Lackerings tips&råd

Stjärnan

Rackabajkare
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Stockholm/Kyrkhult
Hoj
Yamaha R6 Streetfighter Thumpstar 125,
Tänkte slänga ut ett skrik på hjälp angående lackering!

har ett fighterprojekt som skall sprutas hyfsat enkelt antar jag!

allt svart utom halva tanken.

Min fråga är då skall man ge sig på att lacka själv hur går jag tillväga för bästa amtörresultat eller finns det nån i stockholmsområdet som lackar för vettiga penningar??
 

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Visst kan du lacka själv.Beror hur stort garage du har.Blir stor yta när man lagt ut alla plastdetaljer.
Sedan skall du ha utsug eftersom färgdammet virvlar omkring och tillslut lägger sig på dom nylackerade bitarna.
Om vi förutsätter att du har utsug så gör följande:
Om kåporna har lite färgrester,sliprepor mm så använd en slipgrund.
Slå på 2-3varv (räcker med en liter)och ej för tjockt.Vissa slipgrunder kan separera från undre lagret.
Låt torka några dagar.Börja med att slipa med 240 papp så att det grövsta lagret(knottret)är borta.Gå över på ett 320 papp några varv(Obs du handslipar).
Sedan avslutar du med ett 500 papper.Förutsatt att du inte gått igenom någonstans så kan du avsluta att våtslipa med ett 800 papper,om du känner för det.
Om du inte gått igenom någonstan så att plasten syns så har du ett stabilt lager att börja arbeta med.
Antingen så slår du på ett lager grundfärg över hela härligheten eller låter bli.Du kan använda slipgrunden som grund.Förutsatt att du använder samma fabrikat på produkterna rakt igenom eller har någon kompis som vet vilka produkter som lirar.
Sedan hinkar du på några lager basfärg (3-4 lager).Låt torka någon minut emellan.När du är nöjd och inte grundfärgen lyser igen(kolla noga)så skall du vänta min en timme(helst en halv dag)innan du lägger på dekaler eller klarlack.
Är det bara klarlack så räcker en lång fika ca 1 timme.Lägger du på dekaler innan basfärgen torkat så uppstår det problem(nu pratar vi thinner baserad färg)(vatten tar vi sedan)thinnret skall ur färgen och ligger det dekaler där så blir det blåsor bubblor i dekalen.Nu hinkar du på klarlacken.Har du 2:1 eller 3:1 i blandningsförhållande så gäller följande.
2:1 är 2 delar färg och 1 del härdare + lite thinner.Då lägger man 3 lager.
Har du blandningsförhållande 3:1 då blandar du färgen(klarlacken)3 delar färg och 1 del härdare + lite thinner.
Låna eller köp en färgsticka så ser man hur mycket färg,härdare och thinner man skall ha.
Nu sprutar vi låt oss säga 2:1 .Börja med att lägga ett tunt lager.Fästlagret.Vänta tills det klibbar.Tex att du duttar med fingret på maskpappret eller masktejp.Det ska klibba men inte ge ifrån sig någon färg.
Nu sprutar du andra varvet rätt så flödigt dock inga rinningar.Vänta upprepa samma procedur med att fänna om det är klibbigt utan att färgen hänger med.
Och nu till sista varvet.nu kör du upp varvet så att hela härligheten blänker utan appelsinskall o annat fanstyg.Och när jag menar varv så menar jag att jag sprutar tills jag är nöjd.Kan bli uppåt 5-6 var på sista innan jag tycker att det duger.
Då tar vi 3:1
Du lägger två flödiga lager med klarlack. 1 flödigt,väntar och avslutar med att lägga sista toppenskiktet.Håll på till du är nöjd.
Och om du får en rinning så är det inte hela världen.lätt att ta bort.Men helst bör du undvika det.
och om du har lackat allt och du ser att du missat något så kan du inte bara dutta på fläcken utan du måste lacka hela delen en gång till.
Och om du nu har tillräckligt med klarlack och fått lite apelsinskal så vänta någon vecka innan du vattenslipar och polerar upp ytan.
Mycket jobb blir det.
Och lämnar du in prylarna så betalar du kanske 3-3500 för allt.
Mycket behändigt.
Dock så skall du alltid förvisa dig om att det inte finns sprickor i plasten.
Många har kommit till mig med egenhändigt lagade plastkåpor.Lagat med lim.
Bara att slita bort delen eller rycka upp sprickan.Limmet kommer att spricka upp förr eller senare.
Plastkåpor till mc skall alltid svetsas för 100% hållfasthet.(Termoplast)
Om det är härdplast så kollar man vilken härdplast det är.Gamla BMW hojjarna har någon konstig härdplast.Annars lagar man sprickan delen med matta och polyester.Lycka till.Fler frågor så kan du maila till mig eller ställa frågor på

