Lada Niva som vinterbil, åsikter o erfarenheter?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Eftersom du tog upp det:
Fiats tvåcylindriga är en utomordentligt trevlig motor som passar utmärkt i Pandan.
Förmodligen samma prestanda som en Niva.

Eftersom du tog upp det:
Fiats tvåcylindriga är en utomordentligt trevlig motor som passar utmärkt i Pandan.
Förmodligen samma prestanda som en Niva.
Ja, twinair har 85 mot Nivans 80.
Har ju haft en Fiat 500 men provade aldrig TwinAir-maskinen, kanske dags.

Gamla Panda är för trång, nya Panda 4x4 finns bara med tvåcylindrig rova i Sverige, so far.

Om vi ska prata budget så blir det en helt ny, och för att jag har så minimal garageplats så får det helt enkelt inte plats en större bil.
Anledningen att jag önskar mig en 4x4 stavas: snö.
Vill inte ha det såhär igen:

View attachment 376685

Så här såg det ut när jag skulle forcera snön efter jobbet, tog två timmar att komma ut på stora vägen.

Håller med, den gamla Pandan är nog lite väl trång. Tycker nya Fiat Panda 4x4 verkar vara ett rätt vettigt val om man nu tänker köpa en helt ny bil och bara ska ha den som transport till och från jobbet och närmaste omnejd på dåligt plogade vägar och garageuppfarter. Det finns nog en anledning varför 4x4 Pandor varit så populära i Alp miljöer. Kanske inte det valet man väljer om man tänker köra långresor. Den saknar ju så klart den något hårdare stämpel man får man väljer att köra runt i en Niva, gammal sliten Defender eller G-wagen från 80- talet och ännu tidigare med lite patina.

Tänker du sälja cittran du köpte nyligen och ersätta den med en 4x4 bil?

Pandan verkar ju löjligt fin. I Sydtyrolen sålde den bra 2010, årets bil eller något sådant. Fast i dina kvarter så skulle det göra sig med en Niva. En gammal en.

Farsan hade en Niva mellan -91 och -93 och bilen var rätt gammal redan då så jag antar det var en från sent -70 eller tidigt 90-tal.
Stod ofta på verkstan med diverse problem. Materialkvaliten var inte den bästa, bl.a. en drivaxel som gått rakt av...
Suverän framkomlighet. I med diffspärr och lågväxel så tuggar den sej fram överallt.
Trots allt en ganska mångsidig och praktiskt bil. Förmodligen bättre tillförlitlighet med nya motorn.

Tjöp militärgrön och posta dina erfarenheter röstar jag på.

när jag bodde i amsterdam, hade en kollega en niva. hörde henne aldrig klaga o skit utan det verkar som att den funkade som den skulle. och de ggr jag åkte med, så var det aldrig strul med den o skit. möjligtvis att toppfarten inte är något att skryta med samt att det låter en del i kärran när du närmar dig warp speed 0.2 men det står du ut med.

du ska tjakka en grön.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lada_Niva

Den där började ju rosta så fort jag bara kollade på annonsen. Gissa hur den är när den kommer i kontakt med vatten...Endastmotorblocket kvar efter en natt ute i regnet :tungan

Då lär Lada Nivan rosta bort så fort de kommer lite dagg på den en ljummen sommarkväll :glömdet

Liten 4x4 bil så hade jag köpt en Suzuki Jimny eller vad de nu heter alla dagar. Om den måste vara helt ny så hade jag köpt en Lada annars inte

rav4 vvti 2001 och uppåt. Har en som jag kört 7000mil med sen 2009.
Jäkligt praktiskt och rolig men jag saknar en lågväxel samt en 6:a på den. Har aldrig svikit mig på oplogade skogsvägar och halvmeterdjupa vattenhål. Passa dig för kattarna på den som kan dumma sig men förutom det så är den skottsäker. Ska finnas en bromsad bakdiff som tillval.

Bästa vinterbilen jag haft var nog en Subaru leone 1800.
Riktig fyrhjulsdrift med lågväxel och 18cm frigång i en vanlig kombi.
Den saknar jag.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...