Lackera/måla fälgar själv!?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Tack 'bensintank'

Sodablästring verkar klart intressant!
-

Finns det någon här som har provat 'Sprayplast'/'Folie-film Spray'? Det finns t.ex. Motip's variant som heter 'Removable coating'.
Gillar inte att göra reklam för särskild tillverkare/företag, men t.ex. här finns sprayen:
https://www.spraycan.se/Sprayplast?gclid=EAIaIQobChMIzPTCkfqk2AIV18qyCh3zRA_pEAAYASAAEgKoyvD_BwE

Där står bl.a. följande:
'Kan användas på alla släta och icke absorberande ytor av tex, metall, aluminium, glas, hårdplaster som är lackerbara mm.'
Att det fungerar att applicera på fälgarna utan förbearbetning står således tydligt och klart - men undrar just hur det är med t.ex. mattsvart plastframskärm på en KTM 990...?
Suger den åt sig, eller är den för 'mjuk' tro?

/H

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack 'bensintank'

Sodablästring verkar klart intressant!
-

Finns det någon här som har provat 'Sprayplast'/'Folie-film Spray'? Det finns t.ex. Motip's variant som heter 'Removable coating'.
Gillar inte att göra reklam för särskild tillverkare/företag, men t.ex. här finns sprayen:
https://www.spraycan.se/Sprayplast?gclid=EAIaIQobChMIzPTCkfqk2AIV18qyCh3zRA_pEAAYASAAEgKoyvD_BwE

Där står bl.a. följande:
'Kan användas på alla släta och icke absorberande ytor av tex, metall, aluminium, glas, hårdplaster som är lackerbara mm.'
Att det fungerar att applicera på fälgarna utan förbearbetning står således tydligt och klart - men undrar just hur det är med t.ex. mattsvart plastframskärm på en KTM 990...?
Suger den åt sig, eller är den för 'mjuk' tro?

/H

Sodablästring dammar satan. Helst ska du ha ett kabinett eller stå utomhus där du inte riskerar att störa någon annan med de enorma dammmängderna som bildas. Du behöver också en rätt kraftig tryckluftskompressor.

Plastidip (också ett varumärke) har jag sett användas på fälgar. Det håller ganska bra men blir ingen vidare finish, lite matt yta. Biltema har också om du vill testa.

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Plastidip (också ett varumärke) har jag sett användas på fälgar. Det håller ganska bra men blir ingen vidare finish, lite matt yta. Biltema har också om du vill testa.
Biltema:s variant är monstruöst kass. Lägg några tior extra på originalet istället.

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Coola Ola och iceice

Är Plastidip och Plastspray samma sak menar ni? Som jag förstår det så är den här Plastsprayen Inte samma sak som Plastidip.
Plastidip bildar väl en slags 'gummiyta' men t.ex. blanksvart lär väl inte bli gummiaktig?

OM/när jag har vägarna förbi Caparol (oxå ett företag...) i Västberga ska jag stanna och fråga.

/H

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är samma sak fast olika märken. Plastidip är det som har funkat bäst för mig. Därmed inte sagt att det är jättebra. Funkar bäst som halvbra skyddsfilm eller om man vill testa en ny kulör och se om det lirar. Sämst funkar det på ställen där du nöter mot det t, ex bensintanken. Är ganska känsligt mot div kemikalier och blir ganska lätt missfärgat av det. Sen blir det aldrig blankt oavsett vad det står på burken.

Men trots allt negativt så gillar jag det. Det senaste jag målade var tanken på min gammelkawa. Blev så trött på den när den inte startade så jag fick ta min BMW ist.
18255755cd1074a17a9d61066efe7b19.jpg

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det är samma sak fast olika märken. Plastidip är det som har funkat bäst för mig. Därmed inte sagt att det är jättebra. Funkar bäst som halvbra skyddsfilm eller om man vill testa en ny kulör och se om det lirar. Sämst funkar det på ställen där du nöter mot det t, ex bensintanken. Är ganska känsligt mot div kemikalier och blir ganska lätt missfärgat av det. Sen blir det aldrig blankt oavsett vad det står på burken.

Men trots allt negativt så gillar jag det. Det senaste jag målade var tanken på min gammelkawa. Blev så trött på den när den inte startade så jag fick ta min BMW ist.
18255755cd1074a17a9d61066efe7b19.jpg

Har en 13 åring varit framme med en dekal eller har den faktiskt en annan betydelse?

Sitter mest på WT volvo 740's á la fordonsgymnasiet med varselkläder.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Har en 13 åring varit framme med en dekal eller har den faktiskt en annan betydelse?

