1) Kan prova när jag ändå håller på, men regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter statorn med motorn igång?
2) Provat att mäta ohm mellan de tre svarta kablarna från statorn och får 0.6 ohm på alla.
Boken säger 0.24 to 0.36 ohms, ett problem att det är för mycket?
Kollat regulatorn och får ca 0.700 och 0.800 på de jag mätt diode (bör vara mellan 0.350-0.550?)
Om jag mätt exakt rätt vet jag inte men kanske kan vara en ledtråd med resultaten jag fått.
1) Regulatorn ska inte vara inkopplad när man mäter mellan de tre kablarna med motorn igång.
Vid 4000RPM hade jag ca 70 VAC ( Volt växelström) från alla tre paren kablar när regulatorn inte var inkopplad
på SV650S.
2) Det är mycket svårt att mäta så små motstånd så att du fick 0,6 Ohm är inget konstigt.
Du har INTE avbrott i statorlindningarna, BRA !
Då återstår kortslutningskontrollen av statorn, dvs du mäter mellan två skruvar på motorn, ska vara lågt motstånd annars har du isolerande oxider på skruvarna. När du har lågt motstånd mellan två skruvar = bra kontakt
så mäter du mellan en skruv och de tre statorsladdarna. Ska vara mycket högt motstånd gärna över 100 kOhm.
Då har inte statorn brunnit och du har inte kortis mellan stator och motor, BRA !
(1) Har du med motorn igång vid 4000RPM ca 70VAC mellan statorsladdarna, alla 3 paren.
(2) Har du inte kortis mellan statorlindningarna och motorn
så kommer du undan med en ny regulator.
Och välj om möjligt en ny regulator av MOS-FET typ som Lugn skriver.
De äldre regulatorerna kortsluter statorn när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt.
Vilket innebär MAX ström genom stator och regulator. Vilken brinner först upp, stator / regulator ?
MOS-FET regulatorerna kopplar bort statorn när batteriet är laddat till ca 14,3 Volt.
Strömmen blir 0 (noll) A , ingen värmeutveckling i vare sig stator eller regulator med laddat batteri. I praktiken kopplar MOSFET regulatorn TILL/FRÅN/TILL/FRÅN... oavbrutet för att hålla batteriet laddat.
Lyse mm dra ju hela tiden ström från batteriet.