Lackera aluminium

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Jag har ground-up renoverat ett antal gamla BMW-motorcyklar och försökt att få dem rätt vad gäller ytbehandling och liknande. Nu håller jag på att renovera en R80G/S av den absolut första årgången. I samband med det dyker det upp ett antal nya utmaningar, förutom alla plastdelar som inte går att renovera med någon vidare framgång så är det vissa frågetecken ang. lackering.

Bl.a. är det själva reglagen på styret, koppling och bromsgrepp samt styret. Dessa är svartlackerade (matta). I flera fall har jag pulverlackat aluminium, något som funkar ganska bra. Problemet med pulverlack är att det dels kan finnas porer i metallen som ger upphov till bubblor i lacken när delarna värms i ugnen. Ett annat (större) problem är att pulverlacken bygger mer än vanlig lack. Detta gör att delarna kan bli svåra att plocka ihop eftersom färgskiktet försämrar passformen. Det är dessutom knepigt att maskera eftersom maskeringstejpen inte klarar uppvärmningen i ugnen. Detta är även ett problem när man pulverlackerar ramen eftersom ramnumret försvinner under färgen. Styret går inte heller att pulverlackera eftersom reglagen då inte kommer att kunna gå att få på.

Nu till min fråga; Är det någon som har erfarenhet av att lackera dessa delar (styret och delarna på styret)? Är de ursprungligen lackerade med vanlig lack eller är de ED-lackerade från början?

Tacksam för alla tips och, framför allt, tips på lackerare som kan åta sig denna typ av jobb.

Hälsningar

T
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag skulle köra på anodisering. Bara att söka på eloxering eller anodisering på eniro.se.
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Jag pulverlackade mycket alu-delar på min Warrior, och det var ju mycket viktigt att få bort all gammal klarlack. Fick man inte det så blev det snygga bubblor när den gamla lacken lyfte i värmemomentet. Har bara en kommentar om tejpen; min pulverlackerare hade en värmetålig tejp som tål värmen från ugnen. Jag fick med mig en rulle hem och satt framför TV.n och maskerade, detta jätteroliga terapi-arbete- lika kul som att sitta och titta på färg som torkar...

Jag gillar pulverlack - snygg yta, tåligt som fan :tummenupp
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Eloxering ger lite fel struktur och det är inte heller så nötningståligt. I original ser de lackerade ut.

Värmebeständig tape är ett bra tips för de övriga delarna. Pulverlacken är väldigt nötningstålig och avsevärt biligare än vanlig lack.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Eloxering ger lite fel struktur och det är inte heller så nötningståligt. I original ser de lackerade ut.

Värmebeständig tape är ett bra tips för de övriga delarna. Pulverlacken är väldigt nötningstålig och avsevärt biligare än vanlig lack.

Eloxering är betydligt mer nötningståligt än de flesta lacker...

Det man gör är att man först eloxerar svart och sedan kan man måla med vanlig sprayfärg över. Blir det ett stenskott eller ett skrapmärke från en vägg så lyser det inte vitt utan är svart under lackskadan :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har fått för mig att det kan finnas en variant av pulverlack som inte lägger på lika mycket material. Något jag hört från tramcykelvärlden (downhill). Hur vida det bara är jag som missuppfattat något eller om det stämmer låter jag vara osagt.
 

R80GS

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Danderyd
Hoj
BMW R80GS, R71, R51, R69, R69s, R60, R100
Hmmm...

Något tips på någon som kan fixa en juste eloxering??

ED-lack, kan det vara ett alternativ? Jag har aldrig testat det, men det låter lovande!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eloxering ger lite fel struktur och det är inte heller så nötningståligt. I original ser de lackerade ut.

Värmebeständig tape är ett bra tips för de övriga delarna. Pulverlacken är väldigt nötningstålig och avsevärt biligare än vanlig lack.

Eloxering brukar se illa ut på gjutna delar. Det blir flammigt och fult pga strukturen i gjutgodset. Frästa och strängpressade delar blir snyggare,
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top