La Route des Grandes Alpes

Fräsarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Kawasaki Z750 2006
Hej jag tänkte åka. Route des Grandes Alpes i sommar vet någon hur många dagar man bör planera från Menton i söder till Thonon le bains i norr.Alla andra tips,som någon kan tänkas ha tas emot med tacksamhet.
MVH Fräsarn
 

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Z1000
Ja, jag är också intresserad, tar man längsta vägen är det ju i runda slängar 70 mil.
Jag kommer också åka den i sommar och hade planerat att jag skulle klara av det på en dag, kanske lite optimistiskt?

Jag kommer tyvärr åka andra hållet än du Fräsarn, men kanske vi ses i mitten ngn stans.
Jag kommer i sällskap med Ned, via Tyskland och vidare mot Kroatien i början av Juli.
Kanske finns det fler i alperna i sommar?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Ja, jag är också intresserad, tar man längsta vägen är det ju i runda slängar 70 mil.
Jag kommer också åka den i sommar och hade planerat att jag skulle klara av det på en dag, kanske lite optimistiskt?

Jag kommer tyvärr åka andra hållet än du Fräsarn, men kanske vi ses i mitten ngn stans.
Jag kommer i sällskap med Ned, via Tyskland och vidare mot Kroatien i början av Juli.
Kanske finns det fler i alperna i sommar?

70 mil alpvägar på en dag är, om inte omöjligt, jobbigt och tråkigt. Tråkigt p ga att du hinner inte ta in intrycken, fotografera etc.

30 mil är lagom om man startar tidigt på dagen. Om man dessutom inte har odrnat natthärbärge och inte tältar så får man börja leta boende vir 17-tiden. Man ska lasta av, äta och hinna slappa lite innan sängdags.
 

Macabusa

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Nacka
Hoj
2006, Suzuki Hayabusa
Tjena boys!

Jag och en polare kommer åka där i sommar, första gången för både oss. Vi åker i slutet på maj så bör hinna lägga in lite text här om tid samt eventuella sevärdheter på just den sträckan. Kommer ta med både foto- och filmkamera vilket förhoppningsvis kan bidra med något för dig/er.

Någon som har tips på sevärdheter under just denna sträcka? Allt från bra mat till läckra utsiktsplatser.

Fräsarn, vet du ungefärligt datum då du kommer befinna dig där?
 

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Jag funderar också på att åka "Route des Grandes Alpes" i sommar, det blir
i så fall efter motoGP i Assen(26 juni) och ett par varv på Nurnburgring. :banana

Semester cruising på alpvägar med behållning innebär enligt min erfarenhet hitills dagsetapper på ca 30 mil.

Nytta och nöje is da shit :fyllisar :krama :tuttar :arsele
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Hola amigos.
Som dragkhar redan skrev, åker vi i början på juli. Dragkhar har redan startat en liknande thread, där finns det vår rutt inritad plus lite fina vyer från området.

Macabusa, ser fram emot dina fotografier och filmer.
 

Fräsarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Hedemora
Hoj
Kawasaki Z750 2006
Tjoo.Jag är väl lite osäker på datumet för våran resa men jag skulle gissa på ungefär mitten av Juni.Det blir min femte resa till Alperna på motorcykel,och jag kan ju hålla med om att 30 mil Alpväg på en dag är absolut tillräckligt,särskilt med tanke på att man kanske vill hinna se något ochså.Men jag har aldrig åkt den här vägen,så alla tips mottages med tacksamhet.Kolla in den här länken där finns en del matnyttigt.Vad roligt att det var fler än mig på SH som gillar Alptouring.

http://www.grande-traversee-alpes.com/je-voyage/par-la-route/la-route-des-grandes-alpes.html
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Här är en till som ska ner och åka i Alperna och en bl.a en bit av Le Route des Grandes Alpes.:tummenupp

Vill dock göra dom som skall ned i sommar uppmärksamma på att Tour de France (cykelloppet) går 3-25 juli och kör delar av Le Route des Grandes Alpes 10-15 juli så det kommer vara mycket trafik där och svårt att få boende i området.
http://www.letour.fr/2010/TDF/COURSE/us/le_parcours.html
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Jag har kört den med bil.

Gör inte för långa dagsetapper då blir det bara sträckkörning och inga intryck som fastnar. Man ska ha tid att stanna och kolla, fota och ta en bit mat när man har lust.

Man blir lite anfådd när man är på nästa 3000 meter tycker jag.

I pricip hela vägen saknar alla typer av räcke/staket/mur så man får inte känna av höjder.

Franska Bil/Mc kör som det vore sista dagen i deras lig och genar gärna i kurvorna så se upp.

Upplevelsen och vyerna är magnefika. Missa inte "Col de la Bonette" eller "Gorges du Verdon or Grand canyon du Verdon"

Kör inte när det är TourDeFrance (om ni inte ska kolla), det gjorde vi, de stänger av skit-tidigt och till flera timmar efter sista tävlande.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top