Äh. Det är ju skitcoolt. Bara att åka, men se till att hålla er friska för det är jobbigt att bli sjuk i dom där länderna.
Jag tycker tvärtom.
I dom länderna är det snabbt och billigt hitta sjukvård.
I Sverige (med EUs lägsta sjukhuskapacitet per invånare) ska du av naturliga skäl vara glad om du blir sjuk och sjukvården tror du behöver nått mer än Alvedon.
För sjukvården hinner knappt med de dödssjuka.
Familjen fick beskedet behandlingen skulle påbörjas på måndag. Hon dog på söndagen. #
Vilket inte hindrar att jag varmt rekommenderar att kolla vilka vaccinationer ni ska ta
och vattenreningstabletter / jodlösning för behandling av allt lokalt vatten.
Och slarva inte med försäkring, både jag 1977 gulsot (väl omhändertagen på sjukhus i Teheran till jag kunde skickas hem, hade inte vaccinerat mig...) och min son&hans sambo 2019, hon fick Denguefeber i Filippinerna (väl omhändertagna på sjukhus i Manilla) har kommit hem med SOS International.
Ingår om inte för lång resa (för många dagar) i Hemförsäkringen.
# En viktig uppgift för en svensk läkare är att hålla budgeten, dvs behöver patienten en undersökning eller operation ska någon annan helst skriva remissen.
För det är den enhet, där läkaren arbetar som skriver remissen, som får ta kostnaden.
Så det vill "man / läkaren / enheten" undvika i det yttersta.
Jag har själv upplevt det. Uppsöker med akut navelbråck en öppen vårdcentral. Det tar 10 minuter till jag liggande på en säng är omgiven av personal. Läkaren lyckas trycka tillbaka tarmen. Talar om att detta måste opereras. Men han skriver bara en remiss till min listade vårdcentral. Med "rekommendation" om operation. På min listade vårdcentral där jag får tid 10 dagar senare hälsar jag på läkaren som säger hon ska skriva en remiss till Sahlgrenska för operation. Och på Sahlgrenska skriver en läkare en remiss för operation på Västra Frölunda sjukhus. Där jag opereras av en läkare. Av 4 läkare som tagit tag i mitt navelbråck har nr 2 och nr 3 enbart sysslat med administration.
Cirkusen beskriven av en läkare i DN idag.
KS där tom olika enheter försöker hålla budget.
https://www.dn.se/sthlm/hjartlakare-pa-karolinska-jag-agnar-mig-at-civil-olydnad-pa-jobbet/
Citat:
– Det som är riktigt bekymmersamt är att när varje flöde är ålagt att hålla sin budget, så gör det att vi får en intern konkurrenssituation. Alla kommer att bevaka sina kostnader jättenoga. Det motarbetar tanken om att se helheten hos varje patient.
Hon tar ett vanligt exempel: en patient som både har förmaksflimmer och hjärtsvikt.
– Vilket flöde ska då ta kostnaden för att beställa ett ultraljud? Det kommer ned på den nivån, och riskerar i varje sådant läge att bli ”Det här är inte min patient, det är din”.
Slut citat.