Visst kan du lacka själv.Beror hur stort garage du har.Blir stor yta när man lagt ut alla plastdetaljer.
Sedan skall du ha utsug eftersom färgdammet virvlar omkring och tillslut lägger sig på dom nylackerade bitarna.
Om vi förutsätter att du har utsug så gör följande:
Om kåporna har lite färgrester,sliprepor mm så använd en slipgrund.
Slå på 2-3varv (räcker med en liter)och ej för tjockt.Vissa slipgrunder kan separera från undre lagret.
Låt torka några dagar.Börja med att slipa med 240 papp så att det grövsta lagret(knottret)är borta.Gå över på ett 320 papp några varv(Obs du handslipar).
Sedan avslutar du med ett 500 papper.Förutsatt att du inte gått igenom någonstans så kan du avsluta att våtslipa med ett 800 papper,om du känner för det.
Om du inte gått igenom någonstan så att plasten syns så har du ett stabilt lager att börja arbeta med.
Antingen så slår du på ett lager grundfärg över hela härligheten eller låter bli.Du kan använda slipgrunden som grund.Förutsatt att du använder samma fabrikat på produkterna rakt igenom eller har någon kompis som vet vilka produkter som lirar.
Sedan hinkar du på några lager basfärg (3-4 lager).Låt torka någon minut emellan.När du är nöjd och inte grundfärgen lyser igen(kolla noga)så skall du vänta min en timme(helst en halv dag)innan du lägger på dekaler eller klarlack.
Är det bara klarlack så räcker en lång fika ca 1 timme.Lägger du på dekaler innan basfärgen torkat så uppstår det problem(nu pratar vi thinner baserad färg)(vatten tar vi sedan)thinnret skall ur färgen och ligger det dekaler där så blir det blåsor bubblor i dekalen.Nu hinkar du på klarlacken.Har du 2:1 eller 3:1 i blandningsförhållande så gäller följande.
2:1 är 2 delar färg och 1 del härdare + lite thinner.Då lägger man 3 lager.
Har du blandningsförhållande 3:1 då blandar du färgen(klarlacken)3 delar färg och 1 del härdare + lite thinner.
Låna eller köp en färgsticka så ser man hur mycket färg,härdare och thinner man skall ha.
Nu sprutar vi låt oss säga 2:1 .Börja med att lägga ett tunt lager.Fästlagret.Vänta tills det klibbar.Tex att du duttar med fingret på maskpappret eller masktejp.Det ska klibba men inte ge ifrån sig någon färg.
Nu sprutar du andra varvet rätt så flödigt dock inga rinningar.Vänta upprepa samma procedur med att fänna om det är klibbigt utan att färgen hänger med.
Och nu till sista varvet.nu kör du upp varvet så att hela härligheten blänker utan appelsinskall o annat fanstyg.Och när jag menar varv så menar jag att jag sprutar tills jag är nöjd.Kan bli uppåt 5-6 var på sista innan jag tycker att det duger.
Då tar vi 3:1
Du lägger två flödiga lager med klarlack. 1 flödigt,väntar och avslutar med att lägga sista toppenskiktet.Håll på till du är nöjd.
Och om du får en rinning så är det inte hela världen.lätt att ta bort.Men helst bör du undvika det.
och om du har lackat allt och du ser att du missat något så kan du inte bara dutta på fläcken utan du måste lacka hela delen en gång till.
Och om du nu har tillräckligt med klarlack och fått lite apelsinskal så vänta någon vecka innan du vattenslipar och polerar upp ytan.
Mycket jobb blir det.
Och lämnar du in prylarna så betalar du kanske 3-3500 för allt.
Mycket behändigt.
Dock så skall du alltid förvisa dig om att det inte finns sprickor i plasten.
Många har kommit till mig med egenhändigt lagade plastkåpor.Lagat med lim.
Bara att slita bort delen eller rycka upp sprickan.Limmet kommer att spricka upp förr eller senare.
Plastkåpor till mc skall alltid svetsas för 100% hållfasthet.(Termoplast)
Om det är härdplast så kollar man vilken härdplast det är.Gamla BMW hojjarna har någon konstig härdplast.Annars lagar man sprickan delen med matta och polyester.Lycka till.Fler frågor så kan du maila till mig eller ställa frågor på
http://v8.forum24.se/v8.html Lycka till