Laddproblem(?) CBR 900RR -94

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Nu har det blivit strul och då jag inte meckat med MC innan vet jag inte var jag ska börja..

Märkte problemet när jag var ute och körde häromdagen då den bara dog när jag frikopplade, ingen kräm i batteriet så fick springa igång den, samma sak hände flera gånger under turen och kom sen på att om jag stängde av lysena så dog den inte, men tillslut kunde jag nite tända bromsljuset utan att den dog.
Första tanken är såklart batteriet vilket jag mätte på och deet var ganska slut, mätte då även när motorn var igång och varvade för att se laddningen, som inte finns verkar det som.

Startar klockrent med starthjälp men vad kan problemet vara? Mina funderingar är Stator, generator eller laddningsregulator??

Vet inte vart något av dessa sitter då jag är nybörjare med mc tyvärr.

Någon som har några idéer??
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Laddregulatorn sitter bakom högra plastskyddet vid sätet. Min brann upp förra året ;)
Statorn/generatorn sitter bakom vänstra motorkåpan.

Störst chans att regulatorn gått sönder, kolla den och kablaget först.


regulatorn: Nummer 12
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vill du lära dig att skruva?

isåfall så googlar du Honda CBR900 Service manual, Haynes manual osv.
Ladda ner och så börjar du felsöka som det står beskrivet.

Underlättar om du har en vän som är mekarkunnig som kan hjälpa till.

Här finns dock massa tips.
http://www.fireblades.org/forums/honda-fireblade/47384-93-cbr900rr-charging-system-woes.html

http://honda-tech.com/showthread.php?t=387040


Felsökningmanual

http://www.electrosport.com/technical-resources/diagnosis-center/fault-finding-guide
 

CBR900RR

FireBlade
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Stockholm
Hoj
CBR900RR -93 --- Såld
Min laddregulator har också brunnit upp. Generator och Stator funkar dock bra (än så länge). Skulle tippa på laddregulatorn eller möjligen batteriet.
 

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Tack för snabba svar! Blir att åka ut och leta upp regulatorn och se hur den ser ut! och en haynes blir det nog att köpa upp sig på!
 

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Nu har jag vart och kollat upp laddningsregulatorn, kontakten var bränd och smält på vissa ställen, en kontakt hade lossnat.
Då är ju frågan om någon vet vart men får tag i en ny, med kylflänsar och ny kontakt?
Har letat men hittar inte mycket av intresse tyvärr...
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Nu har jag vart och kollat upp laddningsregulatorn, kontakten var bränd och smält på vissa ställen, en kontakt hade lossnat.
Då är ju frågan om någon vet vart men får tag i en ny, med kylflänsar och ny kontakt?
Har letat men hittar inte mycket av intresse tyvärr...

Jag handlade en på eBay när min brann upp till en spottstyver mot vad de kostar hos handlare i Sverige. Nackdelen är att det tar en stund innan den kommer...
 

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Ja jag har hittat några där men det är kina delar för typ $20, funkar dessa eller är det bara slöseri med pengar?
 

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11
Ja jag har hittat några där men det är kina delar för typ $20, funkar dessa eller är det bara slöseri med pengar?

Tror jag betalade nåt sånt för min. Har fungerat i 1,5 år utan problem. Kan ha haft tur eller så är det som Biltema grejer. Vissa tycker dock alltid att den för 2000 extra är lite bättre ;) jag chansade och blev glad och hade 2000 extra till soppa!
 

900

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
CBR 900rr -94
Fick tag på ny regulator och kablage för ca 300.- på ebay, verkar fungera. Nu är det annat strul på gång istället... Suck..!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top