Lös ljuddämpare - lossnar vid varje körning...

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Hejsan!

Jag börjar bli trött nu på att stanna vid vägkanetn och skruva tillbaka ljuddämparen eftersom den lossnar hela tiden! Den skjuts bakåt och sitter inte fast vid röret.:huvet

Det är ett Arrow-slip-on till Suzuki SV650.

Den sitter fast under passagerar-fotpinnen på höger sida, samt med en klämma vid röret.

Klämman skruvar jag fast med en insektsnyckel hårt som fan! Vickar man sedan lite på den så blir den lös och "hänger" fast.:gnissla

Hur ska man gå tillväga för att det ska bli stabilt? Jag har funderat på att dra några varv med silvertejp vid klämman så att den kan dra åt det mer, men det smälter väl säkert?

Har ni några tips?! :confused:

MVH Simon
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Köp valfritt värmetåligt material och lägg mellan klämman och röret. En remsa aluminium från en läsk- eller ölburk borde funka. Vill man kan man limma dit den med värmetåligt silikon. Finns på Biltema :tummenupp Bulten fixar du med låsmutter, låsbricka eller loctite.
 

R5+1

Guest
och dra åt med en insexnyckel istället för en insektsnyckel.. :tummenupp
:hihi:hihi:hihi He he he! Inte den första, och säkert inte den sista, som inte vet vad det heter.

Här kommer en lektion:
Insexnyckel = in-sex-nyckel
in; inuti
sex; antal
nyckel; verktyg

Alltså ett verktyg för skruvar som är sexkantiga på insidan.

//Frau Mess er Schmidt
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Köp valfritt värmetåligt material och lägg mellan klämman och röret. En remsa aluminium från en läsk- eller ölburk borde funka. Vill man kan man limma dit den med värmetåligt silikon. Finns på Biltema :tummenupp Bulten fixar du med låsmutter, låsbricka eller loctite.

Det där låter som en bra budget variant för mig! Hoppas det håller, ska testa detta. :tummenupp


Jaja om de heter insexnyckel lr insektsnyckel, jag vet ju iallafall vad det är för något! Men men varje dag lär man sig något nytt:)

Lite off-topic nu: Hur varmt blir ljuddämparen vid körning?

Hittade "Silikon, högtemperatur" på biltemas hemsida för 60kr.
"Förblir elastisk utan att spricka. Åldringsbeständig. Tål temperaturer från -50 °C till +250 °C, under kortare perioder upp till +300 °C."

Är det bra idé att kleta på detta om man kör varianten med lite aluminium?
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Det där låter som en bra budget variant för mig! Hoppas det håller, ska testa detta. :tummenupp


Jaja om de heter insexnyckel lr insektsnyckel, jag vet ju iallafall vad det är för något! Men men varje dag lär man sig något nytt:)

Lite off-topic nu: Hur varmt blir ljuddämparen vid körning?

Hittade "Silikon, högtemperatur" på biltemas hemsida för 60kr.
"Förblir elastisk utan att spricka. Åldringsbeständig. Tål temperaturer från -50 °C till +250 °C, under kortare perioder upp till +300 °C."

Är det bra idé att kleta på detta om man kör varianten med lite aluminium?

Jag har den silikongeggan till sliponskarven på båda mina hojar och den funkar. Den kanske inte håller över 300 för det den egentligen är till för (som packning). Men den smälter eller brinner inte för det.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
:hihi:hihi:hihi He he he! Inte den första, och säkert inte den sista, som inte vet vad det heter.

Här kommer en lektion:
Insexnyckel = in-sex-nyckel
in; inuti
sex; antal
nyckel; verktyg

Alltså ett verktyg för skruvar som är sexkantiga på insidan.

//Frau Mess er Schmidt

Och med en insektsnyckel drar man skruvar av bimetall.
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)

Så illa är det inte så jag behöver byta hoj :tuttar

Sådär, behövde ingen silikon!

Allt som behövdes var en strimmlad Loka burk!:banana

Tryckte in det lite här o där :D

Funkar perfekt, och sitter bra och hårt som fan, jag kan inte rubba ljuddämparen från dess position nu! Me like!:yoparty
 
Last edited:

Xmotojohan

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2008
Ort
sthlm
Hoj
bmw g650xmoto
har du slitna bussningar till motorn?så inte motorn är lös ,jag menar bultad dämpare i ramen å lös motor , inget fäster då:confused:
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
har du slitna bussningar till motorn?så inte motorn är lös ,jag menar bultad dämpare i ramen å lös motor , inget fäster då:confused:

Motorn är inte lös, det är ljuddämparen som vibrerar bakåt och lossnar från röret, för att den inte klämdes åt tillräckligt förut :)

MC:n är 2-cylindrig och vibrerar som fan vid höga varv, det är nog därför den glider bakåt.

Sen sitter ju röret fast i ramen, och dämparn i en fotpinne, krångligt dethär blev o förklara, en bild skulle göra susen:D
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
det hette insektsnyckel fram till jag var 16 år och förstod... samma sak som att jag undrade varför Lena PH sjön: dansa ner i ån? vad skulle hon dit o göra :).

men det blir så mycket roligare då!

Haha de gjorde min dag xD Tack!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top