Laddning av batteri med ctec 5.0 laddare inställd på billäge

Acidrob

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hej

Undrar om batteriet är kört råkade sätta på laddningen med billäget på, laddaren är en ctec 5.0 det stod på i ca 3 timmar.
Kan elektroniken i hojen tagit skada då jag har allt inkopplat och laddar via en snabb kontakt.

Hur vet jag om batteriet är kasst nu ?

Avställningen blev genast ännu tråkigare :-(
 
Elektroniken har knappast tagit skada då originalgeneratorn i en hoj laddar mer än 5A. Tre timmar borde inte vara tillräckligt för att skada batteriet så du behöver inte oroa dig. Du kan givetvis testa batteriet med en batteritestare om du vill.
 
En C-tec ska väl mer eller mindre inte kunna sabba ett Batterie, inte ens om du försöker.

Farsans billaddare drar i 100A när man kör på starthjälp så batterier tål allt endel.
 
Elektroniken har knappast tagit skada då originalgeneratorn i en hoj laddar mer än 5A. Tre timmar borde inte vara tillräckligt för att skada batteriet så du behöver inte oroa dig. Du kan givetvis testa batteriet med en batteritestare om du vill.
Strömmen spelar ingen roll för elektroniken, det är spänningen som dödar elektroniken. Men spänningen som kommer ur en CTek är betydligt mycket snyggare och renare än det som kommer ut ur en hojs likriktare.
 
Enkelt,
laddar man med för stor ström så blir resultatet att inteligenta laddare som C-teks avbryter laddningen innan batteriet är fulladdat.
För laddningen avbryts av en intelligent laddare vid ca 14,4 Volt "Spänning över batteriet under laddning".
och
Spänning över batteriet under laddning = Batterispänning (ökar med laddningen) + LaddStrömmen x Batteriets motstånd

Det finns laddare som när dom når 14,4 Volt går från 0,8A laddström till 0,06A laddström, just för att trycka in den sista Ah i batteriet med hjälp av lägre ström.

Vill du vara säker på att få batteriet fulladdat.
Gör om,
ställ laddaren i MC-läge.
 
Last edited:
Laddaren har blåst på med c:a 5A laddström i ett batteri som troligen trivs bäst med c:a 1.5A laddström. Det kan ha gått varmt och kokat bort lite av vad det nu är för vätska i batteriet och isåfall mår det lite sämre än tidigare. Om eller hur stor skada som inträffat är nog svårt att spekulera sig till i ett forum?
 
Laddaren har blåst på med c:a 5A laddström i ett batteri som troligen trivs bäst med c:a 1.5A laddström. Det kan ha gått varmt och kokat bort lite av vad det nu är för vätska i batteriet och isåfall mår det lite sämre än tidigare. Om eller hur stor skada som inträffat är nog svårt att spekulera sig till i ett forum?

Intelligenta laddare och generator / laddningsregulator på hojen har en sak gemensamt:
Vid en spänning omkring 14,5 Volt under laddning stängs laddningen av / minskas strömmen så mycket att batterispänningen inte stiger över ca 14,5 Volt.
Vilket skyddar batteriet mot att koka sönder.
Och C-teks laddare är intelligent. Enda resultatet är att batteriet kanske inte blivit fulladdat.
Med laddaren ställd på 5A.
För mest laddning får man i batteriet med "låg" laddström.
Vilket en del intelligenta laddare är konstrerade för.
En Biltema laddare avbröt laddningen med 0,8A vid 14,3 Volt. gick därefter över till att ladda med 0,06A. Direkt vid bytet sjönk spänningen till 13,9 Volt.
En Lidl laddare avbryter MC-laddningen vid 14,5 Volt. går därefter över till att ladda med 0,03A.

Min Triumph generator på Sprint RS 2001 kan ge 40A. Tack vare smart laddningsregulator eldas inte batteriet upp. När jag på bandagar kör utan slå på belysningen.
Laddar till omkring 14,5 Volt. Gissar jag. Har inte mätt.......
 
Last edited:
Visserligen är det så att ett batteri mår bäst av att laddas långsamt och den laddning som den laddaren kan ge är kanske över vad som är optimalt för att ladda batteriet.
Samtidigt är det garanterat mindre än vad motorcykelns egen generator skulle kräma på om du startat upp hojen och kört den.

Jag skulle misstänka att det som möjligen händer är att du blir av med lite batterisyra och att batteriet kanske inte blir helt fulladdat.

Men jag skulle misstänka att det inte är någon störra fara med batteriet.

Vad gäller elektroniken i hojen så spelar det ingen roll. CTEK laddarna ger väldigt fin ström för att inte skada elektroniken i fordon. Att du haft den inställd på billäge, dvs högre ström än optimalt, påverkar inte det. Det påverkar bara batteriet.

Bästa sättet att veta om batteriet är kasst är att testa att starta hojen. Startar den så är batteriet med största sannolikhet OK. I vart fall tillräckligt OK för att du inte ska behöva byta det.

Egentligen så är det så att allt vi gör sliter på batteriet. Dom slits av att laddas ur och upp och när du startar hojen och sedan kör så batteriet laddas upp igen så gör du just det. Så länge man inte kör på en "dum" laddare och kör på så att man kokar batteriet så ska det inte vara några större problem.
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top