Laddningsregulator... honda VFR 800, 1998, RC46

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
jag har en VFR 800FI, 98, ca 3800 mil. Batteriet är bytt till den här säsongen.

Jag misstänker att min laddningsregulator. har pajat. Hojen vägrade starta utan starthjälp helt plöstligt, efter en kortare paus under en körnign igår. Jag har nu laddat upp batteriet ordenligt. 12.8 V ca. när jag mäter vid tomgång har jag kvar ung. samma. gasar jag på ordentligt, eller upp till ca 3-4000 varv kommer jag upp i 13.9 med batteriet inkopplat. det känns ju rätt bra. men slår jag på hel eller halvljus så är spänningen under 12.8 igen. har jag då förstått det rätt att regulatorn är paj? jag menar kan den inte hålla uppe spänningen med motorn igång och med lamporna på så känns det ju sådär? då kommer väl sannolikt att batteriet urholkas igen?

ska förhoppningsvis iväg på en MC-resa nästa vecka, hela veckan med ca 400 mils körning. tror ni att jag ska försöka fixa mig en regulator till dess kanske?...

har fått pris på mellan 2-2.500 spänn, känns dyrt, någon som har tips på piratdelar? har hittat en från en VFR från 2006 via en skrot. krävs det stora modifieringar att få in den istället? eller går det inte alls?

bor i göteborg, så är det någon som har bra idé om billig affär eller demontering så säg gärna till...

har sökt runt lite här på forumet och folk verkar ju köpa via ebay och sådär, mitt problem är ju att jag bara har veckan på mig, sedan måste hojen vara igång för mc-semester från och med fre.

tack för att du orkade läsa hela inlägget, och ännu mer om du har ett bra svar...

/Andreas
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan ju iof även vara generatorlindningen, regulatorer brukar ju annars mer vara av typen "antingen eller". Kanske inte lika sannolikt men väl värt att testa innan du lägger pengar på laddregulatorn.

Med taskig generator som inte orkar leverera så kan man både förklara att det krävs mer varv för att leverera något och att spänningen sjunker när man slår på saker...

Har du en Haynes eller dylik verkstadsmanual så brukar det stå hur mycket som generatorn ska leverera in till regulatorn, det rör sig om betydligt större spänningar än 12-14 volt, speciellt om du ger lite varv.
 
Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Jag köpte en ny laddregulator på kenneths mc för runt 1000-1200 kr till min VTR, det är inte omöjligt att de har även till din, eller om det tom är samma.

Detta var en piratdel som iaf såg bättre ut än original, och har fungerat hittills.
 

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
touringbutiken ville ha typ 2600. andra har legat runt 2200-3200 för original. fått ett pris på 1870 typ på kenneths mc här i götet, för en piratregulator till just min modell. en skrot i sthlm vill ha 800 för en modell "från en annan honda", som de själva moddar till rätt sladdar för att passa min hoj. ska man våga sig på en sådan, eller är det bättre att köpa en ny (pirat) för 1800?

tack för alla svar!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Beställ från england. Kostar mellan 800-1200kr + frakt. Men kolla att dom hinner leverera den tills du ska på resan. Har just beställt en del prylar därifrån.
http://www.davidsilverspares.co.uk]
Dom här har varit min senaste favorit..
Två senaste best har jag beställt på torsd och fått prylarna på måndag...:D
"express air mail"
http://shop.wemoto.com/index.dyn?oid=25395
Lätt att ha att göra med också.
Ringer och frågar först sen sänder man en order via mail.
 
Last edited:

aka04djo

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 FI, 98
tack för all hjälp!
jag gick och köpte mig en regulator på kenneths MC här i göteborg. 1850 spänn, inte helt rätt modell, men det gick att få till, så nu laddar den som en gud igen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
http://www.davidsilverspares.co.uk är en mycket vettig plats att handla på.

Istället för att pynta 9000 spänn för två framskivor här får man dom för 3000....
Original - ganska stor priskillnad va?
Ditt inlägg påminner om en annan aktuell tråd som handlar om mc-kläder - och var man ska köpa dem. Lokalt eller på nätet.:va
När man köper res delar och vet vad man ska ha då är det nätet som gäller, min ekonomi är inte bättre än så. :(
Väntar fö fortfarande på att Honda sk höra av sig ang min kompletta huvudcylinder/handbroms, bara väntat sen juli 2008...:confused:
Ett komplett set, nytt fr USA kostade SEK 700:- är nu påmonterat. Lev tid 4 dgr inkl en helg.
David Silver har mycket till äldre hojar. Värt att kolla - om man har en sån!
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top