Sitter mest på WT volvo 740's á la fordonsgymnasiet med varselkläder.
Den hojen har gått från café till scrambler till att vara låna ut-hoj och en köra till gymmet-hoj. Just det klistermärket kommer från ett ark med klistermärken till crossen (crossen var för fin för just det klistermärket) . Fick slänga på det provisoriskt när det gick hål i kåpan om jag inte minns fel:). För två år sen...

Jag är väl medveten om att den inte är vacker. Men den är jävulskt driftsäker för sin ålder och tillräckligt ful för att ingen ska sno den:). Jag har samlat på mig flera uppsättningar av tankar, kåpor och sadlar så den byter utseende minst en gång per säsong.

Sorry för ot...

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
[Tim]
Tack för info.!
Jag kanske är trög, men du skriver att det senaste du 'målade var tanken'. Menar du det röda på tanken eller hela tanken?

/H

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Den hojen har gått från café till scrambler till att vara låna ut-hoj och en köra till gymmet-hoj. Just det klistermärket kommer från ett ark med klistermärken till crossen (crossen var för fin för just det klistermärket) . Fick slänga på det provisoriskt när det gick hål i kåpan om jag inte minns fel:). För två år sen...

Jag är väl medveten om att den inte är vacker. Men den är jävulskt driftsäker för sin ålder och tillräckligt ful för att ingen ska sno den:). Jag har samlat på mig flera uppsättningar av tankar, kåpor och sadlar så den byter utseende minst en gång per säsong.

Sorry för ot...

Jag dissar inte hojen, jag dissar bara den osmakliga dekalen.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
[Tim]
Tack för info.!
Jag kanske är trög, men du skriver att det senaste du 'målade var tanken'. Menar du det röda på tanken eller hela tanken?

/H
Ja precis. Det är bara det rödrosa som målades nu senast. Men innan dess var hela tanken målad vit med Plastidip. Ska kolla igenom min Dropbox och sen om jag hittar ngn bättre bild där du ser hur ytfinishen blir. Återkommer.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Hittar inga bra närbilder men här är ett par gamla bilder på mina cyklar där det endast är tanken som är målad. Gäller båda Kawan och Hondan. Ser ok ut på lite avstånd men bensinspill, flugomeletter mm bränner liksom fast i det. Jag har iaf inte lyckats få bort det på ngt som jag har målat. Inte utan att gnugga så att skiten ser flammig ut efteråt. Men du kan alltid bättra på färgen efterhand.

Sen ska du givetvis inte göra det utomhus som jag gjorde första gången. Men resultatet blev inte mkt bättre när jag gjorde det inomhus.
ef9974d24cd2f8b43ace783907df93c1.jpg
287c8355229a00aa04b539fa2d5913c8.jpg
98e4939788887b6438e3bc31eb0dcd59.jpg
783bcde66a269bf3214da0a8515437c5.jpg

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Kan vi inte även utöka tråden med kontakt- och prisuppgift på en bra prisvärd proffsig fälglackering? Det kanske inte är värt att spraya själv...

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
'Richard'
Gillar din tanke. Hoppas det finns några här som har tips!

För mig är det 'terapi' att arbeta med mina händer och tycker därför att det är mycket roligare att skapa något själv än att låta någon annan göra jobbet åt mig :)
Fast det förutsätter förstås att jag klarar jobbet... :tungan

/H

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Jag har bestämt mig för att lackera hjulen/fälgarna.

Började med att rengöra 'som vanligt' med avfettning.

Därefter använde jag våtslippapper 800 för att matta ner lackytan (för hand). Eller är det möjligen klarlacken som mattades?

Värmde faktiskt fälgen med värmepistol så att den blev ljummen och sprayade CRC grå grundfärg så att det täckte.

Nu till frågan (Jörgen K. kanske kan svara?!);
Jag tänker mig att testa med 2-komponentsfärg i sprayburk (blanksvart).
Bör jag först använda siliconremover?
Och ska jag efter lackeringen använda 1-komponents klarlack?

/H

Last edited:

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Hoj
Honda 500 AF
Fälgarna är sprayburkslackerade.

Snickrade ihop en 'målarram' med täckplast runt om, för att slippa att spraydimman sprids mer än absolut nödvändigt:

Målarbox.jpg

Använde Akzo Nobel/Sikkens 2-komponentsfärg, samt 'SprayMAX' klarlack, båda inköpt hos EKG bildelar på Ringvägen (Sthlm):

Färg.jpg

Resultatet i bild:

IMG_2146.jpg

IMG_2566.jpg

Den som synar noga (live, dvs. syns inte på dessa bilder) kan se en dropprinning längs en av ekrarna samt att det på ett ställe blev tunt med färg. Inget som påverkar vare sig mitt självförtroende eller funktionen det minsta :tungan
Och det är ju ingen utställningshoj - jag ska ju Köra den! :rock

/H

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...