Lacka hoj med Biltema sprayfärg

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Tja! Har en hoj som ser lite halvdålig på ut, kan man få till ett ok resultat så det iaf ser bättre ut än vad det gör nu om man slipar med 80 sandpapper och sedan lackar med biltema silvermetallic och svart? Jag vet, egentligen ska man slipa ner och prima och pulverlacka men jag vill göra det billigt och försöker inte få den i utställningsskick.
Allting ska förstås rengöras innan slipning och lackering. image.jpgimage.jpgimage.jpg

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Nej det kommer se precis lika budget ut som du skriver,

Du bör slipa i tre steg 120-240-400.
Eller så raggar du tag i nån som känner nån som har en blästermaskin.
Sen skiter du i biltemaprylar (även om rostskyddsprimern är helt okej) och handlar istället från någon som kan blanda 2K på burk åt dig. Hör på någon större färgbutik eller så finns det internetbutiker som säljer allt du behöver. ex. spraycan.se

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Been there done that. Det blir sk-t. Jag gjorde det på en gammal brukshoj för jag var lat, kunde lika gärna låtit bli. Det dröjde inte länge förrän det blev bortskavt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du blir nöjdare i längden om du tvättar av allting ordentligt och bara bättrar det värsta med kvalitetsfärg istället. Slipar du bort originalfärgen och kör på med biltemaspray kommer motocykeln att vara skrot inom två år pga obefintligt rostskydd och skavtålighet hos färgen. Tvätta ofta och spraya 5-56 eller motsvarande på den efteråt så håller den längre.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2008 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hagmans gör bra grejer. Säljs på Jula. De har inget jätteutbud, men mycket bättre än Biltemas sprayer.

Som sagts ovan, förberedelserna är allt. Helt rengjort, slipa i flera steg, grund, bas o klarlack, och du kan få ett riktigt bra resultat.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Som sagts ovan, förberedelserna är allt.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

En billig Biltemaspray på en väl preparerad yta blir fortfarande hundra gånger bättre än en dyr 2K-lack på ett sunkigt underarbete. Visst, 2K-lack och framförallt epoxyprimer har överlägsen vidhäftning och överlägset rostskydd, men underarbetet är fortfarande A och O.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har lackat en del grejer med Biltema spray, helt enligt deras egna instruktioner.
Det har blivit absolut skit varje gång.
Lack som lossnar i stora flak.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Förutsatt att du gör underarbetet bra så kan du få ett ok resultat med Biltema sprayburk. Dvs, ett kort tag. Alla deras färger är extremt mjuka och tål inte slitage. Även deras fälgfärg som de påstår ska vara tålig tål i princip ingenting.

Det biltema-alternativet som faktiskt kan ge ok resultat är deras högtemperaturfärg. Den måste dock värmas upp till minst 140-150 grader (inklusive att hela delen är genomvarm) för att härda. Då blir lacken extremt tålig, även i princip alla kemikalier som jag har provat med. Värmer man upp delen som ska lackas innan lack får man ännu bättre resultat. Nackdelen är att högtempfärgen bara finns i mattsvart och silver. Förmodligen svårt att klara att värma en hel ram som privatperson dock. Går att eftervärma med gaslåga men kräver lite trial and error för att man inte ska överhetta färgen samtidigt som man värmer den målade delen till tillräckligt hög temperatur.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Har lackat en del grejer med Biltema spray, helt enligt deras egna instruktioner.
Det har blivit absolut skit varje gång.
Lack som lossnar i stora flak.

Förutsatt att du gör underarbetet bra så kan du få ett ok resultat med Biltema sprayburk. Dvs, ett kort tag. Alla deras färger är extremt mjuka och tål inte slitage. Även deras fälgfärg som de påstår ska vara tålig tål i princip ingenting.

Min begränsade erfarenhet av Biltemas sprayfärger är framförallt att de har usel täckförmåga. En sprayburk räcker helt enkelt inte väldigt långt, varför ekonomin inte blir särskilt bra även om burken är billig.

Hagmans nämns ovan och de har en genuint bra produktline, från rostskyddsprimer till yta. Finns dessutom på en herrans massa mackar och försäljningsställen.

Men fortfarande - det är ett gediget underarbete som gäller om man vill ha ett bra slutresultat. Rostfritt och rent. Slipning med slipduk från grov till fin. Blästring där så är tillämpligt. Avtorkning med silikonremover och tvättalkohol. Aluminiumprimer där så behövs. Etchprimer där så behövs. Epoxyprimer där så behövs. Och 2K-lack är alltid överlägset på alla punkter - rostskydd, vidhäftning, repbeständighet och kemisk beständighet. Så länge underarbetet är rätt…

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
+1 för Hagmans. Lackade ett par förkromade motorskydd. Jag ruggade först upp ytan med sandpapper, sedan på med etchprimer följt mattsvart. Höll i alla fall ett år tills jag sålde hojen (dock utan markkänning).

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
80-papper..??
Nej, nej och nej.

Förutom att 80-papper låter sinnessjukt grovt så är det väl ungefär hundra år sedan seriösa billackerare slutade använda slippapper...? All maskinslipning nuförtiden sker med skumrondeller typ Mirka Abralon eller 3M Trizact och handslipning och mattering sker uteslutande med slipduk typ Mirka Mirlon eller 3M Scotch Brite. Ingen står och klipper till bitar av våtslippapper annat än i undantagsfall.

Jag kan bara tänka mig en enda sak där jag frivilligt skulle använda slippapper i kornstorlek 40-60-80 och det är för att få aluminiumspackel typ kemisk metall eller "JB Weld" att fästa på gjuten eller extruderad aluminium.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kastar en fråga rakt ut i luften:
Om man nu inte har tillgång till bläster, funkar borrmaskin och stålborste på rosten på svingen i första inlägget?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om svingen är stål så är roterande stålborste inte att förakta då man vill ta bort rost. Faktiskt ett bättre alternativ än det överanvändande av glasblästring som verkar breda ut sig, som ju snarare riskerar att bygga in rosten under en kulhamrad yta. Så ja - roterande stålborste eller blästring med en fin aluminiumoxid.

Det bästa för att fixa aluminium till originalskick är sodablästring eller vattenblästring. Glasblästring ger en nog så sönderslagen, ”glittrande” yta på aluminium. Snyggt men inte original.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Du blir nöjdare i längden om du tvättar av allting ordentligt och bara bättrar det värsta med kvalitetsfärg istället. Slipar du bort originalfärgen och kör på med biltemaspray kommer motocykeln att vara skrot inom två år pga obefintligt rostskydd och skavtålighet hos färgen. Tvätta ofta och spraya 5-56 eller motsvarande på den efteråt så håller den längre.
Kan tillägga att jag ska sälja den om en vecka, så det behöver bara se bättre ut än vad det gör nu under försäljningen. Vad som händer om flera år spelar ingen roll för mig.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Been there done that. Det blir sk-t. Jag gjorde det på en gammal brukshoj för jag var lat, kunde lika gärna låtit bli. Det dröjde inte länge förrän det blev bortskavt.
Hur lång tid tog det innan färgen blev bortskavd? En vecka eller två månader? Ska sälja den nästa vecka så det behöver bara se bra ut då.

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Hur lång tid tog det innan färgen blev bortskavd? En vecka eller två månader? Ska sälja den nästa vecka så det behöver bara se bra ut då.

Va en redig människa nu och visa upp hojen i ett ärligt skick! Biltemaspray i detta läget gör ingen som helst skillnad förutom att du framstår som en myglare...

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Va en redig människa nu och visa upp hojen i ett ärligt skick! Biltemaspray i detta läget gör ingen som helst skillnad förutom att du framstår som en myglare...
Precis, och ska man göra något åt den så tänker jag möjligen tvätt och lite touch up.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kastar en fråga rakt ut i luften:
Om man nu inte har tillgång till bläster, funkar borrmaskin och stålborste på rosten på svingen i första inlägget?
Inte hoj och inte sving, men jag körde roterande stålborstar med borrmaskin och vinkelslip på ett par plåtfälgar till ett släp härom året, och det blev faktiskt riktigt bra. Men någon quick fix är det ju inte direkt, och man får ju vara mer försiktig med kanterna på rören i svingen, fälgar ju runda och har inga kanter man riskerar att skava för mycket på, inte på samma sätt som med fyrkantrör åtminstone.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!