sen håller vi igång som vanligt.
När ambulans kommer till platsen vill dom gärna att en person ger dom alla uppgifter som finns tillgängliga.

Så en bra sak att göra är att utse en person som möter ambulans personalen vid bilen.
Det gör att dom direkt kan planera vad dom ska ta med ur bilen.

Mina tankar går till anhöriga och Oscar och ni som var tvugna att se det obehagliga.

Det är viktigt att ni träffas och pratar om vad som hänt, det finns säkert någon som mår dåligt som f.. av vad dom sett.
Och man kan inte klandra någon som inte orkar stanna!
Ni kan inte kräva att man kan hantera en sådan upplevelse.

Min bästa polare tex han klarar inte av att komma och hälsa på mig på sjukan.
Ska jag kräva att han kommer hit ändå!?

Mina 50C
 

Pluttten

adrenalin beroende
Gick med
31 Dec 2006
Ort
skåne, löberöd
Hoj
Gsx-r 750 -02
Jag var först fram till oskar. Han e min bästa vän.
Jag vill tacka alla som hjälpte till både från mig o Oskar än en gång.
Grejen var den att alla säger att det räcker med 2-3 personer.
När oskar försökte resa sig var vi 3st som höll han stabill.
Och några som fixa trafiken. Alla hjälpte till så mycket som möjligt utan att vara ivägen. Jag var grovt chockad av händelsen och när ambulans personalen tog över så var det många som stöttade mig.
Jag hade bryttigt ihoppa om det inte hade varit för er.
Har man inte varit i den sitsen som vi var igår så kan man inte bedöma om det räcker med några som stannar.

Oskar blev opererad igår kväll han var klar vid tolv halv ett då hade dom rensat skallen från ben flisor och stoppat blödningen och opererat kinderna.
Han e vid medvetandet och är i gott mod.
Jag får reda på mer ikväll förhoppnings vis kan jag hälsa på han imorgon.

Jag skall fortsätta skriva här så fort jag får reda på hur han mår.

Tycker bara tråkigt att där e dom som inte har någon empati.

Tack än en gång för hjälpen igår.
Om ni undrar vem oskar e så heter han Ottafjun här på sporthoj

Mvh/Pelle
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Gott att höra att det gick bra med operationen:tummenupp

Jag tycker inte att man ska säga att det är så att någon haft brist i empati.
Precis som du säger så reagerar man på olika sätt.

Du hade styrka nog att ta dig fram till din skadade kompis, många fixar inte det utan gör tvärt om.
Det som är jätte jobbigt för visa i en sådan situation berör inte andra, det kan då uppfattas som väldigt kallt.

Givetvis kan man inte säga att det alltid är 2-3 som gäller men det är en ganska bra siffra.
Men då menade jag att ta hand om den skadade personen.
Sen är det bara bra om folk kan hålla någon i handen eller bara krama om någon.

Som du säger du fick din reaktion efter det lugnat sig lite.
Andra får kanske panik ångest flera timmar senare hem i sängen.

Jag tror absolut inte Qman menar något illa med vad han skrivit.

Hälsa på din kompis så fort ni får!
Man vill se någon man känner igen och inte bara sjukhus personalen.
Tvinga inte han att prata om olyckan utan låt han själv ta det när det känns bra.
Min kärra mor pressade mig rätt hårt och då blev jag bara arg och orkade inte prata om det.
Det tar ett tag för en sådan här sak att sjunka in.

Hälsa han att vi kan köra sjuk gympa ihopa :banana (det är sexiga systrar i Malmö ;) )
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top