Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är så per standard i MacOS. Det finns flera sätt. Antingen per fil, per mapp eller hela systemet.
För enskild fil, högerklicka på filen, välj Visa info, sen Namn och tillägg - där har du Göm tillägg. Bocka ur den och filändelsen syns.
För en hel mapp (så har jag det, på Hämtade filer-mappen), öppna mappen, välj kugghjulet i menyraden i en mapp, välj Visa info och sedan är det samma som ovan.
Vill man se filändelser i hela burken, så är det menyraden längst upp i Finder, Finder-inställningar och sen fliken Avancerat. Där finns Visa alla filnamnstillägg att bocka i.
Det är väl fortfarande samma skit i MS Windows att filändelser inte visas som standard. Så offret får ett ett doc från en kollega och öppnar utan att blinka tex Nytt-Förslag.doc vilket i själva verket är en fil med namnet Nytt-Förslag.doc.exe.
Som ställer till skit på datorn. Tex mailar alla som fått ett mail med ett nytt mail med samma text som ett gammalt mail och en fil döpt efter det gamla ämnet. Tex Mitt-Cv.doc.exe
Och eftersom jag kör Linux så såg jag ju att det var någon skit. Och hans CV hade jag klarat av med ett intyg 6 månader tidigare.
Så jag försöker ringa min vän. Det tar 14 dagar innan jag kommer fram. Alla hans affärskontakter har fått samma skit som spritt sig vidare på företagen.