Mätte batteriet medan det laddades. Vid ca 13.9v slår laddaren ifrån och batteriet sjunker då ner till ca 12.5v, efter några sek går laddaren igång igen och visar åter runt 13.9v.
Står laddaren och pendlar mellan ca 13,9 Volt, slå ifrån, batteriet sjunker till ca 12,5 volt laddaren går till spänningen stiger till ca 13,9 Volt slår ifrån osv.
Ja då är det något som inte stämmer.
Har mätt på en Kawasaki ER-6N, det togg nästan 2 timmar innan behov av ny laddning. Se bilaga.
Har mätt på en BMW R1200 -16.
Det tog ca 100 sek från laddningen var klar vid 14,3 Volt till det var dags för en ny laddning.
"Felet" var att BMW navigatorn var monterad på hojen när hojen stod i garaget. Se Bilaga
Efter BMW navigatorn tagits bort. blev det mycket längre tid mellan laddningarna.
Lossa "Jordkabeln" från batteriets minuspol på din Yamaha och mät hur mycket ström som går mellan batteriet och hojen. (Börja med 10A läget på multimetern.)
Är det mindre än 5mA. Så dra hojen inte speciellt mycket ström.
Och om laddaren går mellan laddning och slå ifrån, ny laddning osv med mindre än 5 minuter mellan varje laddning, ja då är batteriet kass.
Beklagar.
Fabrikat ? på batteriet ?
Modell på batteriet ?