Laddare för litiumbatteri

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Vilken laddare använder ni för era litiumbatterier? Jag har ett Shorai LFX batteri.

De specialladdare (ganska dyra) jag har hittat är, dels Shorai egna (men då är man ju låst till Shorai), och dels CTEK Lithium.

Är det någon här som har provat CTEK Lithium på ett litiumbatteri? På Shorai LFX batteri?

Det borde ju gå att använda en väldigt enkel (billig) laddare, förutsatt att den ger en konstant spänning på 13.8 < U < 14.4 volt. Någon här som har bra tips och erfarenhet?

Jag provade min "vanliga" CTEK (för blybatterier), men den verkade inte ladda alls då batterispänningen var 13.1 volt. Provade en enkel Biltemaladdare (på ett blybatteri), men den gav > 14.4 volt spänning.
 

Bifogat

  • Shorai LFX battery - Voltage vs Capacity.gif
    Shorai LFX battery - Voltage vs Capacity.gif
    14.4 KB · Visningar: 529

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det handlar ju inte bara om att ladda upp batteriet utan lika viktigt är att cellerna blir balanserade..jag har haft mitt shoraibatteri plus shorais laddare i 3 år nu utan några problem och jag använder laddaren 1 ggr per säsong..inte för att ladda i första hand, utan främst för balansering. En vanlig laddare klarar inte det. Du får obalans i cellerna och mycket kortare livslängd.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ctek skall absolut inte användas...specialladdare som är designade för att vårda blyceller är ett bra sätt att döda lifepo4-batterier (för höga spänningar).

Vanlig dum hederlig laddare modell brödrost skall funka, jag fick infon att hålla mig under 15V...har ställbar laddreg på Husan, och kör på lite över 14V på varv.

...och hade turen att komma över en shorailaddare gratis. :hihi
 
Last edited:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Hur fungerar en laddare för dessa lipo-accar?
Mäter den spänningen över varje cell och kan ladda varje cell individuellt för att få balans i hela batteriet? Eller finns det nån annan smart lösning som man använder.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ser man på tabellen så bör spänningen ligga mellan 13,116 Volt 50% och 13,300 Volt 90%.
För att "begränsa spänningen" till detta så kunde en kombination av
1 st
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
+4st seriekopplade över utgången på biltemaladdaren vara en lösning i teorin.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-064-65&toc=18774
för 4 x 3,3=13,2Volt. Strecket på zenerdioderna ska var närmast till + på laddaren
Och för att se vilken "maxspänningen blir" ut från laddaren parallellkoppla utgången med en kondensator. (Utan kondensatorn ser voltmetern en pulserande likspänning vars genomsnitt är lägre än vad laddaren ger maximalt. Och vi vill ju inte överladda......)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-041-48&toc=19089
och för att kolla max spänningen ut från paketet av zenerdioder och den parallellkopplade kondensatorn.
1 st
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
eller motsvarande innan batteriet ansluts.
Om det nu är så att cellerna ska ha högst ca 3,5 Volt (4x3,5=14Volt) finns ju möjligheten att med batteriladdaren inställd på 6V
och en zenerdiod på 3,3V / 5W åstadkomma nått liknande. Och med lämplig batterikontakt ladda cellerna till ca 3,3 Volt. Tänk på att sätta ett motstånd på 10 Ohm mellan 6V ut från laddaren och 3,3V / 5W Zenerdioden för att begränsa strömmen genom dioden.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-249-71&toc=20123
Eller så kan man köpa en sådan här, har en själv.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424
där man kan ställa in
max spänning UT till tex 14,00 Volt och strömratten 1/3 från minsta, anslut batteriet
och justera sedan strömmen till tex 0,5A
Batteriet laddas då med högst 0,5A till högst 14,00Volt

Och eftersom Li batterier har nära noll i självurladdning så är det ju frestande koppla loss batteriet från hojen under vintern, ladda batteriet. Och sedan glömma batteriet till våren.
 
Last edited:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vet inte riktigt om jag förstod exakt hur du menar, ett enkelt el-schema hade underlättat?

Antar att du med hjälp av zenerdioderna laddar varje cell med 3,3V. Men hur balanserar du cellerna?

