Lackerare sökes!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Flörta med en lackskola, en del tar övningsobjekt?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Flörta med en lackskola, en del tar övningsobjekt?

Då blir den inte klar i år...

Till TS: Det Ricken säger stämmer rätt bra för övrigt, du måste ha konstant övertryck i din lackbox och kunna få upp temperaturen till över 50 grader, minns inte vad vår lackerare har men det är över 50 grader iaf... För att inte tala om att du behöver allehanda maskiner för att polera och efterjustera det du målar.

Du måste ha vatten och oljeavskiljare, ställbart tryck på luften, minsta fett så reser sig färgen och fäster inte.

Det är rätt mycket smågrejer som behövs och det blir väldigt snabbt pengar av det, men skiter man i det så fine, det är ju dina pengar.

Det är inte "bara" att lacka bilen sen om du nu skulle bygga en box heller, har sett många bilar när man gick utbildning som klarlacken börjat rinna på så det bara var att slipa ner allt och göra om det.

Det går ju en del färg på en bil också så och det är inte bara att köpa färdigt, det ska blandas en jävla massa färger för att få den du vill ha, vilket är dyrt, och det är rätt noga när man blandar så det blir rätt kulör på den, det handlar om gram...
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Då blir den inte klar i år...

Till TS: Det Ricken säger stämmer rätt bra för övrigt, du måste ha konstant övertryck i din lackbox och kunna få upp temperaturen till över 50 grader, minns inte vad vår lackerare har men det är över 50 grader iaf... För att inte tala om att du behöver allehanda maskiner för att polera och efterjustera det du målar.

Du måste ha vatten och oljeavskiljare, ställbart tryck på luften, minsta fett så reser sig färgen och fäster inte.

Det är rätt mycket smågrejer som behövs och det blir väldigt snabbt pengar av det, men skiter man i det så fine, det är ju dina pengar.

Det är inte "bara" att lacka bilen sen om du nu skulle bygga en box heller, har sett många bilar när man gick utbildning som klarlacken börjat rinna på så det bara var att slipa ner allt och göra om det.

Det går ju en del färg på en bil också så och det är inte bara att köpa färdigt, det ska blandas en jävla massa färger för att få den du vill ha, vilket är dyrt, och det är rätt noga när man blandar så det blir rätt kulör på den, det handlar om gram...

Självklart har Ricken rätt i det han säger. Han öppnar sällan käften utan att ha belägg för det han säger. Han är bra han. :krama

Men han gjorde en hel del antaganden som han inte har en aning om. :fakta

Att konstruera och bygga en lackbox som håller måttet (för hobby-lackering) är jag inte det minsta orolig för. Det fixar farsan Baloo (och en påse guldmynt).

Sen det där med värme verkar vara lite olika bud. Vad jag förstått så står du ju inte och lackar i 50 grader, utan värmen behövs för härdningen. En firma kan inte vänta på härdningen, utan det måste gå så snabbt som möjligt - därav den höga temperaturen. Ju svalare ju längre tid tar härdningen. Köper man kvalitetsfärg så funkar det så länge det är över 10-15 grader, dock så tar ju härdningen 3-4 dagar då.

Ovan är vad jag kunnat läsa mig till på div ställen på da interwebz.

Men att under ett par timmar hålla 50 grader är inga problem.

Kompressorn jag har är värre än vad vissa bilfirmor har, vatten/oljefilter är inga konstigheter, däremot har jag ingen lufttork. Men eftersom det inte, vad jag förstått, krävs så jättehögt tryck eller flöde när man lackar så ska det inte vara ett problem.

Maskiner för att slipa osv finns redan till viss del, och jag är maskin-o-man, så har jag en ursäkt att köpa mer finns det inget som hindrar mig. :D

Man behöver inte köpa allting nytt (eller ens i Sverige för den delen) heller.

Nä, precis, jag behöver ju hitta någon som kan lära mig. Det brukar vara enklare att lösa än att hitta någon som gör hela jobbet åt en. :) Jag är snabblärd och har inte tummen mitt i handen (även om jag är bra klumpig ibland :crash)

När det gäller färg har jag förstått att det går att köpa färdigblandat...?
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Angående färg har jag aldrig sett färdigblandat som inte är på små sprayburkar, alla firmor har färgrum och blandar själv såvitt jag vet, men kan du få tag i färdigblandad så är det en grej som blir billigare för dig iaf.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Många som jobbar i branschen vill få det till ren svartkonst att lacka en bil, det är inte så märkvärdigt....
Jag har lackat under värsta tänkbara förhållanden med resultat som inte är sämre än originallacken på nya bilar (utomhus under en presenning mitt i natten med en byggstrålkastare i ena näven och sprutan i den andra).

Är man lite noggrann med underarbetet och kanske delar upp bilen i sektioner när man lackar så man slipper stressa runt den så blir det lättare, exempelvis maskar av så man lackar tak och huv först för att sedan ta resten någon dag senare.

Blandad färg säljs på många ställen, härdare och förtunning får du såklart tillsätta själv.

Här har du lite prisexempel på material http://www.jarbofargochlack.se/se/
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Min far han kan han. Han har lackat ett gäng bilar (veteraner) i vanlig verkstad. Helt okej finish.

Men det är lite vågspel med flygfän och så där tror jag mig veta... :)
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Många som jobbar i branschen vill få det till ren svartkonst att lacka en bil, det är inte så märkvärdigt....
Jag har lackat under värsta tänkbara förhållanden med resultat som inte är sämre än originallacken på nya bilar (utomhus under en presenning mitt i natten med en byggstrålkastare i ena näven och sprutan i den andra).

Är man lite noggrann med underarbetet och kanske delar upp bilen i sektioner när man lackar så man slipper stressa runt den så blir det lättare, exempelvis maskar av så man lackar tak och huv först för att sedan ta resten någon dag senare.

Blandad färg säljs på många ställen, härdare och förtunning får du såklart tillsätta själv.

Här har du lite prisexempel på material http://www.jarbofargochlack.se/se/

KLOCKREN länk! Han hyr ju ut sin lackbox! :tummenupp

Helt OK avstånd också (Alfta). :yoparty
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top