Lackering hur gör man bäst själv?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Min hoj är väldigt smutsig nedanför kåpan, diverse smörjemedel, exempelvis kedjefett och motorolja.

Min är mattlackad, aprilia silver matt... vilket medel är bäst för rengöring utan att skada lacken?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
H4 skrev:
Min hoj är väldigt smutsig nedanför kåpan, diverse smörjemedel, exempelvis kedjefett och motorolja.

Min är mattlackad, aprilia silver matt... vilket medel är bäst för rengöring utan att skada lacken?

5-56 funkar bra, brukar ta det på fälgarna, men vet ej hur den påverkar vaxet. Try it ;)

Solid snake

Guest
cRoC skrev:
5-56 funkar bra, brukar ta det på fälgarna, men vet ej hur den påverkar vaxet. Try it ;)

5-56 på fälgarna? :va

Jag brukar använda fälgrengöring. :tungan

Man kan använda matolja också o sen diskmedel o vatten efter matoljan, funkar skitbra.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Solid snake skrev:
5-56 på fälgarna? :va

Jag brukar använda fälgrengöring. :tungan

Man kan använda matolja också o sen diskmedel o vatten efter matoljan, funkar skitbra.

Japp, och vet du vad jag tvättar händerna med sen då? Diskmedel och kaffesump, känn på den du..

Solid snake

Guest
cRoC skrev:
Japp, och vet du vad jag tvättar händerna med sen då? Diskmedel och kaffesump, känn på den du..

Vaddå när du e oljig eller?

Då e det tvättmedel som gäller, funkar bäst om man inte har riktig tvål med korn i.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Solid snake skrev:
Vaddå när du e oljig eller?

Då e det tvättmedel som gäller, funkar bäst om man inte har riktig tvål med korn i.

Tvättmedel är dyrare ;) Kaffesumpen bara ligger ju där och skräpar..

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
ähhh alltså vill du ha det bra se till att en lackfirma gör det, då får du rätt färg om du har färkoden också.
Men gör som du vill... lackera med burk utan rinningar osv.. tar lite tid, träning och tålamod.

lycka till.

Ähhh fan hålla på att tvätta, vad har man polarna till :) tvättar rätt mycket själv iofs men har flera polare som jobbar på en rekond firma :) blir fin fint...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
shoik skrev:
ähhh alltså vill du ha det bra se till att en lackfirma gör det, då får du rätt färg om du har färkoden också.
Men gör som du vill... lackera med burk utan rinningar osv.. tar lite tid, träning och tålamod.

lycka till.

Ähhh fan hålla på att tvätta, vad har man polarna till :) tvättar rätt mycket själv iofs men har flera polare som jobbar på en rekond firma :) blir fin fint...
Som sagt så vill jag inte lämna in den på firma. Blir så extremt dyrt bara. :( Däremot har jag hittat en sida på internet som säljer just den lacken jag vill ha. Färgen alltsåmen det är bara 1k tyvär. Fördelen är att jag får rätt färg. Kan det bli bra även om jag kör på den och sedan kör 2k klarlack? blir det nån större skilnad?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
philsson skrev:

Vet ingen här är nog det bästa att gå och höra med en lackerare. Han måste ju veta. Det finns väll några lackerare på forumet du kan fråga.

Solid snake

Guest
Padde skrev:
Vet ingen här är nog det bästa att gå och höra med en lackerare. Han måste ju veta. Det finns väll några lackerare på forumet du kan fråga.

Mm, typ Ravetrancer.

Philsson: Fatta piken jag just gav. :fatta!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...