Lackskada kåpa

elinsmx

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2023
Hoj
Suzuki sv650s
Hej! Har en lackskada på en plastkåpa på min mc som jag försökt fixa med spraycans sprayfärg 1k, men det blir inte bra, färgen torkar inte utan blir bara klibbig.. har ej använt plastprimer utan bara primern jag fick med i 1k lackpaketet jag köpte. Någon som kan säga vad exakt jag ska använda för att det ska bli bra?
• Borde jag ha 2k sprayfärg istället?
• Blir det bäst att använda spackel och plastprimer innan färgen och klarlacken? Och i vilken ordning ska jag använda allt?
• Hur vet jag att allt jag använder funkar tillsammans utan att det blir någon kemisk reaktion eller löser upp sig?

Är helt ny på det här med lackering på plast. Bild på skadan nedan ?IMG_8565.jpeg

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Hej

Man bör ha någon plastprimes när man målar över plast, och man bör använda så lite spackel som möjligt (speciellt plast spackel).

Ibland så måste man ha spackel så klart, men det ska vara för att fylla i en liten tunn repa eller så.
Jag är ingen expert, men har haft ganska mycket erfarenhet av att lackera över plast så jag kan nog komma med några tips.

På bilden så ser det ut som att du grovslipat den, men du har inte rengjort den va? Ser ut som det sitter svart slipdamm i yttersta kanten av det slipade området.

(Jag gissar att du bara ska lacka ytan du slipat)
Eftersom du har ganska fin plast (som det ser ut) så hade jag slipat ner med olika slippapper tills den blir väldigt slät, kanske att du går så högt som till 1000 våt slip papper.
Det du lägger färg på ska vara slätt eftersom färgen kommer aldrig täcka en repa eller en ojämnhet.

Lägg sen ett tunt skickat med plastprimer på ytan där plasten kommer fram, låt torka (om du använder 1k primer). Sanda försiktigt med kanske 2k papper bara för att få bort små ojämnheter.

När du lägger kulören så måste du spraya på ett sätt så att du får osynliga övergångar mellan den nya och gamla färgen. Och sen hade jag lagt en 2K clear över allt nymålat, kanske 2-3 lager där varje lager blir ett större område ( alltså att man lackar en bit utanför det lagret man målar över).

Innan du gör allt lack jobb så måste du färgtvätta ytan så att du får bort allt damm och fetter. Och innan du lackar så torka med en ”waxtrasa” som plockar upp damm.
Tänk på att ytan du behöver slipa och rengöra är en bra bit utanför området du vill måla (det som är svart på bilden. )

hoppas det kan hjälpa, lycka till!

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej! Har en lackskada på en plastkåpa på min mc som jag försökt fixa med spraycans sprayfärg 1k, men det blir inte bra, färgen torkar inte utan blir bara klibbig.. har ej använt plastprimer utan bara primern jag fick med i 1k lackpaketet jag köpte. Någon som kan säga vad exakt jag ska använda för att det ska bli bra?
• Borde jag ha 2k sprayfärg istället?
• Blir det bäst att använda spackel och plastprimer innan färgen och klarlacken? Och i vilken ordning ska jag använda allt?
• Hur vet jag att allt jag använder funkar tillsammans utan att det blir någon kemisk reaktion eller löser upp sig?

Är helt ny på det här med lackering på plast. Bild på skadan nedan ?View attachment 493092
Det låter konstigt att färgen inte torkar. Har du skakat burkarna ordentligt?
Testa att lacka (grund + färg) på en plåtbit, om färgen torkar där så är det mjukgörare i plasten som diffunderar ut i lacken. Om färgen inte torkar på plåt så är det fel på lacken - eller svinkallt i utrymmet där du målar, 18-20 grader bör du ha.
I övrigt är det bara att följa Tadao Babas råd - hans tråd visar att han vet vad han talar om

elinsmx

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2023
Hoj
Suzuki sv650s
Hej

Man bör ha någon plastprimes när man målar över plast, och man bör använda så lite spackel som möjligt (speciellt plast spackel).

Ibland så måste man ha spackel så klart, men det ska vara för att fylla i en liten tunn repa eller så.
Jag är ingen expert, men har haft ganska mycket erfarenhet av att lackera över plast så jag kan nog komma med några tips.

På bilden så ser det ut som att du grovslipat den, men du har inte rengjort den va? Ser ut som det sitter svart slipdamm i yttersta kanten av det slipade området.

(Jag gissar att du bara ska lacka ytan du slipat)
Eftersom du har ganska fin plast (som det ser ut) så hade jag slipat ner med olika slippapper tills den blir väldigt slät, kanske att du går så högt som till 1000 våt slip papper.
Det du lägger färg på ska vara slätt eftersom färgen kommer aldrig täcka en repa eller en ojämnhet.

Lägg sen ett tunt skickat med plastprimer på ytan där plasten kommer fram, låt torka (om du använder 1k primer). Sanda försiktigt med kanske 2k papper bara för att få bort små ojämnheter.

När du lägger kulören så måste du spraya på ett sätt så att du får osynliga övergångar mellan den nya och gamla färgen. Och sen hade jag lagt en 2K clear över allt nymålat, kanske 2-3 lager där varje lager blir ett större område ( alltså att man lackar en bit utanför det lagret man målar över).

Innan du gör allt lack jobb så måste du färgtvätta ytan så att du får bort allt damm och fetter. Och innan du lackar så torka med en ”waxtrasa” som plockar upp damm.
Tänk på att ytan du behöver slipa och rengöra är en bra bit utanför området du vill måla (det som är svart på bilden. )

hoppas det kan hjälpa, lycka till!
Tack så mycket för utförligt svar! Den är rengjord på bilden men blev ganska ful efter att jag fick ta bort färgen som inte torkade.. ska försöka få det slätt och prova med plastprimer då. Kan man lägga på någon grundfärg efter man lagt plastprimern? Tänkte så det svarta inte lyser igenom för mycket.

elinsmx

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2023
Hoj
Suzuki sv650s
Det låter konstigt att färgen inte torkar. Har du skakat burkarna ordentligt?
Testa att lacka (grund + färg) på en plåtbit, om färgen torkar där så är det mjukgörare i plasten som diffunderar ut i lacken. Om färgen inte torkar på plåt så är det fel på lacken - eller svinkallt i utrymmet där du målar, 18-20 grader bör du ha.
I övrigt är det bara att följa Tadao Babas råd - hans tråd visar att han vet vad han talar om
Jag tycker att jag skakat burkarna rätt bra och målat inne i värme, men har däremot lagt fler än ett lager, har väntat över 24timmar mellan lagerna men det kanske är att det inte går att göra så med 1k färg?

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Gör testet som Surtees tipsade om, då vet du var det blir fel någonstans.

Jag vet inte vilken sprayfärg du har, men vissa färger kan bli klibbiga, tex om man köper ”graffiti spray” så kan den bli klibbig har jag märkt.

Att lägga en plastprimer först, det är som ett ”klister” för lacken. Sen kan man lägga en primer också över det så att du skapar en barriär mellan plasten, om det nu är plasten som gör att din sprayfärg inte torkar.

1k spray torkat, 2k spray härdar! Det är skillnaden på 1k och 2k, och eftersom 2k färg härdar så är den mer motståndskraftig mot lösningsmedel. Tex målar du en tank med 1k lack så finns risken att det blir uppläst när du spiller bensin på den.

Har du hittat rätt kulör till din gula färg? Det är en lite svårare reparation att göra så som du tänkt göra, för att få kulörerna att matcha och att inte se övergången.

såg att din dekal är lite sliten också, så det kanske är lika bra att leta upp en ny dekal, och sen lacka hela kåpan och sätta dit en ny dekal?
Men är det en gammal hoj så vet jag hur svårt det är att hitta en original dekal, och då är det kanske bättre att göra så som du tänkt göra, men det är svårare att få bra.

Glöm inte att maskera din dekal om du väljer att låta den sitta kvar, sprayburk är ganska klumpigt att spraya med, så det kommer ”spilla” ganska mycket runt om på kåpan.
Jag hade absolut använt en airbrush i detta fallet.

Det här är inte lätt om man vill få det bra!

Ps: 24 timmar mellan lagren är ganska länge, det räcker med 30min.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen