Lacka plexiglas?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Jag ska bygga ett diodfäste till hojen i plexiglas, och jag vill lacka det svart. Frågan är hur man bäst lackar plexiglas? Måste man grunda med något speciellt, rugga ytan osv?
Är det någon skillnad i slitstyrka mellan matt lack och blank lack?

Hoztic skrev:
Tja!

Jag ska bygga ett diodfäste till hojen i plexiglas, och jag vill lacka det svart. Frågan är hur man bäst lackar plexiglas? Måste man grunda med något speciellt, rugga ytan osv?
Är det någon skillnad i slitstyrka mellan matt lack och blank lack?

Finns speciell grundfärg för plast,Hagmans har på sprayburk om man inte vill gå till billackeraren och köpa.

Plast är lömskt att rugga då det är mjukt vilket gör att det blir fåror och toppar om man har för grovtpapper,våtslip runt 400-600 bör lösa ditt problem.

Blank lack har mer yta vilket gör att den är tåligare mot att smuts fastnar och slitage.

Riktigt "dö" matta ytor blir fruktansvärt lätt repiga av bara vanlig använding.

Långa farbron skrev:
Finns speciell grundfärg för plast,Hagmans har på sprayburk om man inte vill gå till billackeraren och köpa.

Plast är lömskt att rugga då det är mjukt vilket gör att det blir fåror och toppar om man har för grovtpapper,våtslip runt 400-600 bör lösa ditt problem.

Blank lack har mer yta vilket gör att den är tåligare mot att smuts fastnar och slitage.

Riktigt "dö" matta ytor blir fruktansvärt lätt repiga av bara vanlig använding.

Ska kolla närmare på Hagmans! :tummenupp

Tanken var nog att slipa 6-800 nånting, bara för att få en matt yta så det fäster, inte att gå på med 80-papper :)

Nu ska det inte bli någon som helst fysisk nötning, det kommer på sin höjd att regna på plastbiten, men det lutar nog åt blank iaf, snyggare om inte annat :)

pickus skrev:
köp svart acryl plast. så slipper du lacka

Känns dyrare? CO har billiga bitar plast, behöver inte mycket, men den behöver vara ganska tjock, 6-8mm nånting.

ta du bara en slipduk typ stålull går bra....gnugga till bite å sen tar du (vad ja antar är en spraybruk) å sprejar på....det är så mycke lösningsmedel i sprayburkar så det kommer lösa plaste å du får vidhäftning....

du kan ju oxå slipa å du behöver inte finare än 500 å glöm det där med våtslip det är bara en massa extra ballt å ja ser ingen anledning till att göra så...

JA har en fråga....varför rekomenderar vissa att VÅTSLIPA....?

fattar inte riktigt hur du menar men jag kan ta plexi gratis, svart också i alla möjliga tjocklekar

kungko skrev:
ta du bara en slipduk typ stålull går bra....gnugga till bite å sen tar du (vad ja antar är en spraybruk) å sprejar på....det är så mycke lösningsmedel i sprayburkar så det kommer lösa plaste å du får vidhäftning....

du kan ju oxå slipa å du behöver inte finare än 500 å glöm det där med våtslip det är bara en massa extra ballt å ja ser ingen anledning till att göra så...

JA har en fråga....varför rekomenderar vissa att VÅTSLIPA....?

Var hittar du annars papper för oss vanliga dödliga i dom grovlekarna ?

Läs "våtslip" som i "använd våtslipapper" ..blöt eller torrt avgör du själv.

Dessutom förutsätter ditt resonemang med sprayfärgen att den innehåller aceton ,vilket lång i från alla konsument "sprayburkar " gör.

Sist jag kollade så löste inte "vanlig" förtunning plast.

ok 500 är inget speciellt papper finns på typ mekonomen å dom...

ok det där med aceton i i vet ja inget om så ja säger inget, MEN ja har tvättat ett antal olika plaster i mina dar å har allt lyckats lösa/resa plaster med thinner/förtunning....så det vet ja går....

ok då är ja med på va du menar, men du skrev våtslipa å då antog ja att du inte skule torrslipa.... :rolleyes:

Plexi är ett handelsnamn för PMMA, en akrylatplast med mycket goda optiska egenskaper. Verkar dumt att lacka.
Oavsett om du behövert stångämne eller skivämne så rekommenderar jag att välja något annat, tex polykarbonat eller POM (acetalplast) naturligtvis beroende på vilka egenskaper du prioriterar.
Glöm inte att PMMA är känsligt för bla T-dojja.

Att lacka PMMA kräver inga särskilda förberedelser förutom att du ruggar upp ytan, men det är som sagt att förstöra det som är dess främsta egenskap, nämligen att släppa igenom ljus.

Fist Woman skrev:
Att lacka PMMA kräver inga särskilda förberedelser förutom att du ruggar upp ytan, men det är som sagt att förstöra det som är dess främsta egenskap, nämligen att släppa igenom ljus.

Jag ska bara ha plasten till att bygga ett diodfäste, å löda lite anslutningar i, dvs två bitar kommer att skruvas ihop, och i den ena sitter dioderna borrade igenom. Dvs är det mest ett smidigt materiall att handskas med, lätt å tåligt. Dessutom ganska lätt att få tag på, CO har alldeles utmärkta bitar! Lacken är bara till för att få det lite snyggare, och passa ihop med resten av instrumenten på min gixxer! :)

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back