Lackera med sprayburk?

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Ok denna frågan är kanske lite noobig men hur ska ja lära mig om ja inte frågar? :)

Blir lackeringen bra om man gör de med sprayburk??
Håller det och blir det jämt?
Jag kanske ska lacka om min mt tank+ bakskärm som är i metall.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Det blir ju inte snyggt, håller dåligt, spricker lätt och tål varken bensin, olja eller rengöringsmedel...

Sattsa en 500lapp på en riktig 2K lack hos en firma.... Det håller!! :tummenupp
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
ok ja ville bara höra om man kan fixa det billigare...
Tack så mycket då får ja se om det blir nån omlackering då...
Finns det nåt annat sätt att fixa lacken på ja har både repor och ställen där lacken är helt borta (stora som två pennspetsar).
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
klotter skrev:
ok ja ville bara höra om man kan fixa det billigare...
Tack så mycket då får ja se om det blir nån omlackering då...
Finns det nåt annat sätt att fixa lacken på ja har både repor och ställen där lacken är helt borta (stora som två pennspetsar).

Köp 2k på sprayburk, funkar utmärkt ca 120:- burken. Om det blir jämt är ju beroende på vem så lackar.
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Du har ju en moppe för fan.. dom ska vara risiga så man ser att de är använda å inte kärringkörda...

Spraybuk priser:
3 bk grund färg = 150kr
3 bk färg =150kr
3 bk klarlack = 150kr

ca 450kr

Plötsligt var det inte så billigt längre om man gämnför hållbarheten och livslängden med 2K lack... :tummenupp
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Nykan skrev:
Köp 2k på sprayburk, funkar utmärkt ca 120:- burken. Om det blir jämt är ju beroende på vem så lackar.

är ju inte 2k man i spray burkar, då skulle dom ju härda då dom stod.. Sen så tål inte sån lack bensin m.m altså sån på spray burk..
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Edholm skrev:
är ju inte 2k man i spray burkar, då skulle dom ju härda då dom stod.. Sen så tål inte sån lack bensin m.m altså sån på spray burk..

Gå till en biltillbehörsbutik och be dem trycka upp en burk åt dig, de blandar precis som om du skulle köra med riktig lackspruta och hållbarheten blir därefter. Sprayburken är tät så det härdar inte. Du måste gå rätt nära med munstycket för att få en riktigt blank yta eftersom trycket i burken inte matchar trycket i en kompressor, men övar man lite så blir det helt ok resultat. Jag har själv lackat en hel hoj på det viset med bra resultat. Glöm inte klarlacken bara så du inte nöter igenom färgen.
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
OLJEKYLD GSXR skrev:
Gå till en biltillbehörsbutik och be dem trycka upp en burk åt dig, de blandar precis som om du skulle köra med riktig lackspruta och hållbarheten blir därefter. Sprayburken är tät så det härdar inte. Du måste gå rätt nära med munstycket för att få en riktigt blank yta eftersom trycket i burken inte matchar trycket i en kompressor, men övar man lite så blir det helt ok resultat. Jag har själv lackat en hel hoj på det viset med bra resultat. Glöm inte klarlacken bara så du inte nöter igenom färgen.


Har köpt flera sådana burkar och bättrat bilar med m.m tycker kvaliten på färgen är bra mkt sämmre än med spruta, sen blir det ju billigare att lacka med spruta också =)
 

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
sundsvall
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
eftersom ni n00bs inte verkar kunna nånting i huvudtaget så får väl lackarn00blund kliva in och dominera lite då........

2k - 2 komponents, det går att få på sprayburk, tål bensin, sitter bra om man har grundlackat före.......

som grundlack bör man välja en lite dyrare, hagmans föredrar jag, den finns på sprayburk....

sprutar man med sprayburk så får man en väldigt tunn lack, som lätt nöts bort, men det kan man fixa med att lägga en jädrans massa lager färg, och sedan en massa klarlack ovanpå, som även den finns på sprayburk.

mellanslipa mellan varje lack, med ca 1200 papper eller finare, då får man en jämn och fin yta.

det som är negativt med sprayburk är att det blir svårt att få det riktigta djupet och lystern, men det är smällar man får ta.

ett ställe som har riktigt fina sprayburkar är http://www.highlights.nu gå in på shopen och välj montana cans. sedan ska man välja mellan montana black, som gör sig bra när man ska lacka saker heltäckt, färgen tål besin och dylika medel. sedan om man ska göra några stripes eller liknande och inte vill ha fegisklisterlappar, så rekomenderar jag montana writerteam, den färgen har mer pigment och täcker med andra ord bättre

tex om man ska lacka vita stripes på en svart lack. writerteam väldigt användbar för den täcker snabbt och man får då en mindra kant när man sedan tar bort maskeringskanten, sedan lägger man bara på klarlack över det, så har man en överlägsen lack, hagmans klarlack är bra tycker jag.....

sedan till burkarna på higlights så behöver man köpa capar, ska man lacka tex en tank så är orange fat väldigt fin, den har en bred sprutvinkel och sprider färgen över ett stort område. även pinky fat fyller samma uppgift.

tack för mig, hoppas lacken blir lyckad, eller vad det nu var frågan om..... :hihi
 

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
sundsvall
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
täntke när jag licks håller igång denhär skiten så kan jag visa lite bilder på vad jag har lackat.... MED SPRAYBURK...

på den svarta med gul/orange/röd färgade flames ligger det inte klarlack än....
 

Bifogat

  • datachassi1.JPG
    datachassi1.JPG
    25.7 KB · Visningar: 307
  • datachassi2.JPG
    datachassi2.JPG
    14.8 KB · Visningar: 320
  • honda cb 125 td tank.JPG
    honda cb 125 td tank.JPG
    62.2 KB · Visningar: 458
  • honda mb50 tank.JPG
    honda mb50 tank.JPG
    70.4 KB · Visningar: 526

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Malmööööö
Hoj
ingen....
klotter skrev:
Ok denna frågan är kanske lite noobig men hur ska ja lära mig om ja inte frågar? :)

Blir lackeringen bra om man gör de med sprayburk??
Håller det och blir det jämt?
Jag kanske ska lacka om min mt tank+ bakskärm som är i metall.

Jag lackade mina krashkåpor med sprayburk, dom blev skit snygga!
 

Njulfen

I luften
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Everöd
Hoj
Honda Cr 125
Jag lackade också min tank för tre år sen det blev skit bra höll för både bensin och avfettning :)
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Använd en billig 50 kronors sprayfärg och satsa på en bra lack som tål bensin och gör ytan glansig... löns säkert... målade min gamla moppetank med sprej och la på en billighetslack så sprack ju helvetet och resultatet blev mindra lyckat :4skrika
 

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Timrå
Hoj
vtr 1000
n00blund skrev:
täntke när jag licks håller igång denhär skiten så kan jag visa lite bilder på vad jag har lackat.... MED SPRAYBURK...

på den svarta med gul/orange/röd färgade flames ligger det inte klarlack än....

Du är grym :Bugar :Bugar :Bugar :yoparty :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top