Lackning

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Skepp och hoj! Jag ska ytbehandla samt lackera min ram och motor...

Ramen, som först ska genomgå en rostförebyggande ytbehandling, har jag länge haft för avsikt att pulverlacka men med tanke på att min motor är luftkyld undrar jag hur smart det är egentligen?
Har aldrig tagit tempen på motorn min ibland blir den glödhet, säkert mellan 150 och 200 grader. På ett ställe ligger även motorn direkt mot ramen.

Motorn i sin tur måste väl våtlackeras?

Det ska sägas att jag har en kompis som kan lägga på något han kallar chassifärg, han påstår att det är skitstarkt men jag vill gärna ha fler källor än en, någon som vet mer?

Vet någon ett bra ställe för ytbehandling i Göteborgsregionen får ni också gärna säga till!

Ska tilläggas att hojen ska gå vintertid därav ytbehandling.

Last edited:
Ptja, med tanke på att man bränner pulverlacken i typ 200 grader så tror jag inte det är nån större fara med att använda det till ramen.

Våtlack? Billack? Det tåler inga nämnvärda temperaturer, och håller jävligt dåligt dessutom.

Billack fungerar alldeles ypperligt på en motor. Med riktig 2k klarlack så tål den de flesta lösningsmedel och värme. Betydligt bättre än de s.k värmetåliga sprayfärgerna som bara är skit..... Se också till att lacka med betande grundfärg på rena aluytor.

kör med opel manta svart på min motor. funkar klockrent. inge miss färgningar eller lacksläpp. dok kör vi med en bra grund som sitter som berget. fick en skvätt av den lokala bil lackeraren;)

Ytbehandling?

Det var ju någon här som rodde mig att ytbehandla innan pulverlackering om man har för avsikt att köra vintertid. Nu var det inte så att jag tänkte köra så frekvent på vintern som på sommaren utan mer köra om underlaget blir roligt... :tomten

Det verkar nämligen vara rätt svårt att hitta någon som kan ytbehandla sånt och det kostar antagligen skjortan. Räcker inte pulverlacken i sig? :confused:

Ytbehandling är ett brett samlingsbegrepp som bla innefattar våtlack, pulverlack, fernissa träbåtar och tjära bryggor etc.

Om du ska pulverlacka finns det firmor som kan utföra det så att det uppfyller en nivå av rostskydd, tex c3 c4 etc. Bäst är då att låta den pulverlackfirman göra allt. De kan tex varmförzinka, eller fosfatera, eller grundlacka innan de lägger på pulverlacken. De vill sannolikt göra hela processen själva, så att de vet att det funkar med pulverlacken. Så kommer du dit med en grundlackad ram lär de blästra bort det och börja om, för att slippa backjobb. Själva pulverlacken är en härd- eller termoplast. Dvs har man ingen grund under, då rostar det lätt och flagar av om det blir en skada genom pulverlacken. Det fenomenet har du kanske sett på billiga utemöbler med vitpulverlackade stålrör.

Den stora nackdelen med pulverlack är när den ska bort. Tex om du i framtiden ska svetsreparera, bättringsmåla eller lacka om ramen. Det brukar inte gå att få bort pulverlack med mindre än hård blästring med grovt media. Vi pratar blästring som kan behöva vara så våldsam att ramnr kan bli oläsliga pga av avverkningen. Delar i tunnplåt kan bli deformerade pga av sådan blästring. På sådana detaljer kan det bli att man får hålla på med kemikalier och skrapa för att få bort pulverlacken.

I ditt fall skulle jag satsa just på ett 2K våtlackssytem med en nötningsbeständig industrilack som topcoat. Tex den chassiefärg du nämde.

Det var ju någon här som rodde mig att ytbehandla innan pulverlackering om man har för avsikt att köra vintertid. Nu var det inte så att jag tänkte köra så frekvent på vintern som på sommaren utan mer köra om underlaget blir roligt... :tomten

Det verkar nämligen vara rätt svårt att hitta någon som kan ytbehandla sånt och det kostar antagligen skjortan. Räcker inte pulverlacken i sig? :confused:

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...