Lackera fälgarna fråga/råd

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Mina fälgar tänkte jag lackera helsvarta.

Vad tycker ni, blankt, halvblankt, matt?

Tror ni dessutom att det räcker med att min lackerare gör jobbet eller ska man lämna till typ intera, eller nån annan och få dem pulverlackerade? eller e det lite overkill? Billigast blir min lackerare.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Först och främst: få fälgarna blästrade. Då är det metall färgen biter fast i och inget annat. Absolut bäst vidhäftning. Tvätta och putsa i all ära men det blir aldrig 100%.

Sen vad gäller vanlig tvåkomplack kontra pulverlack. Vill du ha billigaste just nu eller billigast i längden? Du kommer att få lacka om fälgarna ett antal gånger om du målar med tvåkomponent för att komma upp i pulverlackens livslängd. Pulverlackar du fälgarna svarta så kommer det sitta för kung och fosterland.

Ytfinish är en smaksak. Väljer du bara matt eller halvmatt så är det ett färglager med varierande grad klarlack inblandat (mellan 0 och 50% i regel för matt till halvmatt). Blank svart har högre del klarlack inblandat.

Sen finns även alternativet att lägga en separat klarlack utanpå själva färgen, då får du ett betydligt tjockare lager färg på fälgarna (färg med lack + lack). Farsan fick sina fälgar lackade så på hans hoj och det blev mycket bra. Största fördelen är nog att det blev lätt rengjort (skit biter dåligt på blanka ytor).

Det besvärliga är väl egentligen bara att hålla rent, för det blir lätt skitigt. Tänk dig en flygel med svart pianolack kontra en flygel som är målad mattsvart. Vilken upptäcker du fortast att den är skitig? Ungefär samma sak gäller här.

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
går oxå i tankar på att lacka fälgarna svarta, var å snacka med min lokala lackerare i veckan å han rekommendera att pulverlacka, enkelt för honom och hållbart för mig"hojen", skulle kosta runt 250-300 kr fälgen, blank, halv lr hel matt är ju en smaksak, själv tar jag nog matt då många andra detaljer på hojen är matta, lycka till med valet
Mvh

Mangen

Mangen
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Triumph 675-10.
lackera fälgar?

Om det är billigast hos din lackerare, så välj det!

Mina fälgar tänkte jag lackera helsvarta.

Vad tycker ni, blankt, halvblankt, matt?

Tror ni dessutom att det räcker med att min lackerare gör jobbet eller ska man lämna till typ intera, eller nån annan och få dem pulverlackerade? eller e det lite overkill? Billigast blir min lackerare.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Om det är billigast hos din lackerare, så välj det!

jo men billigast är ju av egen erfarenhet inte alltid bäst. har inte så mycket koll på vad pulverlack kostar (fått för mig att det är svindyrt).

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Lämnade mina fälgar med org.lack till http://www.blastring.se/
Blästrade å pulverlackade (blank svarta) runt 1500 för allt.
-Om jag minns rätt, men priset kan nog variera. Lacken på mina fälgar var riktigt tunn.

/M

Hoken78

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2009
Hoj
2010 Kawasaki Z1000
jo men billigast är ju av egen erfarenhet inte alltid bäst. har inte så mycket koll på vad pulverlack kostar (fått för mig att det är svindyrt).

kanske skiljer sig från lack till lack, men kostar det 250-300 att pulverlacka här så borde det ju inte va någon jätte skillnad i pris hos din lack, 250-300 per fälg tycker inte jag låter speciellt dyrt iafall

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
ska ta o kolla med intera. fälgarna är ju i stort sett flång nya (hojen har bara gått 2-300mil)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Tjena Micke!!

Glöm Intera då dom endast lackerar med 2-komp!!

Gör som vi, blästra dina fälgar hos Allbläster i Länna (hälsa i från Däckshopen) för att sedan vända dig till Bohmans lackering som ligger efter lännavägen (återigen hälsa i från Däckshopen) så får du det bästa när det gäller att lacka dina fälgar - kvalitet & hållbarhet!!:tummenupp

Sen har du sjukt mkt färger att välja mellan hos Bohmans!!:banana

Vet du vad. jag tror nog jag kommer över o lämnar grejjerna till dig och jocke så får ni sköta det åt mig :D bara det blir bra :D

Mangen

Mangen
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Triumph 675-10.
lackera fälgar?

Pulver lack är bra! men inte bättre eller sämre än pigment och klarlack. Så välj det billigaste alternativet om din lackerare är duktig. Ps. Jag ÄR lackerare!!!

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det besvärliga är väl egentligen bara att hålla rent, för det blir lätt skitigt. Tänk dig en flygel med svart pianolack kontra en flygel som är målad mattsvart. Vilken upptäcker du fortast att den är skitig? Ungefär samma sak gäller här.

Ja, eller det omvända, vilken tror du är lättast att få ren?

Dagens billacker är väldigt slagtåliga. Jag tycker inte det blir samma lyster i en pulverlack som i en 2k-lack.

De flesta åker hoj i fint väder, inga överdrivna körsträckor och håller sig på asfalt. Billack räcker, tycker jag.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ja, eller det omvända, vilken tror du är lättast att få ren?

Dagens billacker är väldigt slagtåliga. Jag tycker inte det blir samma lyster i en pulverlack som i en 2k-lack.

De flesta åker hoj i fint väder, inga överdrivna körsträckor och håller sig på asfalt. Billack räcker, tycker jag.

Japp.:tummenupp

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
ja inte fan har jag lust att åka i regn o rusk inte... blir väl som sagt mest fram o tillbaka till korvmojjen(hence the word korvmojjshoj :D) nä men seriöst kan väl inte påstå att jag åker hoj såpass att färgen lär släppa om jag låter lackeraren lacka(även om pulverlackat blir grymt mycket bättre.)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati