Lack & Spackel tråden

drufus

-=Den_Gode=-
Gick med
4 May 2007
Hoj
KTM 690 smc -08 SÅLD
tjenare...

tänkte lacka om mina kåpor till ktm...

ja undrar då va man ska tänka på, de e' av sån här fet plast eller vad de kallar den.. provade nyss å lacka en me vanlig sprayfärg och plastprimer innan dess, sen vanlig klarlack ovanpå..

resultatet blev bra, men sen prova ja skrapa lite på de efter nån timme å först kändes de bra, men sen när ja fått hål på ytan så bara kasa färgen av..

kan de bero på att ja pilla för tidigt?? eller för att ja använt fel grejer?? tacksam för svar..:yoparty

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Har en liten undran här...

Skall lacka en cutskåpa vit. Den är i vad jag tror röd ABS-plast. Det kluriga är att jag vill behålla lite av det röda, en linje som följer hojens övriga färgsättning. Är det då bara att maskera den delen som inte skall lackas och sedan slipa. Eller hur skall jag gå till väga?

Sedan undrar jag bara hur det är att lacka glasfiber? Funderar på att importera en undertail från tyskland, den är billig men i glasfiber. kan det bli ett problem att få det bra och hur är det med hållbarheten?

Lackarballen

Medlem
Gick med
6 Dec 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Tja!

Först tvätta rent, sen maskera och slipa och tvätta igen. Ska du bara matta ner räcker det med p600-800.
Glasfiber är porigt och jävligt så det är bara att börja finspackla igen alla porer och sen lägga slipgrund. Det är ganska utsatt för stensprut så nog slits det men det gör det med plast eller plåt med.

Ville bara säga det också att alla dessa sprayer ni håller på med är bara en nödlösning som inte går att jämföra med riktig billack. sprayburken innehåller en jävla massa lösningsmedel för att du överhuvudtaget ska få ut det ur burken. Det är därför det rinner så bra:)
Lacken får halvpissig vidhäftning och blir tunn och spröd och halvmatt, löser upp sig om du sprutar avfettning på det osv. Lämna iväg det till nån som kan istället så blir det fan så mycket snyggare och bättre. Behöver inte bli så jävla dyrt!
fråga mig;-)

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...