Lös Kabel??

Mackee

Blev omkörd idag av en fiat.....
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Hej
Nån som vet var denna lösa kabel är till (se bild)???
Hittade den nerstoppad i kabelhärvan vid batteriet.
Hojen en yzf 750 R-94 ska vara strypt på pappren i insug samt tändning.
Insugsgummina är ostrypta för de har jag bytat precis, vet dock ej hur tändningstrypningen går till, är kanske denna kabel som är borttagen från nån pol.
Nån som kanske vet här??
Mvh/Markus

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Det ser ju lite hemma-meckat ut, går den in i boxen man ser på bilden?
Är den skarvad under tejpen?

Ren gissning är att man dragit kablen till plus för att mata nånting med ström. Problemet är ju att man inte är säker, om dom har dragit den till minus för att jorda något så kanske man steker något.

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Titta resten av kabelhärvan och se om det inte är någon kabel där som är av. Annars kan du ju titta i mekhandboken om du har någon.

Update:
Sökte lite och hittade följande från ett inlägg som Miper här på forumet har gjort.

"Min var med strypt genom elektronisk strypning. Man plockar lätt bort den genom att klippa den röd/vita kabeln under sadeln som går ut från CDI-boxen.
Kabeln från CDI-boxen skarvar man ihop med en ny kabel som man drar direkt till - polen på batteriet.
Den andra klippta änden tar du bara typ eltejp runt eller dyl."

Så det du skall göra är då att ansluta den Röd/vita kabeln med kabelskon på bilden till + polen på batteriet, så avstryper du hojen.

//
Stefan

Last edited:

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Titta resten av kabelhärvan och se om det inte är någon kabel där som är av. Annars kan du ju titta i mekhandboken om du har någon.

Update:
Sökte lite och hittade följande från ett inlägg som Miper här på forumet har gjort.

"Min var med strypt genom elektronisk strypning. Man plockar lätt bort den genom att klippa den röd/vita kabeln under sadeln som går ut från CDI-boxen.
Kabeln från CDI-boxen skarvar man ihop med en ny kabel som man drar direkt till - polen på batteriet.
Den andra klippta änden tar du bara typ eltejp runt eller dyl."

Så det du skall göra är då att ansluta den Röd/vita kabeln med kabelskon på bilden till + polen på batteriet, så avstryper du hojen.

//
Stefan

Hej
Tack för era svar
Kabel är röd/vit o går ut från cdi boxen och är skarvad med kabelskon i änden, då ska den kanske sitta på -polen(inte +) som han skriver i tråden du hittade, ska testa detta för den går dåligt på tomgång.
Den andra änden på den rödvita ser jag inte till, ska kolla nogrannare, hittar jag den änden så är det nog strypningen.
Återkommer när jag kollat/testat
/Markus

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Rent spontant tycker jag det är underligt att sätta en röd kabel till -polen.

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
kabel

Rent spontant tycker jag det är underligt att sätta en röd kabel till -polen.

Jo det kan man ju tycka men har läst om fler som jordat den kabeländen vid strypning, har precis provat den på -polen o den verkade gå lite renare.
Nu blev problemet att den rusar efter gaspådrag o sjunker lååångsamt ner till tomgång....Några ideer om det???

Hittade den andre änden gömd i kabelkorven(se bild)

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det där med att den rusar upp på gas och sakta sakta går ner till lågvarv är tydligen en vanlig YZF750-åkomma. Jag har samma problem på min så jag läste lite på YAMAHA forumen och hittade på väldigt kort tid minst tio stycken med samma bekymmer samt tio olika lösningar. Ingen involverandes den kabeln.
Vore ju intressant om det är den som ställer till det.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
om du tar bort kabeln från minuspolen, då försvinner rusnings-fenomenet ??

förutsätter att du han tändningen av:
jordar kabeln och testar.

ej står och jordar kabeln på måfå med motorn igång, då kan nog boxen få lite frispel kanske kan jag tänka mig....

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
ej står och jordar kabeln på måfå med motorn igång, då kan nog boxen få lite frispel kanske kan jag tänka mig....
Häftiga grabbar här i forumet... man jordar en kabel som går direkt in i styrboxen - utan att veta vad man gör..:confused::confused:
En ny styrbox är ju iofs nästan gratis...:rolleyes:
Med BW-hatten påtagen - jag brukar kolla först så jag VET vad jag gör, innan jag gör det... :tummenupp
Ingen som har ett el-schema???

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Häftiga grabbar här i forumet... man jordar en kabel som går direkt in i styrboxen - utan att veta vad man gör..:confused::confused:
En ny styrbox är ju iofs nästan gratis...:rolleyes:
Med BW-hatten påtagen - jag brukar kolla först så jag VET vad jag gör, innan jag gör det... :tummenupp
Ingen som har ett el-schema???

Hehe.... man är väl amatör....
Kan du tyda elschemat så är det här....

