Jag har läst runt en del på relaterade trådar men har ytterligare en fråga.
Förra sommaren så pajja min laddregg. Kontakten med dom 3 gula kablarna under sadeln vid batteriet var illa åtgången och kablarna nära den blev väldigt styva. Och då jag mätte så fick jag för hög spänning över batteriet. Klippte bort en del av kabeln som var dålig och satte kabelskor satte dit den nya regulatorn med ny kontakt och körde förra sommaren utan problem.
Denna sesång då jag tar fram och börjar kolla hojjen så ser jag att kabelskorna jag bytt gått varma igen och att kablaget närmast tagit stryk igen.
Har mätt restistansen på generatorn och det varkar ok. Oändligt mot jord och 0.4 ohm mellan lindningarna.
Batteriet verkar vara ok. Kan belasta det och det behåller spänningen.
Mäter jag över batteriet med varv 5-6000 så har jag 14.3 V konstant oavsätt varv så regulatorn verkar ju göra sitt jobb.
Inga lampor brinner eller nått sånt.
Men då jag mäter regulatorn mot dom data jag har i rephandboken så får jag lite andra värden. Jag tänkte om värdena i boken är för orginal och att det kan skilja mot en pirat?
Mellan plus och minus ligger jag där boken säger men när jag mäter mot dom gula så ligger jag mycket högre än vad boken säger.
Och då jag kör så blir regulatorn väldigt het.
Så alltså regulatorn verkar ju göra sitt jobb men det jag undrar över är dom mätvärden jag får jämfört med boken är rimligt i alla fall.
Boken säger 0.5 - 10 k ohm jag får typ mega ohm.
Har nu kapat bort mer kabel och skarvat i med "sockerbitar" och testar köra lite och se ifall det blir varmt igen.
Förra sommaren så pajja min laddregg. Kontakten med dom 3 gula kablarna under sadeln vid batteriet var illa åtgången och kablarna nära den blev väldigt styva. Och då jag mätte så fick jag för hög spänning över batteriet. Klippte bort en del av kabeln som var dålig och satte kabelskor satte dit den nya regulatorn med ny kontakt och körde förra sommaren utan problem.
Denna sesång då jag tar fram och börjar kolla hojjen så ser jag att kabelskorna jag bytt gått varma igen och att kablaget närmast tagit stryk igen.
Har mätt restistansen på generatorn och det varkar ok. Oändligt mot jord och 0.4 ohm mellan lindningarna.
Batteriet verkar vara ok. Kan belasta det och det behåller spänningen.
Mäter jag över batteriet med varv 5-6000 så har jag 14.3 V konstant oavsätt varv så regulatorn verkar ju göra sitt jobb.
Inga lampor brinner eller nått sånt.
Men då jag mäter regulatorn mot dom data jag har i rephandboken så får jag lite andra värden. Jag tänkte om värdena i boken är för orginal och att det kan skilja mot en pirat?
Mellan plus och minus ligger jag där boken säger men när jag mäter mot dom gula så ligger jag mycket högre än vad boken säger.
Och då jag kör så blir regulatorn väldigt het.
Så alltså regulatorn verkar ju göra sitt jobb men det jag undrar över är dom mätvärden jag får jämfört med boken är rimligt i alla fall.
Boken säger 0.5 - 10 k ohm jag får typ mega ohm.
Har nu kapat bort mer kabel och skarvat i med "sockerbitar" och testar köra lite och se ifall det blir varmt igen.