jag har en VFR 800FI, 98, ca 3800 mil. Batteriet är bytt till den här säsongen.
Jag misstänker att min laddningsregulator. har pajat. Hojen vägrade starta utan starthjälp helt plöstligt, efter en kortare paus under en körnign igår. Jag har nu laddat upp batteriet ordenligt. 12.8 V ca. när jag mäter vid tomgång har jag kvar ung. samma. gasar jag på ordentligt, eller upp till ca 3-4000 varv kommer jag upp i 13.9 med batteriet inkopplat. det känns ju rätt bra. men slår jag på hel eller halvljus så är spänningen under 12.8 igen. har jag då förstått det rätt att regulatorn är paj? jag menar kan den inte hålla uppe spänningen med motorn igång och med lamporna på så känns det ju sådär? då kommer väl sannolikt att batteriet urholkas igen?
ska förhoppningsvis iväg på en MC-resa nästa vecka, hela veckan med ca 400 mils körning. tror ni att jag ska försöka fixa mig en regulator till dess kanske?...
har fått pris på mellan 2-2.500 spänn, känns dyrt, någon som har tips på piratdelar? har hittat en från en VFR från 2006 via en skrot. krävs det stora modifieringar att få in den istället? eller går det inte alls?
bor i göteborg, så är det någon som har bra idé om billig affär eller demontering så säg gärna till...
har sökt runt lite här på forumet och folk verkar ju köpa via ebay och sådär, mitt problem är ju att jag bara har veckan på mig, sedan måste hojen vara igång för mc-semester från och med fre.
tack för att du orkade läsa hela inlägget, och ännu mer om du har ett bra svar...
/Andreas
Jag misstänker att min laddningsregulator. har pajat. Hojen vägrade starta utan starthjälp helt plöstligt, efter en kortare paus under en körnign igår. Jag har nu laddat upp batteriet ordenligt. 12.8 V ca. när jag mäter vid tomgång har jag kvar ung. samma. gasar jag på ordentligt, eller upp till ca 3-4000 varv kommer jag upp i 13.9 med batteriet inkopplat. det känns ju rätt bra. men slår jag på hel eller halvljus så är spänningen under 12.8 igen. har jag då förstått det rätt att regulatorn är paj? jag menar kan den inte hålla uppe spänningen med motorn igång och med lamporna på så känns det ju sådär? då kommer väl sannolikt att batteriet urholkas igen?
ska förhoppningsvis iväg på en MC-resa nästa vecka, hela veckan med ca 400 mils körning. tror ni att jag ska försöka fixa mig en regulator till dess kanske?...
har fått pris på mellan 2-2.500 spänn, känns dyrt, någon som har tips på piratdelar? har hittat en från en VFR från 2006 via en skrot. krävs det stora modifieringar att få in den istället? eller går det inte alls?
bor i göteborg, så är det någon som har bra idé om billig affär eller demontering så säg gärna till...
har sökt runt lite här på forumet och folk verkar ju köpa via ebay och sådär, mitt problem är ju att jag bara har veckan på mig, sedan måste hojen vara igång för mc-semester från och med fre.
tack för att du orkade läsa hela inlägget, och ännu mer om du har ett bra svar...
/Andreas