Ser man på tabellen så bör spänningen ligga mellan 13,116 Volt 50% och 13,300 Volt 90%.
För att "begränsa spänningen" till detta så kunde en kombination av
1 st
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
+4st seriekopplade över utgången på biltemaladdaren vara en lösning i teorin.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-064-65&toc=18774
för 4 x 3,3=13,2Volt. Strecket på zenerdioderna ska var närmast till + på laddaren
Och för att se vilken "maxspänningen blir" ut från laddaren parallellkoppla utgången med en kondensator. (Utan kondensatorn ser voltmetern en pulserande likspänning vars genomsnitt är lägre än vad laddaren ger maximalt. Och vi vill ju inte överladda......)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-041-48&toc=19089
och för att kolla max spänningen ut från paketet av zenerdioder och den parallellkopplade kondensatorn.
1 st
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
eller motsvarande innan batteriet ansluts.
Om det nu är så att cellerna ska ha högst ca 3,5 Volt (3x3,5=14Volt) finns ju möjligheten att med batteriladdaren inställd på 6V
och en zenerdiod på 3,3V / 5W åstadkomma nått liknande. Och med lämplig batterikontakt ladda cellerna till ca 3,3 Volt. Tänk på att sätta ett motstånd på 10 Ohm mellan 6V ut från laddaren och 3,3V / 5W Zenerdioden för att begränsa strömmen genom dioden.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=60-249-71&toc=20123
Eller så kan man köpa en sådan här, har en själv.
http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-45-w-p44424
där man kan ställa in
max spänning UT till tex 14 Volt och ström till 0,0 A, ansluta batteriet
och sedan öka ström till tex 0,5A
Batteriet laddas då med högst 0,5A till högst 14,00Volt

Och eftersom Li batterier har nära noll i självurladdning så är det ju frestande koppla loss batteriet från hojen under vintern, ladda batteriet. Och sedan glömma batteriet till våren.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska rita ett schema återkommer. Det gäller att inte ladda för mycket. Det gäller alltså att begränsa utspänningen jämfört med en vanlig laddare. Biltema 37707 ger med 223VAC in just nu hos mig med en inkopplad kondensator på utgången vid "12 Volt" 17Volt mätt över en kondensator och med utgången ställd på "6 Volt" ger den 8 Volt mätt över en kondensator. För att begränsa spänningen är iden att parallell koppla utgången med 4 st seriekopplade 3,3 Volt 5W Zenerdioder. Och för att kunna mäta vad det högst kan bli sätta en kondensator parallellt med zenerdioderna. Det bör bli ca 13,2Volt. Blir det mindre än 13,2 Volt kan man koppla in en Schottkydiod i serie med Zenerdioderna och få ca 0,6 Volt högre spänning. För att ladda varje cell för sig med ca 3,3V, Se det understa schemat Iden är att man ansluter sig till plus och minus på varje cell, en cell i taget och laddar den cellen till ca 3,3 Volt. Och för balanseringens skull så laddar man givetvis den cell som har lägst spänning först. Vad jag förstått så har man på Shoraibatterierna kontakter som gör att man kan koppla in sig till varje cell. En i taget. Och tvärtom mäta spänningen från varje cell. Det enklaste sättet koppla ihop dioder och kondensator motstånd osv är på en Kopplingsplint 2.5mm2 12PNature
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=48-290-10&toc=19600
 

Bifogat

  • Li-Laddare-20140106.jpg
    Li-Laddare-20140106.jpg
    59.5 KB · Visningar: 703
Last edited:

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Det handlar ju inte bara om att ladda upp batteriet utan lika viktigt är att cellerna blir balanserade..jag har haft mitt shoraibatteri plus shorais laddare i 3 år nu utan några problem och jag använder laddaren 1 ggr per säsong..inte för att ladda i första hand, utan främst för balansering. En vanlig laddare klarar inte det. Du får obalans i cellerna och mycket kortare livslängd.

Tack för svaren! Jag landade i samma slutsats (cellbalansering) och köpte en Shorailaddare.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Hmm, Borde det inte ligga en strömbegränsande resistor i serie med dioderna i dom två först kopplingarna också?
Vad har e-lyten för funktion?
Varför försöka spänningsreglera till just 13,2 och 13,8V? Tabellen TS bifogade verkar ange spänning vid olika laddnivåer för ett obelastat batteri. Inte spänningen batteriet ska laddas med.

