Lacka eller olja betsat furugolv.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Har precis slipat och skall betsa mitt furugolv. Har hört lite gott om båda metoder, blir det snabbt slitet om man lackar det?
Vilket är hållbarast/lättast att piffa upp vid behov?

Någon med kunnande? :banana

Jag hade furugolv i köket när jag flyttade in.

Är inte insatt i ämnet men... Fick mitt golv slipat och vitlaserat, riktigt snyggt och har hållt i 2 år hittills :)

Edit: provat att borra? :gnissla

Last edited:
En riktig olja avsedd för ändamålet* håller bra. Så länge man inte misshandlar golvet med att släpa möbler på det eller kuta omkring med högklackat på sig inomhus eller så.

Man kan inte bara "piffa upp" ett lackat golv lite lätt och smidigt. Då brukar det vara till att slipa och lacka hela golvet igen som gäller.

*) T.ex. något som Timberex eller liknande. Det kostar en del, men är värt det (hyfsat drygt, lätt att stryka ut och hållbart). Inget billigt skit från ÖoB eller något sånt.

Jo, det e lite därför ja funderar på att olja efter ja betsat det. Lackat kommer väl även glänsa mer och jag är ute efter en mattare finish...

Jo, det e lite därför ja funderar på att olja efter ja betsat det. Lackat kommer väl även glänsa mer och jag är ute efter en mattare finish...

Finns matt lack om man vill ha det med.

Jag anser att oljade golv är snyggare än lackade 100ggr av 100. Men det är mer jobb i underhåll... Bara att bestämma vilken prioritering som är viktigast.

Det tråkigaste med furu är ju att det är så förbannat mjukt, blir ju märken direkt om man råkar släpa, tappa eller vara lite hårdhänt vid det.. :(

/ Jens

Jag kanske är försent ute nu men Osmo har en hårdvaxolja som e väldigt bra, som ett mellanting mellan olja och lack kan man nästan säga, och den finns även i matt. Vanlig olja (tex timberex) lägger sig ju bara i porerna och en lack lägger sig ovanpå, hårdvaxoljor gör båda delarna. Och bäst teknik/kombination om du ska färga golvet beror mycket på vad du vill ha för färg..?

Det är mer Känsla i ett Oljat golv än ett lackat. Men man får olja oftare än lacka. Räkna med att olja varannat år om det är ett välanvänt golv. Omlackering behövs inte alls lika ofta, om man inte har hundar eller (hemska tanke) Barn.

Man kan ju även vaxa, luta eller såpa golvet. Det är mer naturliga behandlingar men inte särskilt tåliga. Och har du redan betsat så är det ingen bra ide med dessa.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick