Att tro en massa är en sak, att veta något helt annat
Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.
Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.
För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!
Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.
Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.
Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.
Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
Om det tycker vi inte.
Nu är ju sånt iofs BRA.
Men BARA i vissa applikationer.
Någon nämnde backslag på fartyg.
Bra exempel!
Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.
Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.
Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.
Förmodligen är tråden stängd, men jag måste ändå kommentera all skit jag läser om LE:s produkter!
Märkligt hur många som verkar "tro" en massa om LE:s oljor och "Dr Bike" är inte bättre.
Jag har kört på LE oljor sedan 1980 och de är INTE mineralbaserade utan har en bas av paraffin.
De ÖVERTRÄFFAR samtliga andras specifikationer på oljor i HÖGSTA klassen (alltså de mesta avancerade oljeklasser du hittar)
Det blev ett djävla liv när jag skulle hämta ut en sprillans ny Golf Variant 1999 och jag begärde att få oljorna i motor OCH växellåda utbytta innan uthämtningen på VAG i Mölndal.
Garantin skulle ryka all världens väg innan jag stack specen för LE;s oljor under näsan på VAG killarna. Bilen hade gått 0,9 mil då oljorna byttes och under de år jag hade bilen (den gick långt över 40 000 mil innan ROSTEN tog den) och under dessa år var det flertal bilmekar som sa att det var riktigt bra oljor.
Att företaget inte är stora i Svedala, va fan har det med kvalitet att göra?
Jula eller biltema säljer säkert större volymer så köp er skitolja där.
Annars kan ni alltid ringa, Tel: +46 (0) 454- 77 08 75 och fråga, de är mycket bemötande och har kunskap.
Jag har använt LE oljor i snart 40 år, ex i bilar (motor/vxllåda), båtar (motor/vxllåda), traktorer (motor/vxllåda/hydraulola) och motorcyklar (motor/vxllåda) och har under alla år fått höra de mest besynnerliga förklaringar att "min" olja kan äventyra garantier och hållbarhet.
Köp vilken olja ni vill,men för fan, ta redan på fakta innan ni sprider skit i olika forum!