http://v8.forum24.se/v8.html Lycka till
 

Stjärnan

Rackabajkare
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Stockholm/Kyrkhult
Hoj
Yamaha R6 Streetfighter Thumpstar 125,
Tack shit vilket bra svar, det kan inte tagit 5 min vid tangentbordet det där=)
Mkt taclsam för ditt svar.

Jag fastnade extra länge där du skrev om hur behändigt det var att lämna in för 3-3,5!

Är det något du skulle vilja spruta?
 

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Hej.Skulle gärna hjälp dig,men fn har jag ej möjligheter att lackera.
 

Bandit02

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2008
Ort
Harbo
Hoj
harley ,kawa + letar mc
Lacka ?

hej som ny i detta forum tänkte ja bara säga hej å så såg ja frågan om lack, jag arbetar med lackering hela dagarna, har även en äldre lackbox hemma där ja bor ,där ja pysslar med hojar åt vänner å bekanta å mig själv så klart. men ja bor lite utanför uppsala .Mvh Larsa
 

Stjärnan

Rackabajkare
Gick med
23 Mar 2005
Ort
Stockholm/Kyrkhult
Hoj
Yamaha R6 Streetfighter Thumpstar 125,
Får ju börja med att säg välkommen hit!

Det låter ju inte dumt alls!
vad tar du för att spruta tank,framskräm,häcken,magkåpan??
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Plastkåpor till mc skall alltid svetsas för 100% hållfasthet.(Termoplast)
Om det är härdplast så kollar man vilken härdplast det är.Gamla BMW hojjarna har någon konstig härdplast.Annars lagar man sprickan delen med matta och polyester.Lycka till.Fler frågor så kan du maila till mig eller ställa frågor på

http://v8.forum24.se/v8.html Lycka till

Funkar det att använda Glas/kolfiberväv+epoxilim?
 

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Kolsva
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Hej.Beror vilken plast det är.
Feta plaster så svetsar man .
ABS så fungerar det halvhyvsat.Rekomenderar svetsning.
Plasten ABS är det nästan 80 % av alla hojjar som har.
Nederdelen av kåporna där det behövs lite värmetåligare plast är det PA,
men det behöver det inte vara.Dock så är det lätt att indentifiera vilken sorts plast det är.
Men åter till frågan.Om du lagar med glasfiber(finns ingen anledning att använda kolfiber)och polyester/epoxi så är det viktigt att kåpan först och främst är rengjord.Kan med fördel använda bromsrengöring på sprayburk eller något annat typ aceton.Du skall väl göra rent penslar/rollen och alurullen efteråt.
Rugga upp ytan ordenligt ca 1-2 mm på baksidan.Du kan även göra det på båda sidor samtidigt.Framsidan ruggar du upp så att mattan/väven ligger jäms med ytan dvs allt skall vara lika högt eller så något lägre på yttersidan som du plastar dit.Obs du måste plasta på båda sidor eftersom det kan spricka upp annars.
När reparationen torkat så skall du ta ett slippapper och dra över lagningen
så att du tar bort dom sylvassa glastopparna.
Varning.Dra alldrig med handen över nylagd ej slipad glasfiber.Det är som om det var tusen nålar i handen efteråt.Man gör det bara en gång.
I alla fall,när du slipat lite på lagningen så försök att få det jämnt dvs att lagningen är lika hög ,gärna något under kåpan.Du skall spackla med polyester spackel och jämna till.När du tycker att du är nöjd med resultatet så matta ned övriga delen med fint papper och slå på lite slipgrund.
Använd inte sprutspackel.Rena skiten.Fuktkänslig mm.Använd riktig slipgrund.Lycka till.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top