Ladda nytt båtbatteri - hur länge ska det ta!?

En laddare som maximalt kan ge 3,3A kan kanske tänkas ge 2A i snitt under en hel laddningscykel. Om ett 80Ah batteri är fullständigt tomt kanske det krävs 100Ah för att få det fullt (förluster som sagt), och 100Ah @ 2A tar 50 timmar. Visst är det ett worst case scenario, men fullt möjligt att det händer.

Provade rätt tidigt att tilta motorn upp o ned lite vilket visar rätt snabbt om batteriet är dåligt, men den var pigg som få. Så batteriet var defrinitivt inte tomt när jag köpte det.

Jag tog det säkra före det osäkra o stängde av laddaren där ute i mörkret.
Mäter för säkerhets skull i morgon. Illa om jag skulle förstöra nya batteriet, de är inte helt gratis...

En laddare som maximalt kan ge 3,3A kan kanske tänkas ge 2A i snitt under en hel laddningscykel. Om ett 80Ah batteri är fullständigt tomt kanske det krävs 100Ah för att få det fullt (förluster som sagt), och 100Ah @ 2A tar 50 timmar. Visst är det ett worst case scenario, men fullt möjligt att det händer.

Ok så helt otroligt är det ändå inte att det tar typ 48 timmar att ladda ett nytt batteri som bara har lite grundladdning från början?

Last edited:
Provade rätt tidigt att tilta motorn upp o ned lite vilket visar rätt snabbt om batteriet är dåligt, men den var pigg som få. Så batteriet var defrinitivt inte tomt när jag köpte det.

Jag tog det säkra före det osäkra o stängde av laddaren där ute i mörkret.
Mäter för säkerhets skull i morgon. Illa om jag skulle förstöra nya batteriet, de är inte helt gratis...

Ok så helt otroligt är det ändå inte att det tar typ 48 timmar att ladda ett nytt batteri som bara har lite grundladdning från början?

Om du har lite tjuvförbrukning så kan det bli så att C-Tecen aldrig blir nöjd. Ctec-laddarna är ju bra men har ju väldigt låg laddström i förhållande till priset.

Om du har lite tjuvförbrukning så kan det bli så att C-Tecen aldrig blir nöjd. Ctec-laddarna är ju bra men har ju väldigt låg laddström i förhållande till priset.

Se där, en perfekt logisk förklaring som jag inte ens tänkte på eftersom jag inte har båt (eller har drabbats av det på övriga fordon för den delen).

Visst är det så att så länge något förbrukar lite så kommer aldrig laddaren att detektera ett fullt batteri, utan tjuvförbrukaren suger glatt i sig den lilla slutladdningsströmmen utan att batteriet peakar och indikerar fullt, därför kan laddaren aldrig slå över till fullt.

Jag hävdar fortfarande att Ctek är guds gåva till folk som har flera fordon/batterier att hålla liv i.

Se där, en perfekt logisk förklaring som jag inte ens tänkte på eftersom jag inte har båt (eller har drabbats av det på övriga fordon för den delen).

Visst är det så att så länge något förbrukar lite så kommer aldrig laddaren att detektera ett fullt batteri, utan tjuvförbrukaren suger glatt i sig den lilla slutladdningsströmmen utan att batteriet peakar och indikerar fullt, därför kan laddaren aldrig slå över till fullt.

Jag hävdar fortfarande att Ctek är guds gåva till folk som har flera fordon/batterier att hålla liv i.

Men jag har en huvudströmbrytare som bryter allt utom motorns funktioner, dvs start och tillt av motorn....

Ett sprillans nytt batteri brukar det bara handla om att toppa upp det lite för att man ska vara säker på att få ut full prestanda av det. Det gör man innan man monterar det i sitt fordon. Och det brukar inte tar mer än över natten ungefär. Har det gått 36 timmar och det inte är fullt så är det något skumt med laddaren eller batteriet.

Ibland kan det räcka med att koppla loss laddaren, och sedan stoppa på den igen så kommer den gröna lampan lysa :-) Tar max 10 sekunder att prova.

Min c-tek multi xs 3600 har en lite mysko egenhet. Experterna kommer att säga emot för, "så kan det inte vara," men det är det iallafall. Om jag använder förlängningskabel slutar den inte ladda. Detta är testat på alla upptänkliga sätt med ett flertal kablar och batterier av olika slag.

Pluggar jag direkt i vägguttaget gör den precis som det är tänkt.

Förlängningskabel så matar den bara på.

Min c-tek multi xs 3600 har en lite mysko egenhet. Experterna kommer att säga emot för, "så kan det inte vara," men det är det iallafall. Om jag använder förlängningskabel slutar den inte ladda. Detta är testat på alla upptänkliga sätt med ett flertal kablar och batterier av olika slag.

Är det en förlängningskabel som sitter på kabelvinda?

Är det en förlängningskabel som sitter på kabelvinda?

Provat med sådan och med helt utrullade sladdar med 1 kontakt i vardera änden. Ett par olika vindor och säkert 5 olika förlängningskablar. Det som känns skumt är att kontaktakten i väggen är ju egentligen bara en förlängning från en annan förgrening från en annan förgrening...

Vad tänker du angående vinda?

Jag mätte volt både med o utan laddning inkopplad o båda visade 12,75 volt. Är det normalt?

Ja och nej, orkar laddaren inte leverera så hög ström tar det en tid innan spänningen stiger, om den någonsin gör det. Vilket är obra i längden.

Jobbar den efter vissa cykler så kan det ta tid innan spänningen stiger, så du kanske behöver vänta ett tag innan du mäter för att se den verkliga laddspänningen.

När allt är som det skall bör det vara 13,4-13,6v (cirka taget i huvudet) över polerna när laddaren petar på som den skall, annars är det inte så jättebra i längden.

Jag har en riktigt fetkabel för utomhusbruk, typ 20 meter, kopplad. Det här låter som något att gå på...
Förra äret låt jag ett gammalt batteri laddas på samma sätt, det tog typ flera dagar, men jag brydde mig inte eftersom jag trodde att batteriet var kass, så jag blev mest glad när ctek:en "räddade" batteriet efter typ 4-5 dagar,

Ska genast prova med tunnare kabel eller ta in batteriet.
Pratade med försäljaren o han sa att batterierna är full-laddade vid leverans.

Ska genast prova med tunnare kabel eller ta in batteriet.
Pratade med försäljaren o han sa att batterierna är full-laddade vid leverans.

Jag tror på att ta in batteriet. Som sagt, det skall vara fullt kräm i ett nytt friskt batteri och att den bara fortsätter ladda säger väl mest att något är fel i den processen. Är ju inte bra om den står och matar ett redan fullt batteri....

Berätta hur det går.

en liten sak kan också vara att tempen nu börjar krypa ner dvs spänningen i batteriet sjunker då med temperaturen.
Och cteken reagerar då på att omslagsspänningen inte är uppnådd.
Det tillsammans med lite krypström, lite oxid för det förvarats i 1 år på hyllan så har du den perfekta förklaring till ditt (eller snarare batteriets) tillstånd:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick