Laddare för litiumbatteri

Tias_L

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2012
Ort
Trelleborg
Hoj
Thunderace -97, KTM 950sm -06, R1 -07
Köpte C-tek's nya lipo laddare och den funkar klockrent....
Köp en laddare som är avsedd för ändamålet och klydda inte.:tummenupp
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Verkar fortfarande saknas smidiga lågprisalternativ för lipofe4.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag använder också c-tecs lithiumladdare, inga problem änsålänge.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Om man nu behöver så speciell laddare för att sköta ett lipo batteri hur funkar det då med hojens egna laddning kan inte det också förstöra batteriet? Eller ge dålig laddning? Funderar på att skaffa ett framöver.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Om jag förstått det rätt så en vanliga laddare har någon form av "avjoniseringsfunktion", som antingen sker genom spänningspulser eller strömpulser. Det ena av dem (minns inte vilken) dödar tydligen ett lithiumbatteri. Så det kan funka med en vanlig.
Generatorn i hojen har ingen sådan funktion, därför funkar det bra där.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om man nu behöver så speciell laddare för att sköta ett lipo batteri hur funkar det då med hojens egna laddning kan inte det också förstöra batteriet? Eller ge dålig laddning? Funderar på att skaffa ett framöver.
Hojens laddning är inget problem den ger sina 14,4V om du har en frisk laddregulator. Vad lithiumbatterier inte tål är smarta blyladdares desulfaterings-funktion som ger 19V intermittent.

Ladda med speciell lithiumanpassad smartladdare eller med billigaste dumdum laddaren.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hojens laddning är inget problem den ger sina 14,4V om du har en frisk laddregulator. Vad lithiumbatterier inte tål är smarta blyladdares desulfaterings-funktion som ger 19V intermittent.

Ladda med speciell lithiumanpassad smartladdare eller med billigaste dumdum laddaren.

Vad tror du om detta?
Min Ctek 25000 verkar ge 25*A/13.6*V vid Supply och det är väl en konstant fin ström. Funkar det om jag låter den vara på någon timme bara och sedan ta bort för att ladda för länge är väl inte bra?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad tror du om detta?
Min Ctek 25000 verkar ge 25*A/13.6*V vid Supply och det är väl en konstant fin ström. Funkar det om jag låter den vara på någon timme bara och sedan ta bort för att ladda för länge är väl inte bra?

Det är en påtagligt kass ide att ladda batteriet med 25A.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Det är en påtagligt kass ide att ladda batteriet med 25A.

:) tack
58285(1).jpg
Då siktar jag nog på en IMAX B6AC V2 så finns det mer användningsområden än bara LiFe.
Är det rek att ha något skydd mot urladdning så man inte dödar batteriet? När jag läser lite så kan det gå väldigt fort att döda batteriet helt om strömmen på hojen står på av misstag och laddar ur.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Prisvärt!
Är IMAX B6AC V2 PROFESSIONAL BALANCE CHARGER/DISCHARGER det bästa mest prisvärda valet?

IMAX B6AC är ju i princip legendarisk. Jag har kopian som Hobbyking kränger för ca 20€. Den har rullat på klockrent i ett par år. Intuitiv, enkel. 5A om jag inte minns fel. Tycker den är obehagligt prisvärd.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
:) tack
View attachment 429955
Då siktar jag nog på en IMAX B6AC V2 så finns det mer användningsområden än bara LiFe.
Är det rek att ha något skydd mot urladdning så man inte dödar batteriet? När jag läser lite så kan det gå väldigt fort att döda batteriet helt om strömmen på hojen står på av misstag och laddar ur.

Skydd mot urladdning, huvudströmbrytare som bryter direkt efter batteriet.

Jag sög ur ett LiPo under gränsen. Då tar tar elektroniken i B6AC över och vägrar ladda. Ett tveksamt tips jag fick var att istället ladda den i nåt annat läge än LiPo (finns mer eller mindre suspekta instruktioner på Youtube). Sån laddning gör man inte med batteriet i hojen och man öbervakar och kollar av tempen på batteriet hela tiden.

Efter ett tag så var spänningen bra nog för vanlig LiPo laddning igen och jag märker ingen skillnad i kapacitet på batteriet jämfört med andra.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top