Laddningsproblem!

RudeboyXtreem

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Streetfighter Gsx750R-99,Honda CRF250X-05
För 2:a gången har jag bytt batteri på Gixxern,min mekvana ligger mest på cross o endurohojar,när de gäller Gixxern så är de som en bilmotor för mig :confused: Mitt problem nu e att batteriet inte får laddning och är helt urladdat efter typ en halvtimmes körning.Hoppas på svar från er kunniga "Riders"

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Mät spänningen över batteriet med motorn avslagen respektive igång.
När den är igång bör den ligga någonstans mellan 13,5 - 14,8V.
Blir det ingen skillnad i spänningen med motorn igång så är sannolikt regulatorn/likriktaren eller generatorn trasig.
Generatorlindningarna kan du ohmmäta för att se att den inte brunnit ihop/av (bör ligga runt 1-2 ohm) beroende på temp etc.
Likriktaren kan du kontrollera med "diodtestare" på instrumentet med batteriet inkopplat (så behöver du sannolikt handbok för hojen).

RudeboyXtreem

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Man tackar för tipset! Har ännu inte hunnit prova av o mäta laddspänningen(batteriet står på laddning just nu) de verkar nog som du säger de där med generatorn.Om de nu är det,går det åtgärda felet själv lätt o behändigt eller kommer jag få lätta plånboken :rolleyes: ?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
RudeboyXtreem skrev:
För 2:a gången har jag bytt batteri på Gixxern,min mekvana ligger mest på cross o endurohojar,när de gäller Gixxern så är de som en bilmotor för mig :confused: Mitt problem nu e att batteriet inte får laddning och är helt urladdat efter typ en halvtimmes körning.Hoppas på svar från er kunniga "Riders"

Drar ett laddat batteri ur efter några/någon mils körning så är det säkert vajsing med laddningen.

Vet ej hur det är på Gixxer, men på RF.en så är det medbringaren mellan direktdrivningen på växellådan och generatorn som ger upp hoppet efter ca 3000 mil.

Andvänd näsan! Det brukar lukta brunnet om lindingen gått, passa på och känn om du tar bort generatorn, så den rullar lätt och fint, så lagringen är OK, när den ändå är väck.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
sporTlovEr skrev:
2039003 Drar ett laddat batteri ur efter några/någon mils körning så är det säkert vajsing med laddningen.

Vet ej hur det är på Gixxer, men på RF.en så är det medbringaren mellan direktdrivningen på växellådan och generatorn som ger upp hoppet efter ca 3000 mil.

Andvänd näsan! Det brukar lukta brunnet om lindingen gått, passa på och känn om du tar bort generatorn, så den rullar lätt och fint, så lagringen är OK, när den ändå är väck.

Hejsan du.
Nu är det ju inte som på RF:en där generatorn sitter med en mellanväxel bakom cylindern,,men men,,skit i det,,;-)
Däremot är det ett JÄTTE-vanligt fel på ALLA gamla GSX-motorer,,och anledningen är att generatorn INTE orkar ladda upp ett dåligt batteri, och om man då försökar att springa/kabla igång sin "gamla" GSX på våren så slutar det nästan ALTID med att antingen ger generatorn upp, eller laddningsregulatorn eller båda samtidigt,,och efter ett tag då går även CDI:en sönder, p.g.a. för hög spänning(om det är regulatorn som är sönder, t.ex),,allt kan också gå samtidigt,,och då pratar vi kanske,,,5-10000:!!!!!,,,,så det gäller att få ordning på alltsammans innan man ger sig ut på vägen igen,,annars kan det kosta FLIS!!!
Hälsar Mogens.

RudeboyXtreem

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
turbobiker44 skrev:
2050207 Hejsan du.
Nu är det ju inte som på RF:en där generatorn sitter med en mellanväxel bakom cylindern,,men men,,skit i det,,;-)
Däremot är det ett JÄTTE-vanligt fel på ALLA gamla GSX-motorer,,och anledningen är att generatorn INTE orkar ladda upp ett dåligt batteri, och om man då försökar att springa/kabla igång sin "gamla" GSX på våren så slutar det nästan ALTID med att antingen ger generatorn upp, eller laddningsregulatorn eller båda samtidigt,,och efter ett tag då går även CDI:en sönder, p.g.a. för hög spänning(om det är regulatorn som är sönder, t.ex),,allt kan också gå samtidigt,,och då pratar vi kanske,,,5-10000:!!!!!,,,,så det gäller att få ordning på alltsammans innan man ger sig ut på vägen igen,,annars kan det kosta FLIS!!!
Hälsar Mogens.
5000-10000:-!!!!Oh shit! Precis de du säger om att kabla igång knarren är just precis det jag HAR GJORT!! Laddningsregulatorn var sitter den?De känns o låter som den e billigaste delen att börja byta ut,eller....? :eek:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det första man kollar är att inte anslutningen på kabeln från generatorn uppe vid kabelhärvan inte har smält ihop och inte längre ger anslutning, det är det vanligaste felet.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hejsan.
Håller med Anders Brink,,"kan man göra annat??", he he
Själva kontakten brukat kunna bli ordentligt "rostat" ibland,,och då går det ju inte,,
Annars tror jag att laddningsregulatorn sitter under batterilådan,,eller där i näörheten,,den är ca stort som ett cigg-paket och har 7-10 flänsar, alltså kyl-flänser, är gjort i aluminium,,
Borde inte vare så svår att hitta,,MEN mät upp allting INNAN du köpar några grejor,,är ju lätt att köpa fel,,och det är ju inte så kul.
Hoppas du får ordning på den.
Hälsar Turbobiker44/Frostie/Mogens Frost

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM