Lackningen av Arai Rx-7

mickelin

Guest
Det finns ett ooooootroligt bra reportage om hur man lackar sin hjälm i Bomber Magazine nr 2/2006. Inte så svårt som man tror...

pwracing

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2006
Hoj
SUZUKI VZ800
vad använder man för färg?
2k 1k?
klarlack? 1k 2k?

Till färgsättning/design-layout används enbart basfärger, antingen vattenbaserat eller lösningsmedelsbaserat som förtunnas för att kunna sprutas. Allt klarlackeras sedan i omgångar med mellanslip, (till det används en 2K klarlack.)

Mr.2wheels

Letar efter 600cc
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
Honda NS125F, Psyco MX 110 till salu. Och en Pontiac GP 1964
Skitsnyggt gjort. Lägger upp två bilder på mitt första lack försök använde bara sprayburk och mask tejp. Min gamla moppe hjälm :) Det sitter "smoke" visir på nu.

Bifogat

• DSC00197small.JPG
    DSC00197small.JPG
    44.6 KB · Visningar: 61
  • DSC00194small.JPG
    DSC00194small.JPG
    74.8 KB · Visningar: 60

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Vem som kollar det? samma person som kollar om jag har en strypt 125cc...

Det är inte olagligt att lackera om en hjälm. Visst, åker du med en sprayburkslackad gammal moppehjälm som är totalt kass som sådan, kan de kolla upp vad du har på skallen, men knappast bötfälla dig för det. OM den är godkänd för mc-bruk.

Kommer du farandes i 170 med din strypta Cagiva på 165 kubik, lär de misstänka att allt inte står rätt till. Orkar de inte beslagta hojen, slår de er på allt de kan komma på. Men din hjälm får du ha ifred, om det inte råkar vara en gammal Jofa.

http://www.motivlack.se/ Kolla här, den här killen är grym. Målar allt.

Last edited:

Nicotin

Guest
Jag tvivlar starkt på att snuten skulle bry sig om mna åker runt i en bonnlackad/rollad hjälm...

Men däremot skulle nog försäkringsbolaget ha ett och annat att säga ang vad som är godkänt skydd...

Känner en del i glidarkretsar ( jupp känner sånna också ) som fått sänkt belopp när olyckan varit framme..
Då har försäkringsbolaget hävdat att man inte kört med godkänd hjälm osv...blablabla...

Det är nog faan så mycket viktigare än vad farbror blå har att säga...

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Pris?

Fett!

Då jag finner det näst intill hopplöst att finna snygga hjälmar idag (några undantag finns, men då passar inte fabrikatet min skalle) så har jag funderat på att köra på egen design.

Jag är ute efter något enkelt och klassiskt, då varken tribals eller Drakar & Demoner-motiv faller mig i smaken.

Någon som har en tanke om vad det kan tänkas kosta att få en hjälm lackad i kanske en grundfärg och ett par fält med kanske 2 eller 3 dekorfärger?

gogo666

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
FZ6 - 06
Fett!

Då jag finner det näst intill hopplöst att finna snygga hjälmar idag (några undantag finns, men då passar inte fabrikatet min skalle) så har jag funderat på att köra på egen design.

Jag är ute efter något enkelt och klassiskt, då varken tribals eller Drakar & Demoner-motiv faller mig i smaken.

Någon som har en tanke om vad det kan tänkas kosta att få en hjälm lackad i kanske en grundfärg och ett par fält med kanske 2 eller 3 dekorfärger?

Hör med pwracing här på forumet han kan säkert svara!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha