Laddningsregulator CBR900RR

martinl78

Martin
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
-94 Honda CBR900RR
Jag har läst runt en del på relaterade trådar men har ytterligare en fråga.

Förra sommaren så pajja min laddregg. Kontakten med dom 3 gula kablarna under sadeln vid batteriet var illa åtgången och kablarna nära den blev väldigt styva. Och då jag mätte så fick jag för hög spänning över batteriet. Klippte bort en del av kabeln som var dålig och satte kabelskor satte dit den nya regulatorn med ny kontakt och körde förra sommaren utan problem.

Denna sesång då jag tar fram och börjar kolla hojjen så ser jag att kabelskorna jag bytt gått varma igen och att kablaget närmast tagit stryk igen.

Har mätt restistansen på generatorn och det varkar ok. Oändligt mot jord och 0.4 ohm mellan lindningarna.

Batteriet verkar vara ok. Kan belasta det och det behåller spänningen.

Mäter jag över batteriet med varv 5-6000 så har jag 14.3 V konstant oavsätt varv så regulatorn verkar ju göra sitt jobb.
Inga lampor brinner eller nått sånt.

Men då jag mäter regulatorn mot dom data jag har i rephandboken så får jag lite andra värden. Jag tänkte om värdena i boken är för orginal och att det kan skilja mot en pirat?

Mellan plus och minus ligger jag där boken säger men när jag mäter mot dom gula så ligger jag mycket högre än vad boken säger.

Och då jag kör så blir regulatorn väldigt het.

Så alltså regulatorn verkar ju göra sitt jobb men det jag undrar över är dom mätvärden jag får jämfört med boken är rimligt i alla fall.
Boken säger 0.5 - 10 k ohm jag får typ mega ohm.

Har nu kapat bort mer kabel och skarvat i med "sockerbitar" och testar köra lite och se ifall det blir varmt igen.
 

Dr.Bike

Guest
Till att börja med: Laddregulatorerna dör pga dålig kylning.
Det är anliggningen mot ramen som är dålig.
Köp kylpasta för PC-processorer, och glöffa på melan ram och laddregulatorns baksida, så att värmen leds ut i ramen.

Läs med fördel igenom HELA CB900RR-tråden i Mc-Relaterat forumets modellspecifika del :tummenupp
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
martinl78 skrev:
Så alltså regulatorn verkar ju göra sitt jobb men det jag undrar över är dom mätvärden jag får jämfört med boken är rimligt i alla fall. Boken säger 0.5 - 10 k ohm jag får typ mega ohm.

Är det originalhandboken som anger värdena eller är det någon annan universalhandbok (Haynes, Clymer el. liknande)? Jag tycker inte det är relevant att ohmmäta dioder och diodbryggor om man inte har exakt samma typ av mätinstrument som handboken anger. Mätresultaten blir alltför olika beroende på vilken sorts multimeter man har så att det inte går att dra några säkra slutatser utifrån resultaten.
Ohmmätningen av statorlindningar däremot ger relavanta resultat i och med att de bara består av lindad koppartråd (spole). Dock varierar resistansen bl.a. beroende på temperaturen på lindningarna.

Finns en liknande tråd som behandlar detta:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=142998
Jag kan återkomma med empiriska studier i ämnet om jag får hemskt lite att göra någon regnig dag...


I och med att du har korrekt funktion på laddningen av hojen så känns det som överkurs att mäta upp regulatorn/likriktaren. Som Dr. Bike nämner så är kylningen A och O för regulatorns/likriktarens livslängd. Kör man konstant med dåligt batteri så belastas den och generatorn ännu hårdare med ännu högre värmeutveckling än normalt.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top