Ska rita ett schema återkommer. Det gäller att inte ladda för mycket. Det gäller alltså att begränsa utspänningen jämfört med en vanlig laddare. Biltema 37707 ger med 223VAC in just nu hos mig med en inkopplad kondensator på utgången vid "12 Volt" 17Volt mätt över en kondensator och med utgången ställd på "6 Volt" ger den 8 Volt mätt över en kondensator. För att begränsa spänningen är iden att parallell koppla utgången med 4 st seriekopplade 3,3 Volt 5W Zenerdioder. Och för att kunna mäta vad det högst kan bli sätta en kondensator parallellt med zenerdioderna. Det bör bli ca 13,2Volt. Blir det mindre än 13,2 Volt kan man koppla in en Schottkydiod i serie med Zenerdioderna och få ca 0,6 Volt högre spänning. För att ladda varje cell för sig med ca 3,3V, Se det understa schemat Iden är att man ansluter sig till plus och minus på varje cell, en cell i taget och laddar den cellen till ca 3,3 Volt. Och för balanseringens skull så laddar man givetvis den cell som har lägst spänning först. Vad jag förstått så har man på Shoraibatterierna kontakter som gör att man kan koppla in sig till varje cell. En i taget. Och tvärtom mäta spänningen från varje cell.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hmm, Borde det inte ligga en strömbegränsande resistor i serie med dioderna i dom två först kopplingarna också?
Vad har e-lyten för funktion?
Varför försöka spänningsreglera till just 13,2 och 13,8V? Tabellen TS bifogade verkar ange spänning vid olika laddnivåer för ett obelastat batteri. Inte spänningen batteriet ska laddas med.

Strömbegränsningen finns redan inbyggd i Biltema 37707.
Vid 12 Volt batterispänningen ger den / laddar den ca 0,5A, vid 13V batterispänning ca 0,4A och vid 14 Volt batterispänning laddar den med bara ca 0,3A.
Zenerdioderna kommer alltså belastas med ca 3,3Volt x 0,4A = 1,3W om inget batteri är anslutet.
Vilket inte bör vara några problem att klara för 5W Zenerdioder.
Jag gillar marginal, billigare än strul.
Och kopplas ett batteri till så blir belastningen på Zenerdioderna ännu mindre.

Elektrolytkondensatorns funktion är att laddas till den högsta spänning laddaren kan ge. Med elektrolytkondensator visar en vanlig Voltmeter ansluten till 37707 ca 18 Volt. Utan elektrolytkondensator visar en vanlig Voltmeter medelvärdet av pulserna från likriktaren. Med 37707 ca 11,5 Volt. Vilket alltid är lägre än vad laddaren kan ladda batteriet till, upp emot 18 Volt.

Ett klassiskt misstag är att ansluta en vanlig Voltmeter till en gammal laddare bestånde av transformator och likriktare (som 37707) och konstatera att här är det ingen risk för överladdning. Och sedan koppla laddaren till ett batteri. Men det är ju onödigt köra dygnet runt. Med ett tidur så fixas lätt att laddaren bara laddar batteriet 1h/dygn. Och till stor förvåning är batteriet kass när våren kommer. Överladdat till det dog.

Varför inte ladda med högre spänning? För jag inte tror det behövs. Jag byggde laddningsregulatorn på min fd Suzuki själv (efter kass originalregulator) och det funkade bra med att ladda ett Biltemas Underhållsfria med högst 13,9Volt. Men batterispänningen och givetvis laddningsspänningen varierar mellan olika batterier. En vecka efter laddning av Yuasa batteriet på min nya bushoj är spänningen 12,55 Volt. En vecka efter laddning av Biltemas Underhållsfria på Triumphen är spänningen 13,07 Volt. Båda batterierna urkopplade från hojen.

20160203: Ändrade från elektrolyt till elektrolytkondensator på några ställen i texten. Kunde ju lätt missförstås. :rodnar
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har kört en vanlig Ctek i supplyläge vilket funkade bra, det ger ju 13,6V konstant. Har man en större Ctek så kanske man bör fundera på hur många A man bör ladda med dock, någon som vet vad Shorai specar som max laddström?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ctek skall absolut inte användas...specialladdare som är designade för att vårda blyceller är ett bra sätt att döda lifepo4-batterier (för höga spänningar).

Vanlig dum hederlig laddare modell brödrost skall funka, jag fick infon att hålla mig under 15V...har ställbar laddreg på Husan, och kör på lite över 14V på varv.

...och hade turen att komma över en shorailaddare gratis. :hihi

Det är nog bara en tidsfråga innan du dödar någon cell på det viset. En Lipoladdare balanserar alla cellerna i batteriet för det är väldigt viktigt att ingen cell laddas över 4.2 volt.
Det är även viktigt att cellerna inte laddas ur för mycket också. Och vid lagring bör det inte vara vare sig fulladdat eller urladdat utan någonstans mitt i mellan.

