Lacka plåtmugg

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Frugan hittade några tuffa plåtmuggar på en loppis häromdagen och vi tänkte eventuellt använda dem till att, ja, dricka ur. Men eftersom det är kul metall (inte tenn och troligen inte rostfritt) tänkte jag att det kanske är säkrast att lägga nån lack inuti dem så man slipper en massa föroreningar i vattnet eller vad man nu har i.

Kan man använda typ hobbylack, och den inte heller släpper ifrån sig en massa kemikalier då, eller är det kass? Finns det nån klarlack som funkar kanske? Eller måste man emaljera på nåt sätt som såna gamla plåtmuggar.

Lite beroende på vad du dricker ur den, mängden metall du får i dig från muggen lär vara ringa, har en liten känsla att lacken skulle fälla ut mera sörja.

Lite beroende på vad du dricker ur den, mängden metall du får i dig från muggen lär vara ringa, har en liten känsla att lacken skulle fälla ut mera sörja.

Det var det jag tänkte också men eftersom det finns så sjukt mycket lackade/emaljerade/glaserade muggar så känns det som det borde finnas "säkra" grejjer. Och om det nu inte är rostfritt så lär det ju inte gå jättemånga rundor innan det börjar bli järnsmak på drickat...

Pulverlacka dem?

Bildar en keramisk yta som FÖRMODLIGEN inte släpper ifrån sig mycket kemikalier.

Varför tror du inte muggarna är rostfria? Allt som används till livsmedel brukar väl vara gjort av rostfritt?

Pulverlacka dem?

Bildar en keramisk yta som FÖRMODLIGEN inte släpper ifrån sig mycket kemikalier.

Varför tror du inte muggarna är rostfria? Allt som används till livsmedel brukar väl vara gjort av rostfritt?

Pulverlack skulle kunna funka. Ska se om jag inte kan hitta nån som vill göra det åt mig...

Det är avpolerade rostfläckar i dem samt att de är urgamla, troligen innan det fanns regler för livsmedelshantering. ;)

Enklast hade ju varit om det fanns en flaska spraylack på Biltema som funkade men det lär väl inte vara så schysst antar jag... :gnissla

Pulverlack skulle kunna funka. Ska se om jag inte kan hitta nån som vill göra det åt mig...

Det är avpolerade rostfläckar i dem samt att de är urgamla, troligen innan det fanns regler för livsmedelshantering. ;)

Enklast hade ju varit om det fanns en flaska spraylack på Biltema som funkade men det lär väl inte vara så schysst antar jag... :gnissla

Kommer de användas dagligen?
Är de av bly?
Nej? Skit i det.
Kommer du dessutom dricka kalla drycker så definitivt, skit i det.
Inte sällan som vattenrör är av koppar som inte är det nyttigaste att få i sig i stora mängder.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick