Laddningsregulator??

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Tjena!

Har lite problem med fazern:(

I torsdags plockade jag ur batteriet o laddade det fullt.

Morgonen därpå startade hojen direkt och utan konstigheter.

Därefter kördes den till besiktningen (startade upp hojen 4 ggr totalt den dagen).

Efter godkänd besiktning kör jag hemåt, glad i hågen så kör jag en extra lång runda.

Nu ikväll tänkte jag ta en liten runda, men när jag skulle starta så hördes bara en massa rasslande o klickande. Startmotorn gick inte ens runt.

Nu till min fråga: Kan det vara laddningsregulatorn som e paj? eller i värsta fall generatorn? Batteriet kan det väl inte vara eftersom det tog emot laddn.?
 

Gripen 25

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Kinna
Hoj
Zx12r
Kompisen hade typ liknade fel på sin honda vtr, ladda upp batteriet igen och dra igång cyklen och mät över polerna på hojen och går volten upp en aning till 13-14 volt så är det troligtvis inte laddningsregulatorn. Kan ju vara så att du har ett gammalt trött batteri som behöver pensioners.....

God lycka
 

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Det kan va batteriet alltså? Iofs så är inte batteriet purfärskt direkt....har nog suttit på sen 2002 misstänker jag.

Får nog ta och införskaffa mig ett mätdon som du sa.

tack för svaret!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Batteriet kan det väl inte vara eftersom det tog emot laddn.?
Instämmer. Du kunde ju starta och köra hojen flera gånger efter batteriet laddats. Är batteriet kass så sjunker batterispänning efter laddning snabbt under 12V. Laddar du batteriet med svag ström (högst 1A för MC-batterier) så är det färdigladdat när det är uppe i 14,4V under laddning.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/
liknande finns också på ELFA. ( I det här läget gick jag och köpte nytt batteri på Biltema, laddade det nya batteriet, de står ju och laddar ur sig på hyllan, med
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Batteri/Underhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter/ och kom nån runda till innan det var kört igen)
Är skruvarna till batteriet ordentligt åtdragna? Du har ju haft det loss för laddning.
Efter du laddat batteriet och förhoppningvis fått igång hojen igen, kolla batterispänningen med motorn igång och minst halvljus på (gärna mer belysning) och vid 4000varv/min. Då ska batterispänningen vara minst 13,5V. Är batterispänningen under 13V så är det lösa sladdar, laddningsregulatorn eller generatorn. För min del var det laddningsregulatorn. Då hade jag redan köpt nytt batteri... :mad: Det gick bra att köra utan belysning på för då orkade laddningsregulatorn ladda batteriet men med belysningen på laddades batteriet ur och så gick den inte att starta.
 
Last edited:

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Det låter troligt att det är just laddningsregulatorn som lagt av......batteriet laddade jag med en optimate4, och enligt instruktionerna så skulle även ett batteri som sulfaterat(heter det så?) gå att rädda, men mitt batteri var nog i bra skick trots allt, för den började ladda normalt direkt dvs ingen turbo-charge eller desulfatering krävdes.

Men som sagt så börjar jag att mäta volt för att va helt säker:)
 

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Har mätt spänningen på batteriet nu.

Startade upp o satte på alla lampor och det laddade upp till 13.5-13.7v så det var ej laddningsregulatorn.

Däremot vid uppstart så drogs det ur ner till ca 9 volt för att sen snabbt ladda upp till nära 14 volt igen.

Nytt batteri beställt!

Tack för hjälpen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top