Billiga laddare hittar man här.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__216__408__Chargers_Accessories-Battery_Chargers.html

Och dom har även low voltage larm som ger en varningssignal innan batteriet är för urladdat.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__156__85__Batteries_Accessories-Battery_Accessories.html
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är nog bara en tidsfråga innan du dödar någon cell på det viset. En Lipoladdare balanserar alla cellerna i batteriet för det är väldigt viktigt att ingen cell laddas över 4.2 volt.
Det är även viktigt att cellerna inte laddas ur för mycket också. Och vid lagring bör det inte vara vare sig fulladdat eller urladdat utan någonstans mitt i mellan.

Billiga laddare hittar man här.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__216__408__Chargers_Accessories-Battery_Chargers.html

Och dom har även low voltage larm som ger en varningssignal innan batteriet är för urladdat.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__156__85__Batteries_Accessories-Battery_Accessories.html

Vad yrar du om?

Infon är rakt från shorai åf Sverige. :) Lite över 14 från hojen på varv, betyder 13,3 sisådär på tomgång.
Med enbart framlampan som belastning.

Så Shorais laddare i garaget lite regelbundet. Vad är det som är oklart?
 

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Hmmm... Balansering och decimaler... Hojarnas egna generatorladdning hur balanserad är den?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmmm... Balansering och decimaler... Hojarnas egna generatorladdning hur balanserad är den?

Balanseringen är laddning av resp cell isolerat, inte över hela paketet (som det fungerar på hojen). :) Bättre prestanda och längre livslängd.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Har kört en vanlig Ctek i supplyläge vilket funkade bra, det ger ju 13,6V konstant. Har man en större Ctek så kanske man bör fundera på hur många A man bör ladda med dock, någon som vet vad Shorai specar som max laddström?

Har inte hittat någon tydlig spec på max laddström, men första tabellerna i Shorai's datablad (se länk) tyder på att max laddström matchar första siffran i modellbeteckningen. Shorai's egna laddare laddar med max 2A.

http://shoraipower.com/battery-specifications
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svar:


Om Lipo-batterier
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

Fast Shorais batterier kanske har inbyggd styrning och då är det blir det ju svårt med allmänna svar för just Lipo.

Det är nätt jag har svårt att begripa. Ser man på den första tabellen som TS bifogade sitt inlägg så anges spänningen för två typer av batterier "12V" och "6V" . Spänning utan belastning och med olika laddningar. Från Shorai enligt filnamnet.
Spänningarna är vid 50% laddning 6,558Volt och 13,116 Volt som är precis dubbelt så mycket som 6,558 Volt.
Detta visar att Shorais 12V batteri måste bestå av ett jämt antal celler för annars är spänningen inte delbar med två. Tänkbart antal celler i Shorais 12V batteri blir då 2 celler, 6,6Volt per cell, 4 celler 3,3 Volt per cell eller 8 Celler 1,65 Volt per Cell. Läser jag nu lite om vad det står om Li batterier blir min slutsats att Shorai s 12V batter består av 4 Celler. Varje Cell har alltså en spänning vid 50% laddning utan belstning på ca 3,3 Volt. Tar man nu den här artikeln
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html

Så står det
For optimum battery life, store your RC LiPo batteries at room temperature and at about 40-60% charged. That equates to around 3.85 volts per cell (open terminal resting voltage). The actual storage range is likely a little broader than this (I have heard some say numbers as high as 20-80% is fine, but since computerized chargers set the storage charge at 50% (3.85 volts per cell) that's what I recommend and what I follow myself.

Tabellen som TS bifogade (Shorais tabell?) innebär 3,3Volt per Cell obelastat vid 50% laddning. För 4 Celler obelastat 13,2 Volt.
Artikeln om RC-flyg batterier säger 3,85 Volt per Cell obelastat vid 50% laddning, dvs 17% högre spänning. För 4 Celler obelastat 15,4 Volt.
Min slutsats är att endera TS tabell felaktig eller också har Shorai en annan typ av Li celler i sina batterier än den typ som används till RC-flyg/bilar/båtar.
Och då blir artikel om RC-batterierna intressant men tillför ingen information om Shorais batterier. Olika typer av Li-batterier.
Eller nån här som har en annan förklaring?
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top