Ladda batterier med olika prioritet

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kära bröder (för inte kan väl en syster nåt som sånt här va? ;))

Jag vill komma i kontakt med någon pryl som kan styra hur batterier ska laddas efter en viss prioritering.

När ett batteri är fullt, ska det andra batteriet laddas.

Det gäller 12V bilbatteri samt 12V bodelsbatteri.

Ska ha både i båt och husbil, var för sig. I båten finns även tillgång till solpaneler.

Vill ha högst prio på startbatteri och lägre prio på bodelsbatteriet.

Dock, när motorn är igång och startbatteriet är laddat, ska även bodelsbatteriet laddas.
 
Last edited:
Vet inte, men får du för dig att köra detta problem i excel kanske det kan se ut såhär;

=IF(sum(E1:E6)<1;startbatt;bodelbatt)
 
Vet inte, men får du för dig att köra detta problem i excel kanske det kan se ut såhär;

=IF(sum(E1:E6)<1;startbatt;bodelbatt)

Hörru fredda, så pass arbetsskadad allaredan?:D Vi får gå ut och ta en glömskeöl någon dag, när är du ledig?:)

Med tanke på förbannat-tråden. Hållt på lite mycket i Excel senaste tiden? :hihi

Eller så är han bara full:hihi
 
Köp skiljerelä på biltema


Öppnar inte på till förbrukningsbatteriet för än startbatteriet fått upp laddningen över 12.8V

Fast laddaren får upp spänningen till 13,5V på några sekunder. Är båda batterierna tvärslut dvs 10,5V så kan det kanske ta 1min.

Problemet är inte ovanligt men enligt mej utan massa givare olösligt. Större laddare så du vet att får får tillräckligt med ström så det räcker till båda.
 
Allra helst hade man velat ha en panel som visar vad som laddas och skicket på prylarna. Detta är kanske osmart, för det drar väl ännu mer ström!?
 
Septor finns det något som heter eller va de märket!?:tummenupp
 
Last edited:
Har fått följande svar från en kompis som fick Korvis länk,

När motorn är igång så laddas 2 batterier. När motorn dör så kopplas de isär .... detta förutsätter att din generator funkar som den skall. Detta löser dock ej problemet med solpanelen som surar (batterierna var slut efter att vi täckt över panelerna och resten av båten Marks anm.) men nu kan den inte ödelägga startbatteriet. Observera att reläkretsens systemspänning bör tagas från annat än startbatteriet. Du kommer slippa problem med gpser mm som startar om när du kör startmotorn.
Så kan man ju sätta in en "override" funktion (liten knappjävel) för att kunna starta med "stilla" batteriet vid nödläge. Reläet kommer inte uppskatta strömrusningen vid motorstart så det är bra om motorn är lättstartad.


Med andra ord verkar man ju vara en bit på vägen.
 
Saken är den att du ska egentligen se till att de aldrig blir urladdade oavsett...
Bly gillar inte de..

En lättare modell är att
Sätta ett vanlig relä som styrs av tändningen ( på bilen) dvs när bilen är igång så sluter reläet och levererar ström bakåt i kedjan och sen en septor som ser till att olika batteri laddas enligt prio ordning
 
Last edited:
Har du stark generator kan du skippa separatorn med laddningsprioritering.

Har en mc som jag brukar campa med - startbatteriet är utbytt mot 2 i halv storlek 10Ah.
Båda är ihopkopplade när motorn går - när motorn är av är det ena separerat.

Då kan man använda eluttag och köra stereo på huvudaccet och riskera köra slut på det.

Är det slut så slår man på reservaccet med en knapp - den kopplas och styrs av sin egen ström och kopplas in i systemet med 2 st vanliga 30A reläer - sen startar man.

Det finns även en liten solpanel på toppboxen som är kopplat till huvudaccen - det ger nån amp per dag så det ersätter i stora drag bara ladda mobiltelefon uttag.

Haha - guldvingelikt men det är skönt.

Har dock rivit ned det efter sommaren och skall ändra lite till Lifepo4 accar med spänningsövervakning istället för AGM djup cyckel accarna som satt i
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top