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Det där med att den rusar upp på gas och sakta sakta går ner till lågvarv är tydligen en vanlig YZF750-åkomma. Jag har samma problem på min så jag läste lite på YAMAHA forumen och hittade på väldigt kort tid minst tio stycken med samma bekymmer samt tio olika lösningar. Ingen involverandes den kabeln.
Vore ju intressant om det är den som ställer till det.

Hej
Det var ju intresant o höra att det är fler som har detta problem
Var det nån som hade löst det på nåt bra sätt????
Hur gjorde du med din??
Som sagt har inte gjort nån vetenskaplig kontroll på fenomenet med kabeln på -polen den har ju gått o köra utan den påkopplad så
Jag upplevde det dock som om den gick saktare tillbaka efter gaspådrag..med kabel på.
Får väl göra en empirisk koll o återkomma

/Markus

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Nån som lekt med nåt ritprog och ritat om originalschemat, gissar jag...:confused:
Om färgangivelserna stämmer så är det ju kabel nr 5 eller 7 från vänster
i den stora kolossen längst ner t höger.
"Ignition Control Unit."
Båda kablarna är ritade röd/vita
Den ena går till Exup servot och den andra till ett annat uttag på styrboxen..??
HAr faktiskt letat efter originalschemor.. men ej funnit..

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Nån som lekt med nåt ritprog och ritat om originalschemat, gissar jag...:confused:
Om färgangivelserna stämmer så är det ju kabel nr 5 eller 7 från vänster
i den stora kolossen längst ner t höger.
"Ignition Control Unit."
Båda kablarna är ritade röd/vita
Den ena går till Exup servot och den andra till ett annat uttag på styrboxen..??
HAr faktiskt letat efter originalschemor.. men ej funnit..

Schemat kommer från haynes, har också konstaterat det du gjort ang kablarna.....men... blev vi klokare av detta då??

/Markus

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Testat att skarva ihop kablarna igen då o se om det blir någon skillnad på detta sätt? Det är ju rätt snabbt tittat om hojjen går sämre eller om det går bättre med hjälp av en provkörning.

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Testat att skarva ihop kablarna igen då o se om det blir någon skillnad på detta sätt? Det är ju rätt snabbt tittat om hojjen går sämre eller om det går bättre med hjälp av en provkörning.

Nä, pallade inte meka mer idag, det är för varmt ute.......
Fick gå in o köra ac på pumpen så nu har man coolat ner lite
Ska testa imorgon, frågan är om den går som den ska med strypt tändning men utan insugsstrypningen....
Jag skriver en rad när jag testat

/M

Mackee

Gick med
20 Jun 2005
Hoj
yzf750R
Hej

Tänkte bara avrunda efter dagens provkörningar med olika koppling på den röd/vita kabeln..
Jag har satt ihop den klippta kabeln igen och tycker den går bäst så, mycket bättre än innan iaf.
Nu rusar den inte efter gaspådrag, går ner hyfsat snabbt och stannar ej vid tomgång(som är nerdragen till minimum).
Som sagt vet inte riktigt vad som ändrats pga kabeln men nåt är det iaf
Kan inte känna att den blivit klenare heller, nästan tvärtom, drar bra på alla växlarna.
Får hoppas den går fint nu ett tag iaf

/Markus

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Fan jag ska nog leta reda på den där kabeln och se om den löser mina problem.
Angående de lösningar som jag hittade på YAMHA forumet för rusningsproblemen så fanns bl-a dessa:

Byt gaswajer
Justera Styrändspluggen mot gasrullen
Byt utslitna Insugsgummin (detta har jag tänkt göra)
Byt ut utslitna nålmunstycken
Justera/renovera förgasare
Kolla efter dåliga elkopplingar
Renovera insugsventiler

Rätt olika bud med andra ord. Det intressanta var att det fanns flera som redan hade gjort många av dessa saker men där felet fortfarande kvarstod.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Tjena!

Om jag inte minns helt fel var det precis så strypningen på den funkade.
Strypt: kabel går till tändbox
Ostrypt: klipp av kabel och jorda änden från CDI boxen.

Och det stämmer nog med tanke på eltejpen på din men jag skulle nog dubbelkolla detta med någon äldre yamaha-meck, det var ju en 10-12år sen det var aktuellt.

Sen ang att den varvar, kolla att förgasarna är synkade och att lågfarsmunstyckena är rena och fina, eller varför inte köpa 4st nya!

/Fredde

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Jag kollade nyss kabeln och min sitter i härvan och verkar gå till startrelät. Den verkar inte klippt.
Min hoj är ostrypt, dynojetkittad, yoshimura-slipon och körd i bänk med 113 bakhjulshästar så det verkar ju lite konstigt om de skulle lämnat en kabel för strypning kvar?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Enligt schemat så går kabeln till exup ventilen. Om man mixtrar med den så behöver du troligtvis också se över förgasarinställningarna eftersom exupen påverkar flödet och därför också bränsleblandningen.

Att motorn rusar på det viset tycker jag tyder på för mager blandning på tomgång eller för hög tomgång. glhf

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024