Lacie external hard drive, Firewire eller USB2?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
skal kjøpe en ekstern hd til min laptop, det blir en 200GB Lacie, men jeg er ikke sikker på om jeg skal kjøpe FW eller USB2.

Noen som kan hjelpe med tips, + och - med FW vs. usb2 osv.

Lacie firewire
Lacie usb2

prisen har ingen betydning.

på forhånd takk.
 

Mr_Eddie

Jag har oxå kört...
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Cresent
Det finns lacie diskar som har både och, varför inte köpa det? Annars så tycker jag nog att usb är bäst och lättast... alla har det om man nu vill ta med den någonstans, sen så är det snabbare..
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Mr_Eddie skrev:
Det finns lacie diskar som har både och, varför inte köpa det? Annars så tycker jag nog att usb är bäst och lättast... alla har det om man nu vill ta med den någonstans, sen så är det snabbare..

den skal bare brukes på min laptop, jeg trodde fw var raskere enn usb..? er ikke fw bedre egnet for videoredigering osv.
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Azzurro skrev:
den skal bare brukes på min laptop, jeg trodde fw var raskere enn usb..? er ikke fw bedre egnet for videoredigering osv.
FW: 412mbps
USB 2: 480 mbps

Dock skulle jag nog välja en FW disk ifall du bara ska ha den till din dator då det egentliga värdet för usb:n sjunker ganska kraftigt iom den delade bandbredden.
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
det är det gamla firewire som är slöare än USB2...
"Nya" firewire som finns lite varstans är 800 istället för 400... nästan dubbla USB2.0
 

Mr_Eddie

Jag har oxå kört...
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Cresent
RED_LiME skrev:
det är det gamla firewire som är slöare än USB2...
"Nya" firewire som finns lite varstans är 800 istället för 400... nästan dubbla USB2.0


Det är dock sant, men det finns inte på så många datorer eller än enheter än...
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
RED_LiME skrev:
det är det gamla firewire som är slöare än USB2...
"Nya" firewire som finns lite varstans är 800 istället för 400... nästan dubbla USB2.0

Ok, men hvis valget står mellom "gamla" FW (400) og USB 2 så er USB 2 det beste valget?

De koster nesten det samme, USB 2 er faktisk litt billigere.
 

Mr_Eddie

Jag har oxå kört...
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Cresent
Azzurro skrev:
Ok, men hvis valget står mellom "gamla" FW (400) og USB 2 så er USB 2 det beste valget?

De koster nesten det samme, USB 2 er faktisk litt billigere.


Jag tror det kvittar, du kommer nog inte märka någon större skillnad, fördelen som sagt med USB är att alla har om man nu känner för att plocka med sig disken någonstans...
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Azzurro skrev:
Ok, men hvis valget står mellom "gamla" FW (400) og USB 2 så er USB 2 det beste valget?

De koster nesten det samme, USB 2 er faktisk litt billigere.

Tänk på att USB2 bara finns på NYA datorer, dvs max ett år gamla. Innan dess var det USB 1.0 som är rent ruskigt långsamt.
Tipset ovan om en disk som har bägge formaten är inte helt ute o reser. Då har du alla möjligheter att koppla in dig.

Maxtor har 200GB extern med både USB o FW o den funkar utmärkt.

Valet gäller alltså lite beroende på var du ska koppla in dig o vad du har i din dator. Du måste alltså försäkra dig om att du har USB 2.0 annars är FW det självklara valet. Båda är dock bäst. =)
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
CorbenDallas skrev:
Tänk på att USB2 bara finns på NYA datorer, dvs max ett år gamla. Innan dess var det USB 1.0 som är rent ruskigt långsamt.
Tipset ovan om en disk som har bägge formaten är inte helt ute o reser. Då har du alla möjligheter att koppla in dig.

Maxtor har 200GB extern med både USB o FW o den funkar utmärkt.

Valet gäller alltså lite beroende på var du ska koppla in dig o vad du har i din dator. Du måste alltså försäkra dig om att du har USB 2.0 annars är FW det självklara valet. Båda är dock bäst. =)

Japp kör på både och är mitt tips med... MEN om du bara ska ha den till din egna så ta USB2.0 för som sagt det blir vanligare o vanligare men FW är inte så jättevanligt än...
Men maxtor diskarna brukar suga.,... Oftast hög felfrekvens..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top