Ladda elspark i bilen – går det?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Med den här spänningsomvandlaren från Biltema (den undre på bilden, den övre är laddaren)? Tänkte ta med min elsparkcykel på en längre bilresa i Europa och vore bra att kunna ladda den under tiden jag kör bilen. Kommer jag paja något? Kommer inte fungera?
 

Bifogat

  • laddare:omvandlare.jpg
    laddare:omvandlare.jpg
    492.6 KB · Visningar: 36

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Spänningsomvandlaren klarar 3ggr lasten, borde inte vara några problem med den.
Det enda jag kan tänka mig kan vara ett problem är om du tänkt koppla via cigguttaget, om de är avsäkrat under vad omvandlare kommer vilja ha - som mest 12,5A.

Borde inte komma upp i den strömstyrkan men skadar inte att vara på säkra sidan :)
Om du kopplar direkt på batteriet gäller det att komma ihåg att stänga av omvandlaren, i våra servicebussar drar de ur batteriet på relativt kort tid (2KW med skiljerelä och separat föbrukningsbatteri).

Alltså- jag måste ha räknat baklänges inatt!
Laddaren förbrukar som mest P=I*U - 460W=2A*230V
Tre gånger högre än den nominella effekten på invertern = det kommer bli dåligt.
Ber om ursäkt för mitt nattliga svammel :)
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om man räknar på vad laddaren drar maximalt, runt 200W, så verkar den dels ha rejäla förluster, och om spänningsomvandlaren ska gå längre stunder på 30% över vad den klarar att avge kontinuerligt så kan den nog bli rejält varm. Sen står det nog i manualen hur länge man får dra 300W ur den, och laddaren kanske bara drar 200W kortare perioder, eller inte alls, dom kanske bara skriver max 2A för att reglerna säger att dom måste.

Jag skulle säga kör, men håll koll på grejerna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som fler säger så funkar det. Personligen tycker jag att en större omvandlare är bättre då den inte behöver jobba så hårt.

Byggde något liknande till bilens motorvärmare.

Extra batteri med skilje relä. 12 volts tillslagsur med relä, relät skickade ström till en 1500 watts 12-240 volt omvandlare som drev motorvärmare på vintern. Generatorn laddade det extra batteriet precis som på en husbil. Det funkade bra detta med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så länge man inte ligger nära maxbelastning på de där så går det nog bra. De klarar inte av maxlast utan att överhetta och dö. Det går säkert att åtgärda med bättre kylning iofs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ibland strular det med Switchade laddare kopplade till Switchade inverters, dom justerar sig båda två efter last och kan börja streta åt varsitt håll.

Prova, men håll koll på att laddaren inte blir tokvarm eller att det börjar tjuta ur någon switchad nätdel.

En kompis hade problem med en laptopladdare som inte ville funka på inverter i husbilen, av en slump upptäckte han att det funkade om han la på en resistiv grundlast.

Han upptäckte att det funkade när han körde kaffebryggaren på invertern samtidigt som laptopladdaren var ikopplad, men istället för att brygga 200 liter kaffe medans han laddade provade han andra saker som en kupevärmare på lågeffekt, hårtorken, och sedan köpte dom en bordslampa på loppis som hade en glödlampa.
Han provade med en 15W lampa, men den gav för lite last, men en 40W funkar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Språk som gör hela ditt inlägg obegripligt för mig, tyvärr.

Ahh, enkelt förklarat, både burken som gör 240V av bilens 12V och laddaren som gör lägre spänning från 240V hackar upp spänningen för att komma till rätt spänning.

så båda dom varierar upp och ner lite granna och påverkar varandra

En gammaldags glödlampa är en last som inte varierar, och att ha en sådan inkopplad samtidigt kan göra att dom andra burkarna lugnar ner sitt hackande lite så att det inte blir en ond cirkel av allt justerande av hackandet

Bäst vore ju om det fanns en 12V laddare att köpa till scootern
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Betänk också att scooterladdaren funkar från 100V vilket betyder att den drar 2,4ggr mer då än vid 240V.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
EDIT: Jag kollade på bilderna du hade lagt upp och Biltema Invertern levererar "modified Sinewave"

DET tycker formodligen inte laddaren om alls.

Försök att hitta en Inverter som levererar "Pure Sinewave"

Dom kostar oftast tre gånger så mycket, men det är nästan ett måste
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans -01 Honda VFR800 Movistar -15 VFR1200FD
Nej men laddaren drar mindre vid 240V om det är max 2A vid 100V
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej men laddaren drar mindre vid 240V om det är max 2A vid 100V

Ja, jag ser vad du menar, men det är ointressant
Strunta i Volt och Ampére, det är hur många Watt den drar som är intressant.

Och i det här fallet kommer den att ladda från 240V, eftersom det är vad invertern ger ut, oavsett om laddaren klarar 110-240V 50/60Hz

Lite lustigt har dom angett att invertern också är 50/60Hz dom har nog bara klippt och klistrat siffror och tyckt att det låter bra...
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En f.d arbetskamrat körde en liknande uppsättning fast med högre kapacitet i sin bil för att kunna ladda laptops och div. maskiner. Det funkar bra men om du ändå ska köpa en omvandlare, köp en med lite kräm i så behöver den inte arbeta på gränsen till sin kapacitet. Och Biltema är inte direkt kända för sin goda kvalitet precis. (Ja, jag har jobbat på Biltema)
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top